12 963 läst ·
40 svar
13k läst
40 svar
Vems ansvar att snöröja enskild väg fram till hyrd villa?
Tja, det är så standardavtal fungerar enligt min erfarenhet (har förvaltat och utvecklat fastigheter i mer än 10 år och skrivit sannolikt ett par hundra hyres-, arrende- och nyttjanderättsavtal). Det är rationellt så tillvida att det sparar tid och minskar risken för oavsedda innebörder i avtalet.
Både som hyresgäst och hyresvärd så kan det väl vara lite svårt att ställa några krav. Om hyresgästen inte vill stå för snöröjning så står det ju denne fritt att säga upp kontraktet och flytta därifrån. Samma sak för hyresvärden att om han inte tycker det är värt att snöröja jämfört med det han får i hyra så kan han ju helt enkelt bestämma sig för att sluta hyra ut huset. Då tänker jag inte på lagar om besiktningsrätt osv utan bara rent praktiskt marknadsekonomiskt. Man kan ju anta att även om hyresvärden använder vägen så har hans hyresgäster större behov ab att snöröjning ska ske direkt när snön kommer än vad ägaren har.
Trots vårt teoretiserande här i tråden så blir nog det praktiska slutet rent krasst att vägen inte blir plogad och hyresgästerna lär bli tvungna att ploga när snön kommer (när som helst). Hyresvärden verkar vara lite svår att komma överens med och precis som byggankan skriver så blir det den som är envisast som "vinner".
gråsten skrev:
Snälla nån, i det här landet har "folk" knappt råd att betala städhjälp utan lagändringar...
Men nu är vi en bit OT
Om jag hyrde ut ett hus och de som hyrde det anlitade advokat för att tvinga mig att snöröja vägen med högre frekvens än vad jag själv hade behov av så skulle jag göra allt jag kunde för att säga upp kontraktet och söka efter nya hyresgäster. (Under förutsättning att jag inte redan räknat med vägunderhåll när nivån på hyran sattes.)
Lite OT:
Skulle tro att det är med snöröjning kommer att bli aktuellt allt oftare eftersom kommunernas ekonomier försämras. Här på Gotland lovade (s) att alla skulle få kommunal snöröjning i år. Och, mycket riktigt, den 1 januari 2012 är det slut med kommunal röjning av vägar utan stadsbidrag om dessa inte uppfyller helt orimliga standardkrav.
Kul för alla gamla tanter som måste skaffa sig en traktor med tre månaders varsel.
Skulle tro att det är med snöröjning kommer att bli aktuellt allt oftare eftersom kommunernas ekonomier försämras. Här på Gotland lovade (s) att alla skulle få kommunal snöröjning i år. Och, mycket riktigt, den 1 januari 2012 är det slut med kommunal röjning av vägar utan stadsbidrag om dessa inte uppfyller helt orimliga standardkrav.
Kul för alla gamla tanter som måste skaffa sig en traktor med tre månaders varsel.
Klicka här för att svara