har en kompis som äger ett hus som står på "ofri grund" dvs det är någon annan som äger marken, i detta fall en kommun. Markägaren är inte intresserad att diskutera ev arrende eller att han ska få köpa loss en bit mark, han har bygglov på sitt hus som sattes dit på 60 talet. Hur ska han gå tillväga för att lösa detta problem?

Vilket är problemet?

Han äger huset men inte tomten och tomtägaren är inte intresserad att diskutera ett ev köp av tomt, vad kan han göra åt detta?

Inte så mycket, problem blir det väl först om markägaren försöker få bort huset.

Köpa ett annat hus..?
Vill inte markägaren sälja är det ju svårt att göra något åt situationen.

hans intresse är att dra in vatten o avlopp det finns muntliga löften från 60 talet, är säkert svårt att hävda detta efter 50 år

Men det ska väl inte vara några problem? Eller är det ett sommarstugeområde som man bestämt inte ska ha VA? Annars brukar ju kommuner vara pigga på kommunalt avlopp istället för dåliga, enskilda lösningar.

harry73
Man kan alltid begära ett servitut hos lantmäteriet. Om lantmäteriet bedömmer att ditt behov av en servitut är större en den olägenhet det skapar för fastigheten du behöver servitut på, kan du få det även mot markägarens vilja.

Att dra in vatten eller aflopp till en befintlig hus är oftast anledning till en servitut.

Jonteg skrev:
Han äger huset men inte tomten och tomtägaren är inte intresserad att diskutera ett ev köp av tomt, vad kan han göra åt detta?
Jomen det är ju jättevanligt att hus ligger på arrendetomter eller tomträtter. Det brukar inte anses som ett problem på något sätt.

Nu får gissa lite. Men i första inlägget står det att markägaren inte vill diskutera arrende eller försäljning. Det tolkar jag som at huset står avtalslöst på platsen. Det tror jag är en ganska otrygg situation för husägaren, markägaren kan med kort varsel kräva att huset flyttas eller rivs.

I det läget kanske man inte vill investera i en VVS anslutning för huset.

harry73 skrev:
Man kan alltid begära ett servitut hos lantmäteriet. Om lantmäteriet bedömmer att ditt behov av en servitut är större en den olägenhet det skapar för fastigheten du behöver servitut på, kan du få det även mot markägarens vilja.

Att dra in vatten eller aflopp till en befintlig hus är oftast anledning till en servitut.
Låter mycket märkligt. Arrende eller allmän nyttjanderätt kan jag förstå kan vara möjligt. Men servitut?

harry73
jaso skrev:
Låter mycket märkligt. Arrende eller allmän nyttjanderätt kan jag förstå kan vara möjligt. Men servitut?
Jonteg skrev:
hans intresse är att dra in vatten o avlopp det finns muntliga löften från 60 talet, är säkert svårt att hävda detta efter 50 år
Jag syftade på att man kan få servitut för vatten och avlopp utan fastighetägarens vilja. Inte att man kan få servitut på att ha ett hus på en fastighet.

TS skriver också att markägaren är en kommun, så det låter inte sannolikt att problemet är att kommunen vill att huset rivs. Annars är det en bra ide att gå till medierna och skapa ett himla liv

Harry73,

Tack för förtydligandet. Jag hade mycket riktigt missförstått dig. Ibland är det bra att citera just den text man egentligen svarar på eftersom det finns virrepannor som jag :).

Jag var lite otydlig i början, finns det något sätt att "tvinga" kommunen att sälja mark till husägaren, de är inte intresserade av arrende el dyl

Jonteg skrev:
Jag var lite otydlig i början, finns det något sätt att "tvinga" kommunen att sälja mark till husägaren, de är inte intresserade av arrende el dyl
Nej, inte i detta fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.