4 099 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
gemensamt vatten grannen struntar i att renovera
Sida 1 av 2
hoppas ni kan hjälpa mig.
har ett knepigt problem med min granne. vi har gemensamt vatten och
avlopp.
våran renings anläggning till hushålls vattnet la av i våras. och jag och grannen kom överens om
att ta tag i det så fort snön smält bort.
men nu har han skjutit o skjutit på problemet, och jag har tok jobbat för att slippa ta lån.
till ny anläggning.
så nu fick jag höra att han sålt huset och dom flyttar vet inte än riktigt när. för jag har inte
pratat med han än. sambon min hade snackat med han härom dagen.
han bara kommer med undan flykter, och började snacka en massa skit....
vad kan vi göra i detta läget?
hur går jag vidare?
kommer snacka med han så fort jag får tag i han.
behöver verkligen lite hjälp o råd nu....
ps. skönt att han flyttar.
har ett knepigt problem med min granne. vi har gemensamt vatten och
avlopp.
våran renings anläggning till hushålls vattnet la av i våras. och jag och grannen kom överens om
att ta tag i det så fort snön smält bort.
men nu har han skjutit o skjutit på problemet, och jag har tok jobbat för att slippa ta lån.
till ny anläggning.
så nu fick jag höra att han sålt huset och dom flyttar vet inte än riktigt när. för jag har inte
pratat med han än. sambon min hade snackat med han härom dagen.
han bara kommer med undan flykter, och började snacka en massa skit....
vad kan vi göra i detta läget?
hur går jag vidare?
kommer snacka med han så fort jag får tag i han.
behöver verkligen lite hjälp o råd nu....
ps. skönt att han flyttar.
Hur delas det?
Vi har avlopp med servitut på grannens vatten. De har servitut på vårt avlopp.
De kan inte beställa ngn tjänst på vårt avlopp själva och dito.
Har de sålt huset borde nya ägaren veta om problemet? Ta reda på det och så kanske ni kan lösa det istället?
Vi har avlopp med servitut på grannens vatten. De har servitut på vårt avlopp.
De kan inte beställa ngn tjänst på vårt avlopp själva och dito.
Har de sålt huset borde nya ägaren veta om problemet? Ta reda på det och så kanske ni kan lösa det istället?
det tråkiga är att vattnet inte går nästan att dricka och det luktar inte
bra när man duschar heller. lite jord lukt.
vill ju inte kosta på allt själv heller när det är gemenssamt heller.
kan den nya hus ägaren ta ut det i sin tur på säljaren?
bra när man duschar heller. lite jord lukt.
vill ju inte kosta på allt själv heller när det är gemenssamt heller.
kan den nya hus ägaren ta ut det i sin tur på säljaren?
letni- vill ju inte fråga den nuvarande ägaren av huset vem den nya ägaren är.
då fattar han ju direkt.
mats lj- det har jag funderat på, bäst att ha eget. då gör man som man vill. men ska bli spännande att se hur den nya grannen är. kanske är lite bättre.
då fattar han ju direkt.
mats lj- det har jag funderat på, bäst att ha eget. då gör man som man vill. men ska bli spännande att se hur den nya grannen är. kanske är lite bättre.
Är det servitut eller är det gemensamhetsanläggning? Vems mark ligger anläggningen på? Vad står i servitutsavtalet eller i gamla lantmäterihandlingar? Om grannen äger vattenanläggningen och ni bara har servitut att få nyttja anläggningen är det inte mycket du kan göra, i annat fall finns det en del att hitta på....
märkligt att han struntar i såfall med vattnet, drabbar ju han oxå. ska läsa igenom papprena när
jag kommer hem.
det är gemensamt allting.
brunn och avlopp infiltrering är på våran tomt och pumphuset på hans tomt.
om det nångång blir ett nytt hus då ska jag inte ha grannar närmare än 500m. skulle vart skönt o slippa
oc kunna göra som man vill.
jag kommer hem.
det är gemensamt allting.
brunn och avlopp infiltrering är på våran tomt och pumphuset på hans tomt.
om det nångång blir ett nytt hus då ska jag inte ha grannar närmare än 500m. skulle vart skönt o slippa
oc kunna göra som man vill.
Kanske ändå är vettigast om fråga grannen om det är bättre att du tar kontakt med nya ägaren för att diskutera hur ni skall fixa detta. Om inte annat kan det ju bli fråga om dolda fel? om inte nya ägarna har blivit informerade.
Nu har du missat nånting gällande dolda fel....christina113 skrev:
Ett dolt fel är ett fel som inte kan upptäckas vid en ordentlig undersökning... Att säljaren glömmer att informera om något fel gör inte felet dolt... Dock är det kanske ett fel
Är det ett fel på en gemensam anläggning som måste åtgärdas akut och den andre delägaren vägrar, kan man och har rätt att åtgärda det akuta felet och kräva grannen på betalning. Att åtgärda otjänligt vatten så att det blir drickbart måste anses vara en sådan atgärd.
Det första du börgöra är att ta ett vattenprov och lämna in för analys, kostar ca 1000 för en komplett analys. Anses vattnet då vara otjänligt att dricka så skulle åtminstone jag åtgärda det bums om det inte krävsså stora belopp att det är billigare att borra ny brunn.
Jag tror t.o.m. att en sådan akut åtgärd av en gemensamhetsanläggning räknas som en prioriterad fordran. Dvs. att om du lämnar kravet till kronofogden såkräver de in beloppet.
Det du också bör göra är att kollla med Lantmäteriet. de kan hjälpa dig och ge exempel på vad som räknas som akuta åtgärder.
Jag skulle också skirva ett brev till grannen efter det att jag vet vad som är fel och vad som behöver åtgärdas omedelbart. Då har grannen en chans att reagera ocvh du har har mer på fötter för att åtgärda.
Det första du börgöra är att ta ett vattenprov och lämna in för analys, kostar ca 1000 för en komplett analys. Anses vattnet då vara otjänligt att dricka så skulle åtminstone jag åtgärda det bums om det inte krävsså stora belopp att det är billigare att borra ny brunn.
Jag tror t.o.m. att en sådan akut åtgärd av en gemensamhetsanläggning räknas som en prioriterad fordran. Dvs. att om du lämnar kravet till kronofogden såkräver de in beloppet.
Det du också bör göra är att kollla med Lantmäteriet. de kan hjälpa dig och ge exempel på vad som räknas som akuta åtgärder.
Jag skulle också skirva ett brev till grannen efter det att jag vet vad som är fel och vad som behöver åtgärdas omedelbart. Då har grannen en chans att reagera ocvh du har har mer på fötter för att åtgärda.