Hej! Vi har byggt hus i Bjuv utanför Helsingborg och kommunen skjuter hela tiden på den sista asfalteringen av gatan, just nu är gatan asfalterad på mitten ca 4 meter med ca 1 meter grus och bärlager på var sida intill tomterna, så har vi haft det i ca 5år nu. Kommunen vägrar att asfaltera klart förrän 2014!!! då har vi bott här i 8år kan det vara rimligt att vänta så länge? dessutom ligger det stora stenar på gatan hela tiden som barnen kan köra och trilla på med cyklar osv det är rent av farligt att leka på den. Har kommunen ingen som helst skyldighet att färdigställa gatan inom en viss tid efter allt är färdigbyggt på gatan?. Alla hus och murar och plattläggning är klart sedan länge. Tacksam för svar vi på skånegatan i Bjuv.

Mvh Håkan

Har ni eller den ni köpte tomten av betalat gatukostnad till kommunen? I sådana fall borde det väl finns där vad det är ni har betalat för. Och om det är en asfalterad väg ni har betalat för och sedan inte fått så är det väl ett kontraktsbrott från kommunens sida och ni borde kunna få det snabbt fixat. Om ni inte har behövt betala något blir det nog svårare. Kommunen kan hävda att de aldrig hade tänkt asfaltera bredare än så etc. Är det riktigt illa får ni gå till lokaltidningen. Då brukar det väl bli lite mer fart. Gärna med en sobstory om Kalle som körde omkul med cykeln och skrapade upp hela benet (även om det egentligen bara var ett litet skrubbsår). ;)

Hej! Alla på vår gata har köpt tomten inkl vatten och avlopp av kommunen då måste ju vinsten av tomtförsäljningen gå till asfalt mm men kommunen säjer att dom inte har råd just nu att asfaltera klart gatan. Vi har skrivit ett klagobrev där alla på gatan har skrivit under och svaret blev ingen asfalt förrän 2014. Det har även kommit till ett område bakom oss med ca 35 tomter och jag tror att dom har använt vinsten till det nya området men det har endast sålt ca 7 tomter på 2 år och vinsten därifrån har uteblivit. Därav ingen asfalt till oss tyvärr men det är endast vad jag tror. Finns det inga lagar som kommunen måste följa!

Vanligtvis när man köper tomt för nybygge så får man betala vad som kallas "gatuavgift". Jag vet inte om den utgår i samband med tomtköp eller bygglov. Eventuellt står det stipulerat i dokumentationen till avgiften vad som ska göras med pengarna (exempelvis asfaltera). Annars så tror jag tyvärr att ni inte har så mycket att säga till om. I min lilla "förort" så har vi många villagator som aldrig har haft asfalt och nog aldrig kommer att få det heller trots att villorna är 20-30 år nu. Så jag tror inte att det är något "tvång" att asfaltera bara för att man säljer tomter.

Vad skulle det kosta att asfaltera gatan?

Hej! har ingen aning vad det skulle kosta att göra klart asfalteringen.

håkanochlotta skrev:
dessutom ligger det stora stenar på gatan hela tiden som barnen kan köra och trilla på med cyklar osv det är rent av farligt att leka på den.

Mvh Håkan
dålig argument .... en gata är ingen lekplats. Vore gatan i så dålig skick att akutbil, brandkår inte kan komma fram då skulle det smälla högre

Redigerat av moderator:
gaia skrev:
dålig argument .... en gata är ingen lekplats.
Mja, säg inte det. I vår detaljplan så står det att gatorna ska vara krokiga och smala så att det inte ska gå att köra fort eftersom man måste samsas med lekande barn, promenerande och cyklister.

Precis så känner jag det med man ska kunna leka på gatan i samförstånd med trafiken, vår gata går runt i en rektangel men en in och utfart och där är kullersten i kurvan för att minska hastigheten. Man får ju skilja på gata till gata hur traffikerad den är osv när det gäller lek.

Fortfarande ingen som vet vad som gäller angående kommunens skyldighet att göra klart gatan, vi har ju 2 år på oss att bygga klart huset tex.

Som sagts tidigare i tråden, såvida det inte debiterats en gatukostnadsersättning till kommunen, där det klar framgår att ersättningen utgör betalning för en bestämd nivå på gatan, så har kommunen inga skyldigheter att hålla med asfalterad gata.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.