Vi har precis köpt ett hus från 1800-talet där ingen bott de senaste 20åren endast använt som fritidshus.

Mäklaren sa att ingen Energideklaration behövdes, sen började han prata om att den kostar 4,000. Men det han glömde nämna var att säljarna skulle bekosta den så vi tänkte inte mer på det. (Första husköpet). Han skummade igenom att den inte betyder någonting på ett gammalt hus, det lät trovärdig (just då) men inte längre.

Nu har jag fått förstått att den är obligatorisk. Det tråkiga är att dem fick oss att skriva under ett papper jämte köpekontraktet där det stod att vi tackat nej till en Energideklaration.

Vi känner oss fullkomligt lurade. Han sa inte att den är obligatorisk eller att säljarna skulle bekosta den.

Kan vi göra något åt detta? Den är ju somsagt obligatorisk så det vore ju helt osannolikt att dem skulle kunna frångå den? De har ju ägt huset i 20år och det är ju oblig. sedan 2009. Alltså har dem inte utfört den på 2år som huset varit tillsalu.

Redigerat:
Det stämmer iofs att det är ett papper med mycket begränsat värde. Men jag tror med betoning på TROR att den inte går att avtala bort, dsv. pappret ni skrev på gäller troligen inte.

Frågan är dock om ni vinner något på att bråka om det. Det skall då möjligen vara om ni nu blir tvingade att själva göra en och betala för det, vet inte om dte kan hända.

hempularen skrev:
Det stämmer iofs att det är ett papper med mycket begränsat värde. Men jag tror med betoning på TROR att den inte går att avtala bort, dsv. pappret ni skrev på gäller troligen inte.

Frågan är dock om ni vinner något på att bråka om det. Det skall då möjligen vara om ni nu blir tvingade att själva göra en och betala för det, vet inte om dte kan hända.

Ska prata med mäklaren. Oerhört dålig stil att bara säga halva sanningen.

De har ju vilselett oss så pappret borde ogillas?

Vi har ju inte tillträde än så jag funderar på om man kan ringa och boka en energideklaration? Vi har 6veckor kvar innan inflyttning.

Säljarna jävlas med oss, så det är en ren principiell sak nu!

Ni har troligtvis rätt att få en energideklaration gjord på säljarnas bekostnad (trots avtalet). Hur detta ska gå till rent praktiskt är dock inte helt lätt att veta.

Ska ta ett snack med mäklaren.

Tack för snabba svar!

Är det ett fritidshus eller bostadshus? Om det är fritidshus krävs ingen energideklaration.

Det är en f.d jordbruksfastighet som är arvegods, de har endast använt det som fritidshus sista 20 åren men vi kommer ha den som permanentbostad, som den tidigare varit.

Jag är osäker på vilken beteckning fastigheten kommer få när avstyckningen är gjord.

OM säljaran hade den som fritidshus så¨borde de inte vara skyldiga att göra energideklaration.

En energideklaration är värd INGET! Vill man ha en, kan den beställas via Internet till ett pris av ca 1300! Ja. Det går. Man bara fotar lite och fyller i en blankett.
Med andra ord. Inget att bråka om!

hempularen skrev:
OM säljaran hade den som fritidshus så¨borde de inte vara skyldiga att göra energideklaration.
Jag är inte så säker på det! Jag tror det som avgör är hur huset är ämnat att användas och där kan även annonsen vid försäljning vara vägledande.

O
Tja.. i det här fallet lär en energideklaration inte ens vara värt pappret det är skrivet på.... om folk knappt har bott där under 20års tid.... då har man ingen förbrukning heller..... Så oavsett, den är ganska värdelös för Er , men det är obligatoriskt...

Tack för snabba svar.

injonil skrev:
Jag är inte så säker på det! Jag tror det som avgör är hur huset är ämnat att användas och där kan även annonsen vid försäljning vara vägledande.
Kanske du har rätt.
Jag utgick från kraven vid nybyggnad. Det krävs ingen energibalansberäkning av fritidshus även om det är tänkt att det ska bo folk där permanent.

BigGitt skrev:
En energideklaration är värd INGET! Vill man ha en, kan den beställas via Internet till ett pris av ca 1300! Ja. Det går. Man bara fotar lite och fyller i en blankett.
Med andra ord. Inget att bråka om!
Vem kontaktar man? Boverket?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.