Hej, vi är 4 grannar som har ett plank format som ett kryss mellan våra tomter. Planket står i tomtgränserna. Nu är det så att man beslöt sig för att riva hela rasket, pga att det var gistet samt att en granne behövde få in en grävare på sin tomt.
Jag inser att planket behövde bytas och det har pratats lite löst om det tidigare, men det revs med en dags varsel, hastigt och lustigt utan föregående diskussion om hur och vad vi sätter upp sedan.

Vi har fått offert på ett nytt likadant plank som jag anser är alldeles för dyrt. Har hört runt lite om priser och om någon kan göra jobbet till ett bättre pris, men har varken tid eller ork att vara drivande i ett projekt som jag inte har dragit igång.

Mina frågor: Om de andra 3 vill anta offerten, men inte jag, hur löser man det?
Om jag väljer att ersätta "min del" med ett nytt plank som jag bygger själv, vad händer då? I praktiken innebär det att 2 av grannarna får delar av stommen "på köpet."

Synpunkter mottages tacksamt!

Om de andra bygger plank som du inte vill vara med på så är du inte tvungen att vara med och betala. Såvida det inte finns någon form av servitutsliknande avtal om planket (osannolikt), eller om planket är del av en samfällighetsförening.

Du har full rätt att bygga staket på din tomt, ända fram till tomtgräns om du vill. Det brukar påpekas att "privata" staket skall byggas inne på den egna tomten så att man kan komma åt och underhålla från "utsidan", dock inget absolut krav, du kan ju ex. demontera planket från din sida, måla och montera igen när det blir aktuellt.

Nu skriver du "plank", plank kan vara bygglovspliktigt, lite beroende på hur högt det är, och då blir frågorna lite med komplicerade.

Tack för input!

Planket är 185cm högt och har stått där sedan husen byggdes på 1960-talet. Planket hägnar in varje trädgård, så att var och en får en egen "innergård" utan insyn. Bygglov? Jag vet inte, hör planket till huset?

Tja, rent krasst skulle du väl kunna säja att du inte vill vara med på det där planket.
Om de bygger ändå får du ju ett gratisplank, fast de väljer kanske att göra det så fult som möjligt mot din sida. Då kan du ju bygga ett eget på din sida om du vill, eller sätta en häck.
Eller så vill de ha med dig och försöker hitta en lösning som passar alla.

Man vill ju inte göra sig osams med grannarna, men jag vill få upp planket så fort som möjligt, då insynsskyddet verkligen behövs, små tomter med sovrum mot varandra.
Alternativet då är att acceptera den "svin"dyra offerten, totalt 26 meter, 73000:- exl.plintar. Jag tycker att vi kan bygga det själva, men det är inte de andra med på.

Kanske du kan bygga ett av benen i krysset, och de andra får anlita en firma att bygga övriga tre. Om du har kunskap att bygga lika bra och med samma utseende borde det väl inte vara ngt problem?

Föresten: Bygglov krävs normalt för så höga plank, man kanske inte på 60-talet. Bygger ni inte högre skall det väl inte vara ngt problem med bygglov, även om det var svartbygge från början är det ju preskriberat nu....

Redigerat:
Krävs det bygglov även när man har tagit ner ett plank och ersätter det med ett likadant? Det sattes dit samtidigt som husen byggdes och hänger ihop med gavlarna på husen. Det känns som att det hör till huset, fastighetstillbehör?

Hemmakatten
Ett plank kräver bygglov. Och då krävs det rivningslov inklusive rivningsplan (hur man hanterar avfall och e. riskavfall). Ett nytt plank kräver också bygglov. Hade man renoverat det gamla planket, tex bytt ut trasiga brädor mot nya hade inget lov krävts. Nu riskerar ni straffavgift för det rivna planket.

Å andra sidan kan det eventuellt finnas skrivet i detaljplanen att det skall eller kan få finnas plank mellan tomterna eftersom de är så små.

Oj, oj, det är mycket man inte har koll på, kan man ringa kommunen och fråga om detaljplanen och om vilka regler som gäller eller ska man vara försiktig med att dra igång "bygglovsfrågan"? Prio 1 är just nu att komma överens med grannarna, ska se om vi kan enas om något under helgen.

Eftersom ni ändå vill ha planket, frågan är ju bara om det går att fixa till ett bättre pris än det offererade, så skulle jag inte ringa kommunen. Om ni inte frågar så vet ni ju inte att ni eventuellt inte får sätta upp ett nytt plank utan vidare ...

Hemmakatten
Väldigt många kommuner har sina detaljplaner upplagda på internet, faktiskt även min lilla kommun.
Gå in på din kommuns hemsida under "Bo och Bygga" eller liknande och leta dig fram till din detaljplan. Detaljplanen består både av en karta med ditsatta tecken för vad som får byggas men det brikar också finnas ett skriftligt dokument som tillhör detaljplanen.

Hittar du inget så gå upp till kommunen och fråga efter detaljplanen. Du behöver inte ens uppge ditt namn. En detaljplan innehåller sp mycket mer viktigt information än eventuellt planktillstånd, texbyggrätter, så du behöver inte vara orolig för att kommunen kommer att bums kasta sig över ert plank.

Tack för bra tips!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.