Hej!

Efter en snabb visning så köpte jag en bostadsrätt i somras som skulle bli min drömlgh! En fin tvåa på 70kvm vid pildamsparken. Så har det inte blivit.
Enligt säljaren och mäklaren så skulle allt vara i fint skick. Men så var det inte riktigt.

Undersökningsplikten är ju långtgående, och att vitvarorna förutom diskmaskin sjunger på sista versen, är väl saker jag borde upptäkt innan köp och bara ta och leva med.

Men så kommer vi till badrummet, där samlas det en pöl bredvid brunnen efter varje dusch.

Ska jag ta kontakt med säljare, mäklaren, bostadsrättsjurist eller mitt försäkringsbolag?
Jag fick inga våtrumsintyg när jag köpte lägenheten, ska jag begära det?

Ska jag behöva bekosta ett nytt badrum själv?

Allt hjälp och tips mottages varm!

//Robert!

Du kan ju hävda dolt fel och försöka via mäklaren. Att upptäcka fel lutning i badrum är ju väldigt svårt vid en visning utan att ha vattenpass eller spola ner hela golvet så det borde klassas som "dolt".
Har de inte uppgett att detta är ett problem i kontraktet borde du ha ett bra förhandlingsläge.

Det bästa är att också anmäla det till ditt försäkringsbolag och berätta för dem omständigheterna. De kan då hjälpa dig med råd och också ge lite mer "push" mot säljaren.

Mvh,
Anders

Du har köpt en bostadsrätt, där gäller köplagen (kolla på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm, framförallt par. 19 och 20).

Formuleringarna är snarlika de som gäller vid löp av en fastighet, enl. jordabalken.

Att säljaren påstår att den är i "fint skick" är troligen en alltför allmänt hållen utfästelse för att du skall kunna hävda det som en utfästlese. En "äkta" utfästelse kan annars minska din skyldighet att undersöka själv.

Möjligen kan du ta fasta på formuleringen om att säljaren skall ha uppmanat dig att undersöka, om så inte skett så kan det finnas något där att angripa. Men då bör du låta en jurist (jag är inte jurist) titta på fallet.

En annan möjlighet om badrummet var nygjort är att försöka gå på den firma som utfört det. Om badrummet är byggt i föreningens regi, ex. efter ett stambyte så kan föreningen ha ett ansvar.

Jag har inte hört talas om att fel fall på golvet skulle klassas som ett dolt fel, eftersom det går lätt att kolla utan förstörande undersökning. Som du sa, spola vatten på golvet är ETT sätt. Inget man gör på visningen kanske, däremot är det rätt vanligt att folk tar med sig en kula till visningen för att kolla hur golven lutar.

Sedan, rent vattenskademässigt är det viktigaste inte hur golvytan lutar, utan om det är rätt fall på tätskiktet.

@b8q - Hur kan man testa fallet på tätskiktet? borde tätskiktet ha samma fall som golvet?

Är det plastmatta eller klinkets på golvet?

Det är klinkers

Som sagt ett regelrätt "dolt fel" kan det knappast räknas som, men det som möjligen eventuellt skulle kunna vara värt att forska vidare i är om säljaren har gjort en utfästelse om att dte var OK. Men så som TS citerade säljare/ mäklare i första inlägget så duger det knappas som utfästelse.

Eller om säljaren inte varit tillräckligt påstridig i att låta köparen undersöka lägenheten. Där kanske det kan finnas en bättre möjlighet. Men då tror jag att man börjar komma in på de finare detaljerna i köplagen, en bra jurist lär behövas för rådgivning.

O
Jag tror att det är en ganska tung uppförsbacke och frågan är om det i slutänden är värt det.
Eftersom felet skulle inte vara några som helst problem att hitta vid en inspektion.
Det ni har att gå på är i så fall det säljaren sa att det var i "fint" skick, dock tror jag inte att det går att få nånting den vägen, det låter alldeles för vagt att säga lgh i fint skick.

O
anders07 skrev:
Du kan ju hävda dolt fel och försöka via mäklaren. Att upptäcka fel lutning i badrum är ju väldigt svårt vid en visning utan att ha vattenpass eller spola ner hela golvet så det borde klassas som "dolt".
Har de inte uppgett att detta är ett problem i kontraktet borde du ha ett bra förhandlingsläge.

Det bästa är att också anmäla det till ditt försäkringsbolag och berätta för dem omständigheterna. De kan då hjälpa dig med råd och också ge lite mer "push" mot säljaren.

Mvh,
Anders
Nu har du nog missat nånting....
Att upptäcka felaktigt fall är väldigt enkelt att göra utan förstörande ingrepp. Kanske ska läsa på lite om dolda fel...

anders07 skrev:

Mvh,
Anders
Det var några saker där jag ställer mig lite tvekande till:

1. "Dolt fel" finns inte när man köper en bostadsrätt, så det kan det aldrig vara frågan om.
  2. Att få en mäklare att reda i en redan avslutad affär - nej, knappast.
  3. Att upptäcka en felaktig lutning i ett badrum är tämligen enkelt.
  4. Visst kan man ha med ett vattenpass på en visning.
  5. Man behöver inte hitta alla fel på en visning. Antingen köper man grisen i säcken eller så gör man en besiktning.
  6. Varför skulle säljaren skriva in i kontraktet att det är fel fall på golvet?
  7. Skulle försäkringsbolaget agera på ett felaktigt fall? Det är inte en skada.
  8. Skulle ett försäkringsbolag föra talan mot förre ägaren? Knappast.

Robert_p skrev:
@b8q - Hur kan man testa fallet på tätskiktet? borde tätskiktet ha samma fall som golvet?
1. Det går inte utan att bryta upp och förstöra klinkergolvet.
2. Golvytans fall är bara en indikation, man kan aldrig vara säker. Tätskiktet ska aldrig ha bakfall (men klinkergolvet kan ha fått det pga slarvig plattsättning där man byggt för mycket med fixet), men det kan också vara tvärtom, att tätskiktet har bakfall som någon sedan försökt dölja vid plattsättningen genom att bygga på med fix så att själva golvytan har fall.
Ska man kunna säga något säkert ska det vara våtrumsmatta, inte klinkergolv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.