2 091 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Inteckning av fastighet till fysisk person??
Jag säljer min del av huset till förra hustrun och lånar ut köpeskillingen så länge hon lever. Måste dock ha en fungerande säkerhet från hennes framtida dödsbo och som tillgång för mitt.
Kan jag ha inteckning i fastigheten som privatperson ??
Vilka andra möjligheter finns som registrerad säkerhet ??
Tack för synpunkter//SG
Kan jag ha inteckning i fastigheten som privatperson ??
Vilka andra möjligheter finns som registrerad säkerhet ??
Tack för synpunkter//SG
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Njaa, en revers är väl bara ett skuldbrev, som inte ger panträtt i en fastighet.
Såvitt jag vet så går det att privatpersoner har en inteckning som säkerhet för ett privat lån. Jag vet att det gick förr när inteckningar var ett fysiskt papper. Numera är de ju elektroniska, så det är inte självklart att en privatperson kan "inneha" en elektronisk inteckning. Din bank borde kunna hjälpa dig, åtminstonde med en förklaring på hur du kan lösa det.
Såvitt jag vet så går det att privatpersoner har en inteckning som säkerhet för ett privat lån. Jag vet att det gick förr när inteckningar var ett fysiskt papper. Numera är de ju elektroniska, så det är inte självklart att en privatperson kan "inneha" en elektronisk inteckning. Din bank borde kunna hjälpa dig, åtminstonde med en förklaring på hur du kan lösa det.
Håller med om revers. Ignorera det inlägget. Som Hempularen skriver kan privatpersoner inteckna fastigheter. Vid inteckningen kan man dock inte använda datapantbrev som privatperson. Bara fysiska pantbrev kan användas mellan privatpersoner. När man tar ut en inteckning hos Lantmäteriet kan man ange att man vill ha det i pappersform för just detta ändamål.
Klicka här för att svara