Hej. Ska försöka beskriva ett problem.

2004-2005 Byggde jag och min fru ett enplans hus på delad enterprenad tillsammans med Myresjöhus, utanför Borås.

Tomten köptes av en säljare på Myresjöhus (alltså inte av Myresjöhus, utan hans eget tomtföretag) Tomt med vatten & avlopp.

Då vi nu är i stånd att bilda en samfällighetsförening och ta över från markägaren har vi stött på problem. Till att börja med så visar det sig att markägaren har missat och utföra en besiktning på rören (Avlopp & spolvatten) och att de ligger på ett för stort djup vilket medfört att kommunen, Borås Energi vägrar att ta över ansvaret.
Efter ett tag så har kommunen, Borås Energi och markägaren kommit överens om att kommunen, Borås Energi tar över rören fram till min närmaste granne men inte sista biten in till min fastighet, för att som markägaren beskriver det så ligger tydligen mitt avlopp på ett djupare och äldre rör??

Alltså för att kommunen, Borås Energi skall ta med min fastighet måste mitt utstick kopplas på samma rör som min granne, (det som då inte ska ligga lika djupt) men då måste jag pumpa ut mitt avlopp! Detta medför att en pump måste installeras på min tomt, pumpen och följdaktningen eventuella problem blir alltså mina.

markägaren anser inte att han har någon större skuld till det som hänt, utan anser att när han sålt vidare tomten så låg rören på rätt djup, men att fyllnaden upp till aktuell nivå (som då är samma som när vi köpte tomten) ligger utanför hans kontroll. Han säger också att våra tomter från början var avsedda för sutteränghus och det är därför inte hans fel, utan rören då lades ner på rätt djup.

Detta medför ju naturligtvis funderingar på vad det kan innebära för oss, om värdeminskning på vårat hus samt blir det svårare att sälja vårat hus om vi är de enda på gatan som har denna lösning. Alltså är vi oroliga.

(rent spontant så tycker vi själva att det låter som att personen som sålde tomten till oss bär största ansvar?) har skickat ett brev till detta företag, samt till den som var kvalitetsansvarig för vårat bygge.

Han som var kvalitetsansvarig svarade följande: Jag tycker ni ska prata med Myresjöhus det var dom som sålde, Projekterade och ritade in vilket hus som skulle passa er och tomten (tomtförsäljaren har ej svarat)

Ps.. Markägaren har erbjudit sig att stå för pump, en engångssumma som ska täcka eventuella renoveringra / service på pump, elförbrukning för framtiden.

Så jag undrar hur ni tycker det här låter och hur vi går vidare.

Redigerat:
Att ha en pump för att pumpa upp avloppet är ju inte så ovanligt. Får ni även det betalt plus extra för framtida besvär så tycker jag att det låter okej. Tror knappast det skulle påverka värdet på fastigheten.

O
Ta det erbjudandet! Verkar vara mycket bättre än att försöka hitta en bov i dramat och sedan vinna detta i en eventuell process. Bara för att Ni tycker att ni har rätt så är det inte säkert att den skyldige anser det utan väljer att processa! Frågan är vad Ni skulle vinna på det? Tänk om domstolen skulle komma fram till samma sak som erat erbjudande är idag....

Näää för Er egen skull ta det erbjudandet som i mina öron låter väldigt bra!

Låter helt klart som att erbjudandet är en enkel och praktisk lösning. Lite beroende på bakgrundsfakta som vi inte har så låter det för mig dessutom som ett generöst erbjudande. Dvs på den information som finns i inlägget så kan jag inte förstå varför markägare eller säljare skulle behöva stå för någon kostnad överhuvudtaget.

När det gälelr att försöka förstå var ett ev. ansvar ligger så har jag några frågor. Uppenbarligen har ju avloppet fungerta ett tag med nuvarande rör, hur? är det ngn. form av enskilt avlopp nu?

Varför ändra på något som fungerar?

Hur var avloppsanslutningen avtalad i ert köpeavtal (antar att det ingick i tomten)?

Odjuret skrev:
Ta det erbjudandet! Verkar vara mycket bättre än att försöka hitta en bov i dramat och sedan vinna detta i en eventuell process. Bara för att Ni tycker att ni har rätt så är det inte säkert att den skyldige anser det utan väljer att processa! Frågan är vad Ni skulle vinna på det? Tänk om domstolen skulle komma fram till samma sak som erat erbjudande är idag....

Näää för Er egen skull ta det erbjudandet som i mina öron låter väldigt bra!
Ja det är förmodligen som du säger. Man lär ju inte komma någon vart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.