D09
Hej

Min bror har köpt en bostadsrätt, i denna finns det en öppen spis.
han vill gärna använda denna och funderar på att låta besiktiga denna.

Är det bostadrättsinnehavaren som bekostar besiktning samt ev renovering eller är det föreningen?

Jag vill gärna få det till att det ska va bostadsärttsföreningen med tanke på att skorstenen löper genom hela huset och flera lägenheter samt ev vent är kopplad till denna.

O
Jag tror att det är din bror som själv får bekosta besiktning samt renovering om det är han som vill använda den öppna spisen. Å andra sidan, han till hör föreningen så alla kostnader drabbas han av själv...

Odjuret skrev:
Å andra sidan, han till hör föreningen så alla kostnader drabbas han av själv...
Sant. Men det är väl skillnad på att betala 5% eller 100%?

• Gilla
D09
  • Laddar…
Varje förening brukar ha lite olika regler för vad dom står för och inte står för så det får man kontakta dom och ta reda på. Om dom inte står för det får ni även kontrollera om ni får göra jobbet själva om ni nu vill det eller om ni måste ta in en hantverkare.

Alt så kan ju din bror kolla i trappuppgången om det finns fler som vill renovera rökgången? Jag tror definitivt han måste lyfta frågan till föreningen. Gör han något på eget bevåg o något händer kan det vara riktigt illa.

Så här resonerar man i Brf:

Om rökgången behövs för husets uppvärming, så är den föreningen ansvar att hålla funktionsduglig. (Finns faktiskt vissa hus kvar, T ex på Bangatan i Göteborg, som värms upp med kalkelugnar!)

Betjänar rökgången endast en öppen spis/kakelugn för "myseldning", så är det innehavaren (-na) själva som står för reparationer, besiktningar, sotning et c.

Men kolla som sagt med dina grannar, ni kan vara flera som vill kunna myselda,

D09
Tackar för alla svar.

Läste någonstans att man har i grundmedlemsavgiften räknat in kostnaden för rökkanalen ( om skorsstenen bygges samtidigt som astigheten) och om inte rökkanalen är duglig numera så är väl det ett bristande underhåll från brf, såvida det inte står i stadgarna att man "pluggat" kanalerna. Dvs man har medvetet alt att lägga avsatta pengar på annat.
Samtidigt känns det märkligt att man överlåter en sådan viktig detalj på enskilda lägenhetsinnehavare samtdigt som jag förstår att det för föreningens alla medlemmar inte är en nytta att ha igång kanalerna.

Finns det något regelverk utöver föreningens egna stadgar som man läsa om detta?

Med största sannolikhet så har en granne sedan tidiare redan utfört provtryckning.
Om denna var ok ( och givetvis avser samma skorsten) så är det grönt o elda eller ska man ha in någa dokument först från t ex sotare, brf , kommun?

Är alltid sotarmästaren som bestämmer det så lyssna på dem.

/Kent

Finns det något regelverk utöver föreningens egna stadgar som man läsa om detta?
Du kan normalt inte läsa i stadgar om rökkanalerna. I BrL (Bostadsrättslagen) framgår föreningens skyldigheter. Sammanfattningsvis så ankommer det på föreningen att hålla huset, marken och installationerna i gott skick, såtillvida inte ansvaret vilar på bostadsrättsinnehavaren. Bostadsrättsinnehavarens ansvar finns oftast listat i stadgar, tyvätt missar man ofta rökkanalerna här.

Men det är prövat, vill jag minnas. Och utfallet är enligt mitt första inlägg. Allt annat vore tokigt. det finns Brf: er som byggdes på 1800-talet, med brygghus och gemensamt dass på gården. Det innebär ändå inte, att föreningen för all framtid måste se till att ha fungerande dass på gården, eller hur?

Uppvärmingen, som ursprungligen skett genom eldning i respektive lgh, har ju fått ett nytt system med radiatorer och gemensam värmecentral. Därmed har föreningen uppfyllt sitt åtagande, att säkerställa god boendemiljö.

Föreningen bör givetvis åta sig att utföra besiktning/sotning/renovering av rökkanalerna om ni vill använda dessa. Men kostnaden för detta skall utdebiteras direkt till dem som det berör, inte alla i föreningen.

Jag håller i stort sett med Niclas här ovan.

Men OM man tänker sig en förening av någorlunda modernt datum, men där man redan vid byggandet försett alla eller en del lägenheter med öppen spis. Då "känns" det som att rökgångarna borde ha en liknande status vad gäller underhåll, som ex. avlopsstammarna. Båda leder ut restprodukter. I det fallet så har ju föreningen försett lägenheten med en öppen spis för myseldning, det är en ursprunglig funktion som får antas ha ingått i faktorerna som bestämmer andelstalet för lägenheten.

Ja, och jag kan även hålla med om Hempularen´s inlägg!:)

D09
Det låter logiskt, ska kolla med brorsan hur historien ser ut kring fastigheten. Misstänker att de byggdes omkring 50 talet för o hysa in varv och industriarbetare i gbg. Har man installerat dessa som myseldning så bör ansvaret ligga kvar på brf, om inte så ligger kostnaderna på innehavarna som kan nyttja kanalen men föreningen sköter underhållet.

Skriv en motion till stämman om att rökkanalerna ska kontrolleras och renoveras om det behövs. Det är ju en brandsäkerhetsfråga som alla i föreningen borde vara intresserade av. Om det inte finns majoritet på stämman för att föreningen ska hantera detta så lär du få ta det själv.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.