1 602 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Desperat efter råd
Hej,
i vårt fritidshus har vi en infart/biluppställningsplats som är ett servitut som belöper sig på grannens fastighet. På denna markbit som är grannens (men som vi nyttjar) står ett träd som vuxit sig väldigt stort. Dels ramlar det ned grenar på min bil då den står parkerad och dels har det vuxit sig så att det hänger över taket på mitt hus. Grannen vägrar ta ned det eftersom han tycker det är hans "enda träd". Vad kan jag göra?
Buggaren
Kanske kan jag såga lite på det i alla fall? Vad tror ni?
i vårt fritidshus har vi en infart/biluppställningsplats som är ett servitut som belöper sig på grannens fastighet. På denna markbit som är grannens (men som vi nyttjar) står ett träd som vuxit sig väldigt stort. Dels ramlar det ned grenar på min bil då den står parkerad och dels har det vuxit sig så att det hänger över taket på mitt hus. Grannen vägrar ta ned det eftersom han tycker det är hans "enda träd". Vad kan jag göra?
Buggaren
Kanske kan jag såga lite på det i alla fall? Vad tror ni?
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Till att börja med så har du rätt att såga bort grenar som går in på din tomt. men du måste ge trädägaren en möjlighet att själv göra det först.
Vad gäller din biluppställningsplats, så bör du kanske kontrollera vad servitutet säger. Det är ovanligt att ha servitut även för parkering, normalt så innebär servitut bara att du har rätt att köra över grannens mark, inte ställa upp bil eller annat där.
Om du verkligen har servitutsrätt för parkeringsplats så skulle jag tro att du kan kräva att trädet sköts så att din bil står säkert på platsen, men det får du kolla med någon jurist. Annars så har du rätt till fri höjd för transporter under trädet till din fastighet.
Och om det visar sig att du inte har rätt att ställa upp bilen så skall du kanske ta det lite lugnt med grannen så att han inte kommer på att han kan vägra dig parkering.
Vad gäller din biluppställningsplats, så bör du kanske kontrollera vad servitutet säger. Det är ovanligt att ha servitut även för parkering, normalt så innebär servitut bara att du har rätt att köra över grannens mark, inte ställa upp bil eller annat där.
Om du verkligen har servitutsrätt för parkeringsplats så skulle jag tro att du kan kräva att trädet sköts så att din bil står säkert på platsen, men det får du kolla med någon jurist. Annars så har du rätt till fri höjd för transporter under trädet till din fastighet.
Och om det visar sig att du inte har rätt att ställa upp bilen så skall du kanske ta det lite lugnt med grannen så att han inte kommer på att han kan vägra dig parkering.
Hur menar du? Står trädet mitt på vägen eller din biluppställningsplats?sepani skrev:
Läs servitutstexten för att veta vad du får göra med trädgrenarna som hänger över vägen (eventuellt står det också något om vägens bredd), men jag misstänker att du får ta bort grenar som hänger för lågt och över vägen.
Grenar som hänger över din tomt eller rötter som tränger in på din tomt får du ta bort.
Men med allt gäller att det är grannens träd och att du ska ge honom tillfälle att ta bort grenar och rötter, framförallt om det kan skada trädet.
Om du anser att trädet är i dålig skick och därför kan ramla på dit hus, ska du påtala det för grannen. Om trädet ramlar på dit hus pga det dåliga skicket kan det vara skillnaden mellan ditt och hans ansvar
Klicka här för att svara