Hej alla kloka människor!

Jag har problem med att vattnet fryser i mina vattenrör som är dragna i taket. När jag nu plockar ner undertaket för att förbättra isoleringen ser jag att rörmokaren har tryckt undan isoleringen helt på vissa bitar och vissa bitar går vattenrören ovanför isoleringen. Enligt min mening är detta inte hantverksmässigt utfört. Enligt egen utsago har dom gjort rätt som dragit rören på varma sidan om isoleringen precis ovanför takgipsen, med detta är uppenbarligen inte sant.

Frågan är vilken dokumentation bör jag skaffa på hur det ser ut? Jag har några bilder nedan och även en film som jag ska försöka lägga till. Tacksam för alla synpunkter.

Första bilden visar hur slangen som går uppåt på andra bilden fortsätter ovanför isoleringen en bit bort, jag tror den går ner genom isoleringen längre fram.

Andra bilen visar hur de båda vattenrören är dragna så att isoleringen trängts undan. Brädan i underkant är glesen till undertaket och i överkant syns undersidan på själva yttertaket

/Janne

• bild (4).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (5).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I bästa fall så kanske det räcker med precis det du gjort och vänder dig till firman som utfört jobbet om det uppenbarligen är fel utfört så kanske de fixar till problemet. Kanske bäst att påpeka att jag har absolut ingen koll på om det du visar är rätt eller fel utfört, men om du är säker på att det är felaktigt och firman trots det inte vill ta något ansvar så är ett alternativ att ta in en oberoende kunnig besiktningsman som utvärderar jobbet så har du svart på vitt om det är fackmässigt utfört. Då har du ett objektivt utlåtande på arbetet och också lättare att ställa krav på firman som utfört arbetet, men det kostar några tusenlappar som du i bästa fall kan få firman att betala om de visar sig att jobbet inte är gjort enligt avtal + att de fixar problemen. Annars så kanske de fixar problemet, men vägrar betala besiktningen och i sämsta fall så gör de inget, men i vilket fall så har du ett utlåtande från en fackman om du vill gå vidare och driva fallet.

Så beroende på vad firman som utfört jobbet svarar, vad ni avtalat och vad som är fackmässigt så har du några alternativ att satsa på. Hur långt du är villig att gå hänger väl ihop med hur stora kostnader det är att fixa problemet på egen hand.

Tack för kommentaren. Grejen är att jag har planerat att göra det i helgen, fixat ny gips och en kompis som ska hjälpa mig så jag tänkte göra huvuddelen av jobbet omgående.

Håller på att ladda upp en film som jag tycker tydligt visar hur det ser ut, sen är det ju som du säger upp till en fackman att säga om det är rätt eller fel.

Är det inte lättare att bara isolera rören själv när du nu ändå är där och pillar?

Egentligen räcker det väl att du kan leda i bevis att vattnet fryser i rören. En entreprenör som gör jobbet med den skicklighet man kan vänta sig av en kunnig hantverkare borde ju antingen avrått till konstruktionen eller vidtagit åtgärder för att förhindra frysning.

Jo, jag ska fixa det själv nu. Men vill ändå visa detta för rörmokaren som orsakat så mycket problem, han kan i varje fall betala de kostnader jag får för material och målning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.