Hej

Jag har pantsatt vår bostad till byggföretaget som utfört en totalentreprenad. Efter godkänd slutbesiktning, betalda ÄTA-listor, och betald slutbetalning fortsätter byggföretaget att skicka bluffakturor utan belägg, underlag eller någon som helst sanningshalt.

Nu är problemet att vi har en pantsättning till byggföretaget som kostar ca: 600 000kr i bluffakturor att bli av med.
[Jag har pratat med villaägarnas jurist som hänvisar mig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden)]
Hur blir man av med pantsättningen?
Tacksam för er hjälp

Redigerat av moderator:
Du skriver att du pantsatt bostaden, är det en fastighet eller en bostadsrätt? Dvs har bolaget fått inteckningar eller pantförskrivit bostaden till bostadsrättsföreningen?

Om vi pratar totalentreprenad utgår jag från att det är en fastighets som har satts i pant.

Är det fysiska eller datapantbrev som vi pratar om?

Hur ser pantsättningen ut? (underliggande avtal)

Om det är så att pantbrev har tagits ut för totalentreprenaden och ni har betalt för densamma ser jag det som omöjligt att byggföretaget utifrån uppblåsta/falska fakturor skulle kunna få tillgång till panten.

Varför inte kontakta kronofogden direkt och höra vad det har att säga. Det är bara som som kan realisera panten....

Bra synpunkt, jag ska prata med Kronofogden!

• Detta gäller en bostadsrätt.
  • Ett fysiskt papper för pantsättning av bostaden.
Detta borde väl vara en återkommande fråga i alla entreprenader, hur löser man det vanligast, med pengar?

Ja, panten är värdelös (eftersom arbetet redan utförts) men det är mest en hygienfaktor att inte ha liggande pantbrev på bostadsrätten när man ska sälja den...

Det är ju mer än en "hygienfaktor". Om du skall sälja bostadsrätten så vill ju köparen inte att det skall finnas gamla "ogiltiga" panter. Köparen kan ju inte enkelt avgöra om firman kan lyckas realisera panten.

Jag är lite osäker men att inte ge tillbaka en pant när skulden är reglerad borde räknas som stöld. Dvs. polisanmälan, efterssom beloppet dessutom sannolikt är stort så borde det bli grov stöld.

Då gäller det att ha helt klara papper på vad panten gällde, och att detta är betalat. Annars är det en tvist som du troligen måste stämma byggaren för om du skall få rätt.

Men om det är oomtvistat att den skuld som panten gäller är betalad så borde det funka med en anmälan om stöld. Det kan vara läge att du pratar med en advokat som hjälper dig formulera anmälan på ett sätt som ger en rimlig prioritet hos polisen.

Ok,

Trodde att detta var vanligare i branschen och att det fanns en branchpraxis om hur man går tillväga för att lösa gamla pantsättningar.

Eftersom jag är medlem i Villaägarna får man gratis juridisk rådgivning och de rådde mig att kontakta ARN (almänna reklamationsnämnden) som vanligen utreder köp mindre komplexa köp i handeln. ARN rådde mig att kontakta Kronofogdemyndigheten (eftersom de är de som i såfall skulle verkställa/utmäta panten) men de hade ingen möjlighet att svara på enskild juridiska råd.

Jag forskar vidare...

Det är väl så att det är ganska ovanligt (tror jag, kan vara dåligt uppdaterad) att det är någon annan än ett låneinstitut som har panten. Låneinstitut kan iofs. vara mindre seriösa också, men det är en himmelsvid skillnad mellan en oseriös bank och en skum byggare.

Det är ganska vanligt att låneinstitut inte heller avnoterar panten när lånet är löst, men då oftast av slarv och brister i rutiner, det är ganska lätt att få dem att rätta till felet.

Finns inga pantbrev i en Brf-lägenhet. Styrelsen för en förteckning över pantsättningen av lägenheterna i föreningen. Börja med att få en kopia på denna...

PCLarsson skrev:
Finns inga pantbrev i en Brf-lägenhet. Styrelsen för en förteckning över pantsättningen av lägenheterna i föreningen. Börja med att få en kopia på denna...
Vad betyder ovanstående i praktiken? Finns det några formella krav på förteckningen eller är det en enkel Excel-fil hemma i någons kök?

Inga formkrav finns vad jag vet. Pantsättningshandlingen "denuntiationshandling" upprätts i två exemplar och skrivs under av den som lämnar pant. Ett ex till föreningen och ett ex till den som innehar panten. Handlinarna lämnas till föreningen som noterar på dessa att de har fört in panten i registret.

Det finns ju formella krav såtillvida att styrelsen ligger väldigt illa till om man inte håller ordning på registret-

Tar bort mitt inlägg efter att jag läst hempularens svar en gång till...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.