4 888 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
ofri grund
Sida 1 av 2
har en kompis som äger ett hus som står på "ofri grund" dvs det är någon annan som äger marken, i detta fall en kommun. Markägaren är inte intresserad att diskutera ev arrende eller att han ska få köpa loss en bit mark, han har bygglov på sitt hus som sattes dit på 60 talet. Hur ska han gå tillväga för att lösa detta problem?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Inte så mycket, problem blir det väl först om markägaren försöker få bort huset.
Man kan alltid begära ett servitut hos lantmäteriet. Om lantmäteriet bedömmer att ditt behov av en servitut är större en den olägenhet det skapar för fastigheten du behöver servitut på, kan du få det även mot markägarens vilja.
Att dra in vatten eller aflopp till en befintlig hus är oftast anledning till en servitut.
Att dra in vatten eller aflopp till en befintlig hus är oftast anledning till en servitut.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Nu får gissa lite. Men i första inlägget står det att markägaren inte vill diskutera arrende eller försäljning. Det tolkar jag som at huset står avtalslöst på platsen. Det tror jag är en ganska otrygg situation för husägaren, markägaren kan med kort varsel kräva att huset flyttas eller rivs.
I det läget kanske man inte vill investera i en VVS anslutning för huset.
I det läget kanske man inte vill investera i en VVS anslutning för huset.
Låter mycket märkligt. Arrende eller allmän nyttjanderätt kan jag förstå kan vara möjligt. Men servitut?harry73 skrev:Man kan alltid begära ett servitut hos lantmäteriet. Om lantmäteriet bedömmer att ditt behov av en servitut är större en den olägenhet det skapar för fastigheten du behöver servitut på, kan du få det även mot markägarens vilja.
jaso skrev:
Jag syftade på att man kan få servitut för vatten och avlopp utan fastighetägarens vilja. Inte att man kan få servitut på att ha ett hus på en fastighet.Jonteg skrev:
TS skriver också att markägaren är en kommun, så det låter inte sannolikt att problemet är att kommunen vill att huset rivs. Annars är det en bra ide att gå till medierna och skapa ett himla liv