1 372 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Förlikning
Ingenting förrän köparen väljer att agera. Enda sättet att få ut pengarna från en motsträvig säljare är att stämma vid domstol.
Men att en teknisk brist är dold innebär inte automatiskt ett ansvar. Äldre hus har ofta dolda brister, men för att de ska generera exempelvis prisavdrag krävs att köparen inte hade att räkna med det. Exempelvis ett läckande gjutjärnsavlopp i ett hus från 1920-talet... dold brist men man har anledning att förvänta sig det om man vet att avloppet är från 1920-talet.
Edit: förtydligande.
Men att en teknisk brist är dold innebär inte automatiskt ett ansvar. Äldre hus har ofta dolda brister, men för att de ska generera exempelvis prisavdrag krävs att köparen inte hade att räkna med det. Exempelvis ett läckande gjutjärnsavlopp i ett hus från 1920-talet... dold brist men man har anledning att förvänta sig det om man vet att avloppet är från 1920-talet.
Edit: förtydligande.
Redigerat:
Ok tack. Tänkte att jag redan har koll på lagar gällande vad som betraktas vara dolda fel.
Men just det här med vad som är nästa steg, det som du referar till som att köparen måste agera. Vad innebär det konkret?
Men just det här med vad som är nästa steg, det som du referar till som att köparen måste agera. Vad innebär det konkret?
Bra fråga. Även jag är intresserad av ett svar i denna fråga.
Ja om man inte kommer överrens så är det stämningsansökan till tingsrätten som gäller. Om ärendet avgörs i rätten så kommer den förlorande parten att betala rättegångskostnader. Många ärenden får advokatskostnader på 70-200 000kr i advokatskostnader/part vilket ger en väldigt hög totalkostnad förutom det eventuella skadeståndsbeloppet. Rättskyddet i hemförsäkringen kan täcka en del men har ofta maxersättning på 100-150 000kr
Så det gäller att vara säker på sin sak för att driva det till sin spets oavsett vilken sida man tillhör. Min erfarenhet säger dock att köparen har det tyngsta läget för att få igenom ett krav i rätten
Så det gäller att vara säker på sin sak för att driva det till sin spets oavsett vilken sida man tillhör. Min erfarenhet säger dock att köparen har det tyngsta läget för att få igenom ett krav i rätten
Den som förlorar betalar allt. Vi har drivit o vunnit ett lätt dolt fel fall, det kostade i runda slängar 250,000 i advokatkostnader för vår motpart som förlorade.....trist att det krävdes.Dariuz skrev:
Om ni är överens om att det är dolt borde ju säljaren inte chansa....kan jag tycka.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det är (tror jag) inte fullt så enkelt att förloraren betalar allt. Domstolarna jämkar ofta kostnaden i förhållande till "hur mycket" man vinner. Dvs. Om du kräver 100 000 och blir tilldömd 100 000 så får förloraren betala hela din advokatkostnad. Men om du bara blir tilldömd 50 000 av de 100 du begärde, så får du stå för en del av din kostnad själv, typ hälften.
Klicka här för att svara