Hej!

Min byggare har för ca 3 månader sedan lämnat bygget utan att uppge varför.
Jag har under denna tid inte fått kontakt med honom. Nu i dagarna så svarar han mig på mail att han kräver mig på skadestånd och tidsförlängning för att jag inte betalat en del fakturor i tid.
Saken är den att jag en gång för ca 8 månaders sedan missat att betala en faktura på 15000 kr med ca 1 månad. Jag fick ej någon påminnelse om detta utan upptäckte detta själv.
Vidare så har jag pga att min bank missat en stor betalning på ca 400000 varit lite sen med denna betalningen. Denna betalning gjordes dock inom de 30 dagar som stod på kontraktet.
På mina fakturor från byggaren står 10 dagars betalning och detta har jag följt förutom det jag anger ovan. Jag har också betalt före tid för många punkter i betalningsplanen.
Har byggaren rätt till skadestånd och tidsförlängning?

Mvh

Nyfiken

Betalningsvillkoren regeleras av kontraktet, inte vad han skriver på fakturan. Är du sen med faktura har han rätt till dröjsmålsränta. Du har däremot rätt till skadestånd om han inte slutför arbetet inom överenskommen tid.

Är du helt säker på att du/banken inte har missat fler fakturor?

Byggaren skulle nog ha låtit meddela i god tid om ytterligare betalningar ej var gjorda.

Besvärligt. Låter som ni inte haft någon vidare kommunikation? Formellt så om du betalt inom kontraktstid och någon faktura försenats, men utan påminnelse så har du kanske formellt inte gjort fel...men om byggaren stuckit så kan man ju säga att du har problem ändå.......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.