Hej, det är så att ena ytterväggen på mitt garage bildar stödmur för grannens tomt. Grantomtens gräsmatta ligger högre än garaget, höjden till gräsmattan mätt över golvet på min sida är mellan, säg, 1 och 1.5 meter. Garagets yttervägg bildar tomtgräns. Garaget är sedan 50-talet och skulle egentligen behöva dräneras om (men det är iofs ingen panik med det).

Nu råder god sämja mellan mig och grannen (hej David :)) och vi har löst pratat om att jag skulle kunna betala extra när de eventuellt dränerar om sitt hus, men jag blev ändå nyfiken på juridiken. Vad gäller i ett sådant här fall? Har man några rättigheter och/eller skyldigheter både vad gäller t ex tillgång för omdränering, med åtföljande ingrepp på grannens gräsmatta men också om exv. min vägg skulle ras och grannens gräsmatta ger sig iväg in i mitt garage?

Hemmakatten
Jag antar att det rör sig om små tomter där man från början planerat in garage vid tomtgräns. Då finns det i detaljplanen helt säkert beskrivit att man har tillgång tlli grannens tomt för att kunna underhålla sitt garage. Det brukar också stå att grannen inte får bygga altan eller dyligt närmaste metern mot garaget.

Men eftersom ditt garage är från 50-talet så har jag faktiskt ingen aning om vad som kan tänkas stå. Är detaljplanen från 50-talet eller av senare datum. Oavsett datum så är det i detaljplanen du först skall titta.

Normalt är det så att den fastighet som har gjort en markförändring (höjning eller sänkning) är den som skall säkerställa att marken inte rasar. Dvs. har du (föregående fastighetsägare) grävt in garaget så ansvarar du också för att marken inte rasar för grannen.

Är det inte spännande att hur man än förbereder sig så får man ändå inte med all info som behövs. :) Mitt hus är byggt 1948 och garaget är från samma år (inritat på tomtkartan). Tomterna är inte så små (med dagens mått mätt) min är på knappt 900m2. Mitt garage är det enda som ligger i tomtgräns så jag är tveksam till att man skrivit i detaljplanen bara för ett hus. Jag tror det är min grannes tomt som är högre. Min ligger i gatuplan medan hela grannens tomt är höjd, dock så har vi båda en sluttning på baksidan och båda tomterna är lika höga bakom garaget (tomterna fortsätter några meter). Så bara det är en bra fråga, dvs vilken tomt som är höjd.

Om vi antar att det inte står något i detaljplanen, vad är det som gäller då?

Bump! Det finns inget att tillägga till det som sagts ovan?

Jag skulle tro att OM det inte finns något angivet i planen, och OM grannen skulle strula. Då kan du tilltvinga dig ett servitut via lantmäteriet.

Möjligt att det finns någon enklare väg, men jag tror inte det.

Nanny Fine
Men det kanske redan finns ett servitut? Kolla det först...

• Gilla
bett
  • Laddar…
Jag kollade de servitut som finns när vi köpte, och de enda vi har är rätten att köra över grannens tomt för att komma ut (vår uppfart är svängd över hörnet någon meter på intilliggande tomt), så jag är rimligt säker på att det inte finns något mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.