7 182 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Hyra ut sin VILLA
Sida 1 av 3
Hejsan,
Har lite fragor som jag hoppas nagon dar ute kanske kan besvara
Har precis hyrt ut mitt hus, sa vad som galler ar ett hyrekontrakt dar allt star dvs. skotsel av tradgard, hyra, ok att mala om osv. Sedan har jag aven skrivit ett besiktningskydd med mina hyresgaster, sa man kan slanga ut dom efter kontraktet upphorom man behover
ar det nagot mer man ska tanka pa??
Undrar oxa om hur man gar tillvaga nar man ska skatta pa detta?
Hur mycket skattar man nar man hyr ut? och vad galler, tips och fakta ar hjartligt valkommet!
Tack!
Mvh, unghusagare
Har lite fragor som jag hoppas nagon dar ute kanske kan besvara
Har precis hyrt ut mitt hus, sa vad som galler ar ett hyrekontrakt dar allt star dvs. skotsel av tradgard, hyra, ok att mala om osv. Sedan har jag aven skrivit ett besiktningskydd med mina hyresgaster, sa man kan slanga ut dom efter kontraktet upphorom man behover
ar det nagot mer man ska tanka pa??
Undrar oxa om hur man gar tillvaga nar man ska skatta pa detta?
Hur mycket skattar man nar man hyr ut? och vad galler, tips och fakta ar hjartligt valkommet!
Tack!
Mvh, unghusagare
Ta årshyran och dra bort 21,000. Dra sedan bort 20% till av årshyran. Betala sedan 30% skatt på det som ev. Blir kvar.
T.ex du hyr ut för 10,000:-/månad.
Årshyra 120,000:-
Schablonavdrag 21,000
kostnadsavdrag 20% 24,000
Återstår 75,000:-
Skatt 30% 22,500:-
din intäkt efter skatt 97,500:-
T.ex du hyr ut för 10,000:-/månad.
Årshyra 120,000:-
Schablonavdrag 21,000
kostnadsavdrag 20% 24,000
Återstår 75,000:-
Skatt 30% 22,500:-
din intäkt efter skatt 97,500:-
Redigerat av moderator:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det kan vara bra med en deposition på storleksordningen en månadshyra, dels som säkerhet för ev. skador, dels som viss säkerhet om de sluta betala hyran, då har du täckning för åtminstonde en månad av handläggning hos kronofogden.
Fast det är kanske lite sent att tänka på deposition nu, om du just har hyr ut.
Ang. skatteuträkningen, jag har läst att shablonavdraget är 18 000, inte 21 000.
Skattereglerna är helt andra om du hyr ut till din arbetsgivare eller till ett företag du eller någon släkting äger. Skulle annars varit ett enkelt sätt att ta ut lön till lägre beskattning.
Fast det är kanske lite sent att tänka på deposition nu, om du just har hyr ut.
Ang. skatteuträkningen, jag har läst att shablonavdraget är 18 000, inte 21 000.
Skattereglerna är helt andra om du hyr ut till din arbetsgivare eller till ett företag du eller någon släkting äger. Skulle annars varit ett enkelt sätt att ta ut lön till lägre beskattning.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Sedan gå igenom huset med hyresgästen vid inflyttning och dokumentera skador (bild och text) samt berätta om ev egenheter som huset har och ge hyresgästen en kopia samt behåll en egen samt att ni nåda skriver under båda kopiorna om det skulle uppstå något
Antar att du menar besittningsskydd? Tänk på att du bara kan avtala bort besittningsrätten i max fyra år och du inte kan säga upp hyresgästen om inte kontraktet löper ut, du själv skall flytta dit eller att du ska sälja fastigheten.
Tänk också på att fastighetsägaren är betalningsansvarig för sophämtning (och jag tror även VA). Så även om fakturan ställs till dina hyresgäster så är det dig som kronofogden kommer jaga om de inte betalar sina avfallsräkningar. Ha därför koll på detta, tex. genom att ringa och kolla med kommunen emellanåt att allt är betalt som det ska.
Tänk också på att fastighetsägaren är betalningsansvarig för sophämtning (och jag tror även VA). Så även om fakturan ställs till dina hyresgäster så är det dig som kronofogden kommer jaga om de inte betalar sina avfallsräkningar. Ha därför koll på detta, tex. genom att ringa och kolla med kommunen emellanåt att allt är betalt som det ska.
Japp, det stämmer. 21 tkr för 2012. Det har höjts succesivt från 4000 kr för ett antal år sedan och får bostadsministern som han vill så kommer det bli liknande hur det ser ut i norge där man kan hyra ut halva bostaden skattefritt.
Din uthyrningsperiod har inte med deklarationen att göra.
Hyresinkomster aug-dec 2012 tar du upp i kommande deklaration (dvs. den som kommer nu i vår) och där är alltså schablonavdraget 21 tkr. Hyresinkomsterna för januari- juli 2013 tar du upp i nästkommande deklaration (dvs. den som kommer våren 2014) och då får du se vad schablonbeloppet blir - det är inte bestämt ännu men har vi tur så blir det alltså 40 tkr.
Hyresinkomster aug-dec 2012 tar du upp i kommande deklaration (dvs. den som kommer nu i vår) och där är alltså schablonavdraget 21 tkr. Hyresinkomsterna för januari- juli 2013 tar du upp i nästkommande deklaration (dvs. den som kommer våren 2014) och då får du se vad schablonbeloppet blir - det är inte bestämt ännu men har vi tur så blir det alltså 40 tkr.
Ok tack for ditt svar, sa man kontaktar inte alls skatteverket gallande detta? Vad ar schablonavdraget? ar det pengar man drar av? Men om man bara har hyrt ut i 5 manader det aret sa kan val inte hela schablonavdraget galla? Sa nar betalar man in skatten pa det man hyr ut?
Oj nu blev det manga fragor
Oj nu blev det manga fragor
Jo, hela schablonavdraget gäller även om du bara hyr ut en del av det året. Du deklarerar hyresintäkter som inkomst av kapital i din vanliga deklaration ruta 51. Du kan använda böankett SKV 2199 som hjälp för att få fram rätt belopp, men den blanketten skall inte lämnas in.
