7 211 läst ·
85 svar
7k läst
85 svar
Vad händer om någon avtalat mer än vad de kan hålla?
Sida 1 av 6
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Egentligen inte fastighetsjuridik, men frågan borde vara tillämplig även där.
Bakgrund:
Vi ska köpa en valp. Vi har varit hos uppfödaren och tingat en specifik valp, och blivit garanterade att ingen annan ska få henne. Vi har även hälsat på fura gånger till och följt valpens uppväxt. Idag ringer hon och säger att vi inte kan få valpen, ägaren till hanhunden ville ha henne. Detta specifika scenario blev vi lovade för mindre än en vecka sedan att det inte skulle inträffa.
Naturligtvis är detta inte acceptabelt. Vi hade en överenskommelse, och det är upp till uppfödaren att leva upp till den.
Vad gäller i detta fall? Det finns ju bara ett exemplar av hunden, så det lär inte gå att få båda parter nöjda. Vårt anspråk på den specifika valpen var först, hanhundsägaren hade bara en överenskommelse att få välja en av valparna, och valde långt efter oss.
Just nu lutar jag åt att ringa hanhundsägaren och erbjuda en slant mot att han väljer en annan, det blir billigare för oss båda än den rättsprocess som annars måste till för att avgöra saken.
Tidsaspekten krånglar också till det. En valp är en valp, så helst vill man ju ha rättsprocessen avklarad innan valpen är leverensklar. Är det möjligt att fast-tracka en process på detta sätt?
Vad gäller? Andra lösningar?
Hjälp, det är panik!
Bakgrund:
Vi ska köpa en valp. Vi har varit hos uppfödaren och tingat en specifik valp, och blivit garanterade att ingen annan ska få henne. Vi har även hälsat på fura gånger till och följt valpens uppväxt. Idag ringer hon och säger att vi inte kan få valpen, ägaren till hanhunden ville ha henne. Detta specifika scenario blev vi lovade för mindre än en vecka sedan att det inte skulle inträffa.
Naturligtvis är detta inte acceptabelt. Vi hade en överenskommelse, och det är upp till uppfödaren att leva upp till den.
Vad gäller i detta fall? Det finns ju bara ett exemplar av hunden, så det lär inte gå att få båda parter nöjda. Vårt anspråk på den specifika valpen var först, hanhundsägaren hade bara en överenskommelse att få välja en av valparna, och valde långt efter oss.
Just nu lutar jag åt att ringa hanhundsägaren och erbjuda en slant mot att han väljer en annan, det blir billigare för oss båda än den rättsprocess som annars måste till för att avgöra saken.
Tidsaspekten krånglar också till det. En valp är en valp, så helst vill man ju ha rättsprocessen avklarad innan valpen är leverensklar. Är det möjligt att fast-tracka en process på detta sätt?
Vad gäller? Andra lösningar?
Hjälp, det är panik!
Om detta är en lite ovanligare hundmodell är mitt tips att lägga ner och hitta en annan. Alla uppfödare känner alla och ryktet om "besvärliga" kunder sprider sig snabbare än kräksjukan. Beroende på vilken uppfödare det är kan det bli svårt att få tag i en annan vovve.
Dessutom, om du inte har ett skriftligt avtal kommer ord stå mot ord. Svårt eller omöjligt att få rätt.
Att börja prata med den andra intressenten verkar klokt. Att driva det till tinget verkar mindre klokt.
Dessutom, om du inte har ett skriftligt avtal kommer ord stå mot ord. Svårt eller omöjligt att få rätt.
Att börja prata med den andra intressenten verkar klokt. Att driva det till tinget verkar mindre klokt.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Ta kontakt med hanhundsägaren och försök att lösa det den vägen. Går inte det är det nog kört.
Bara HA kan lösa en process på så här kort tid och är väl inte att rekommendera
.
Uppfödare är lite speciella och vi hamnade i en liknande situation men tack och lov så fick vi "behålla" vår tik.
Bara HA kan lösa en process på så här kort tid och är väl inte att rekommendera
Uppfödare är lite speciella och vi hamnade i en liknande situation men tack och lov så fick vi "behålla" vår tik.
Gör som Nyfniken skrev. Det kommer att bli bra.
Jag hade fyra kattungar och lovade att första köpare skulle få välja först.
Jag höll iofs vad jag lovade även om katten dom valde var just den jag hade tänkt att behålla.
Idag skäms jag nästan att katten som blev kvar inte var mitt första val(hur man ens kan välja en av fyra gosbollar man lever med i tolv veckor är sjukt).
Det som blir är meningen på något sätt.
Jag tror aldrig ni kommer att se till baka och önska att nu fick den där andra valpen istället.
Jag hade fyra kattungar och lovade att första köpare skulle få välja först.
Jag höll iofs vad jag lovade även om katten dom valde var just den jag hade tänkt att behålla.
Idag skäms jag nästan att katten som blev kvar inte var mitt första val(hur man ens kan välja en av fyra gosbollar man lever med i tolv veckor är sjukt).
Det som blir är meningen på något sätt.
Jag tror aldrig ni kommer att se till baka och önska att nu fick den där andra valpen istället.
De andra valparna är inget alternativ, det var den här som hade ett psyke som gjorde den rimligt säker med smådjur. I vilket fall, om uppfödaren inte är pålitlig så finns inga förutsättningar för en vettig affär. I så fall blir det en annan uppfödare och kompensationsanspråk på den här.
Kan man åtminstone få ett föreläggande som hindrar ägarövergången tills rätten sagt sitt?
Kan man åtminstone få ett föreläggande som hindrar ägarövergången tills rätten sagt sitt?
Det dröjer länge innan du vet vad din tilltänkta hund har för psyke. En valp är en valp och hur den studsar runt några någon månad gammal säger garanterat ingenting om hur den blir som tonåring och vuxen.... Ras (gemensamt för alla valpar du sett) och ditt eget agerande som hundförare kommer i avsevärt större utsträckning prägla din hunds beteende. Är det bara detta som styr kan ni ju lika gärna välja en annan vovve. Att processa i rätten på dessa grunder verkar ju inte riktigt sunt.:|Troberg skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nu kan jag ha jättefel. Men om du köper lösöre (och jag antar att en valp räknas dit) så är lösöret inte ditt förrän du "har det i handen", det spelar ingen roll att du har avtal eller tom. betalat för varan. Den är inte din förrän du har tagit den i besittning.
Det gör att jag tror inte att du kan hindra övergången till den andre personen.
Däremot så kan säljaren vara skadeståndsskyldig till dig för det brutna avtalet, och ev. skulle det skadeståndet kunna bli så stort att säljaren inte har ngt. val annat än att fullfölja avatalet.
Det gör att jag tror inte att du kan hindra övergången till den andre personen.
Däremot så kan säljaren vara skadeståndsskyldig till dig för det brutna avtalet, och ev. skulle det skadeståndet kunna bli så stort att säljaren inte har ngt. val annat än att fullfölja avatalet.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Då tror jag att såvida det inte finns ngt. om konsekvenser av avtalsbrott i avtalet så har du rätt till verifierade extrakostnader som uppstår pga. kontraktsbrottet. Troligen kan det vara svårt att visa på stora sådana i det här läget, men det har jag som ickehundägare svårt att sätta mig in i.
Fast problemet är just det du nämner. Du har endast rätt till dina merkostnader vilket kan ev (redan där tveksamt) vara resorna dit och möjligtvis mellanskillnaden till en hundvalp hos annan uppfödare - men då tar inte rätten hänsyn till psyke eller liknande utan bara vad kostnaden....Troberg skrev:
Risken är dock att ersättningen blir helt obefintlig såvida inte ni har riktiga kostnader för ev veterinärbesiktning eller liknande. Pratar vi om dessa summor så riskerar de ändå inga rättegångskostnader då det lär hamna som ett småmål...
Eftersom ägaren till Kenneln erbjuder en likadan vara (hundvalp) till samma pris från samma kull borde det väl omöjligtvis vara ngn merkostnad? TS får ett erbjudande om en likadan vara till samma pris. Sen att man kan ha åsikter om att det skiljer mellan dem men det är nog väldigt svårt att bevisa?
Är valpen id-märkt? Jag kan inget om hundar.
Är valpen id-märkt? Jag kan inget om hundar.
Småmål är allt under ett halvt prisbasbelopp dvs 21400 kr.. Handlar om mindre så kommer det kosta mer än vad ni kan få tillbaka. Och pratar man småmål är det inte så att man får sina utgifter betalda om man vinner, utan det man kan få är mer eller mindre kostnaden för vittnen, och i regel en timmas juridisk konsultation/instans.
Så väg vad det valpen skulle kosta mot vad det kostar att dra det rättsligt. Kommer ni fram till det som flera ha sagt, att det bara är att bita ihop och leta ny valp tror jag ni kommer undan bäst. Och framförallt mår bäst.
Så väg vad det valpen skulle kosta mot vad det kostar att dra det rättsligt. Kommer ni fram till det som flera ha sagt, att det bara är att bita ihop och leta ny valp tror jag ni kommer undan bäst. Och framförallt mår bäst.