Hej,
Min granne håller på att få sitt hus ommålat med hjälp av firma. Vi bor i kedjehus med carport emellan husen, denna carport har de lånat för att ställa sin lift så de kommer åt.
Denna lifts fötter har rostat ner mina plattor, denna lift har varit emot mina röda plåtar och skaft och det värsta av allt så har de rivit upp min carport/förråds takpapp. All "fjäll" är bortriven från pappen så man ser bara svart blankt på en yta likt en tumme. Målarstänk på hela carportstaket.
Känns sådär när man inte ens själv har anlitat dem, blir så ledsen och besviken, vill inte vara gnällig men blir ledsen när saker förstörs utan anledning, vad gör man?
Mvh
Bimbi
Min granne håller på att få sitt hus ommålat med hjälp av firma. Vi bor i kedjehus med carport emellan husen, denna carport har de lånat för att ställa sin lift så de kommer åt.
Denna lifts fötter har rostat ner mina plattor, denna lift har varit emot mina röda plåtar och skaft och det värsta av allt så har de rivit upp min carport/förråds takpapp. All "fjäll" är bortriven från pappen så man ser bara svart blankt på en yta likt en tumme. Målarstänk på hela carportstaket.
Känns sådär när man inte ens själv har anlitat dem, blir så ledsen och besviken, vill inte vara gnällig men blir ledsen när saker förstörs utan anledning, vad gör man?
Mvh
Bimbi
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 326 inlägg
Det enklaste borde väl vara att tala med firman som utfört jobbet.
Det är alltid byggherren som är ansvarig. Du skall klaga till din granne. Sedan är det hans sak att få hantverkarna han har anlitat att fixa det som är trasigt hos dig. Om det nu är så han vill göra. Han kan också ta in andra som fixar det åt dig. Eller betala dig en summa som du är nöjd med.
För att få rätt vid en eventuell stämning så är det bra om det finns dokumentation som visar hur det såg ut innan. Finns det inget så kan det bli svårt utan erkännande. Ett sätt att få skriftliga bevis är att först be grannen komma och titta på skadorna och skriva ett protokoll över samtalet som ni sedan båda skriver under. Då är sas redan sakfrågan (om du har lidit skada) klar och tvisten gäller bara hur skadorna skall åtgärdas. Är han van vid sådant så blånekar han redan vid första påstötningen. Förutsättningarna att lyckas då är små. Lägg ner i så fall och fixa till felen själv.
Går han med på att det är hans bygge som orsakat felen så kan det vara vits. Då är han förmodligen en hederlig människa. Det är alltid en god grund för framtiden.
VH/Findus
För att få rätt vid en eventuell stämning så är det bra om det finns dokumentation som visar hur det såg ut innan. Finns det inget så kan det bli svårt utan erkännande. Ett sätt att få skriftliga bevis är att först be grannen komma och titta på skadorna och skriva ett protokoll över samtalet som ni sedan båda skriver under. Då är sas redan sakfrågan (om du har lidit skada) klar och tvisten gäller bara hur skadorna skall åtgärdas. Är han van vid sådant så blånekar han redan vid första påstötningen. Förutsättningarna att lyckas då är små. Lägg ner i så fall och fixa till felen själv.
Går han med på att det är hans bygge som orsakat felen så kan det vara vits. Då är han förmodligen en hederlig människa. Det är alltid en god grund för framtiden.
VH/Findus
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 326 inlägg
@Findus: Ja, det var ju lite utförligare svar än mitt, och antagligen mer korrekt :blushing:
tack för svaren.
Det är absolut för små saker för att det ens ska bli stämning och jag har väldigt bra kontakt med grannen som jag vill bibehålla, denna vet inget ens ännu.
Även det är småsaker som jag uppfattar det, är det saker jag inte ville skulle ske, särskilt inte när jag inte anlitat.
Så finns det inget mer mänskligt tillvägagångssätt än stämning mm?
Jag får prata med grannen och se om hon kan prata med dem.
Det är absolut för små saker för att det ens ska bli stämning och jag har väldigt bra kontakt med grannen som jag vill bibehålla, denna vet inget ens ännu.
Även det är småsaker som jag uppfattar det, är det saker jag inte ville skulle ske, särskilt inte när jag inte anlitat.
Så finns det inget mer mänskligt tillvägagångssätt än stämning mm?
Jag får prata med grannen och se om hon kan prata med dem.
Självklart är stämning en absolut sista utväg.
Tag för allt i värden inte mitt råd som att jag rekommenderar något sådant :O.
Men det är helt klar grannen du skall prata med. Inte hantverkarna. Grannen har ju påtryckningsmedel om hon inte betalat allt i förskott. Dessutom så är det hennes ansvar. På dig så låter det som om hon är hederlig. Då är hon säkert väldigt angelägen om att rätta till dina problem.
VH/Findus
Tag för allt i värden inte mitt råd som att jag rekommenderar något sådant :O.
Men det är helt klar grannen du skall prata med. Inte hantverkarna. Grannen har ju påtryckningsmedel om hon inte betalat allt i förskott. Dessutom så är det hennes ansvar. På dig så låter det som om hon är hederlig. Då är hon säkert väldigt angelägen om att rätta till dina problem.
VH/Findus
Det stämmer inte att byggherren alltid är ansvarig.findus42 skrev:
Skador på tredje man (dvs på någon annan än avtalsparterna) regleras enligt skadeståndslagen. Skadeståndslagen föreskriver att den som vållar en sakskada genom vårdslöshet ska ersätta denna. Är det entreprenören som i praktiken varit den som orsakat skadorna ska entreprenören ersätta dessa (förutsatt att vårdslöshet kan påvisas - vilket inte borde vara något problem här).
Redigerat:
Det är sant i den meningen att vem som helst som sparkar in din dörr har ansvar för sina handlingar. Skillnaden är att grannen är ansvarig för att missdådarna är i slagläge. Har byggherren tillåtit hantverkare att använda annans mark för arbetet så är det lättare att få rätt genom denne.jaso skrev:Det stämmer inte att byggherren alltid är ansvarig.
Skador på tredje man (dvs på någon annan än avtalsparterna) regleras enligt skadeståndslagen. Skadeståndslagen föreskriver att den som vållar en sakskada genom vårdslöshet ska ersätta denna. Är det entreprenören som i praktiken varit den som orsakat skadorna ska entreprenören ersätta dessa (förutsatt att vårdslöshet kan påvisas - vilket inte borde vara något problem här).
Anta att hantverkarna har arbetat utan registrerad firma mot mörka pengar...
Jag säger inte att det är så det är här. Men det skulle onekligen komplicera det hela.
VH/Findus
Grannen har beställt jobbet. Ja. Grannen har inget ytterligare ansvar än så. Att därför använda ord som att grannen har ansvar för att entreprenören är på plats är missvisande. Det är nämligen inget ansvar, det är bara en följd av att arbetet är beställt och inte mer än så.findus42 skrev:Det är sant i den meningen att vem som helst som sparkar in din dörr har ansvar för sina handlingar. Skillnaden är att grannen är ansvarig för att missdådarna är i slagläge. Har byggherren tillåtit hantverkare att använda annans mark för arbetet så är det lättare att få rätt genom denne.
Anta att hantverkarna har arbetat utan registrerad firma mot mörka pengar...
Jag säger inte att det är så det är här. Men det skulle onekligen komplicera det hela.
VH/Findus
Nu vet vi absolut inget om att grannen skulle ha låtit entreprenören använda trådstartarens mark. Men även om han hade det är det entreprenören som ansvarar för sakskadorna och det är rättsligt inte möjligt att få ersättning från grannen.
Skadeståndslagen gör ingen skillnad på om arbetet utförts "svart" eller inte. Den som orsakar en sakskada ska ersätta denna. Jag håller inte med om att detta är komplicerat. Endast bevisningen skulle kunna ställa till svårigheter egentligen och utan bevisning får man aldrig rätt i domstol.
Se även miljöbalken kap 32
6 § Skyldig att betala skadestånd enligt detta kapitel är den som bedriver eller låter bedriva den skadegörande verksamheten i egenskap av fastighetsägare eller tomträttshavare. Samma skadeståndsskyldighet har andra som bedriver eller låter bedriva den skadegörande verksamheten och som brukar fastigheten i sin näringsverksamhet eller i offentlig verksamhet.
6 § Skyldig att betala skadestånd enligt detta kapitel är den som bedriver eller låter bedriva den skadegörande verksamheten i egenskap av fastighetsägare eller tomträttshavare. Samma skadeståndsskyldighet har andra som bedriver eller låter bedriva den skadegörande verksamheten och som brukar fastigheten i sin näringsverksamhet eller i offentlig verksamhet.