Vi har besiktigat vårt nyrenoverat badrum där det fanns en del fel. Besiktningsmannen kallade besiktning för reklamationsbesiktning. Advokaten är inblandat och han nämnde att hantverkaren kan kräva överbesiktning. Det har gått några månader sen vi besiktigade badrum. För ett tag sen när vi, hantverkaren och besiktningsmannen träffades för att diskutera hur ska badrummet åtgärdas, nämnde hantverkaren överbesiktning. Besiktningsmannen sa att " det taget har redan gått ".

Vem har rätt? Kan hantverkaren begära överbesiktning efter några månader?

Har ni reklamerat? Vad är ert krav, prisreduktion eller åtgärd? Vad är det för fel?
Enligt ABS 05 tror jeg det är efter 4 veckor efter att man fått besiktningsutlåtande.. Vad står i ert kontrakt?

***jag är inte jurist

Vi har reklamerat. De ville åtgärda bakfall med fix under plattorna, men vi har inte accepterat det. Det finns många fel: många bom kakel, bakfall, fogar spricker, är "fula", underlaget inte rätt utförd, m.m
Vi vill ha badrummet omgjort.

I kontraktet står det att tätskikt ska göras enligt BBV:s regler.

Om underlaget står det:
"Spackling av bef. betong/lättbetong väggar om det går. Annars beklädnad med godkända skivor". De har valt att applicera tätskikt på målade och tjärade väggar. De påstår dock att de har tagit tjära och löst sittande färg.
Det står ingenting om besiktning i kontraktet.

Mest oroar jag mig nu det vad advokaten sa: att de kan kräva överbesiktning. Jag är inte rädd för seriös, opartisk besiktningsman. Bara för partiska.

Jag skulle driva det vidare. Om ni anlitat en jurist be honom om hjälp. Tyvärr har jag tidigare läst på forumet om att det finns någon typ av praxis i sverige att om kostnaden för att reparera en skada är större än vad den orsakar behöver entreprenören inte göra det. Kolla med er jurist ang detta. Tyvärr kostar det mycket att driva saker till tingsrätten, och om företaget är ett AB, så finns risk att de lägger ner o startar nytt......då har ni ingen motpart.