Hej. Jag hyr ut en villa till en familj. De står för alla löpande kostnader själva utom vatten/avlopp för den fakturan kommer till mig som fastighetsägare. Jag brukar betala räkningen, sen kopiera den och sända den till hyresgästerna så de betalar in den till mig nästa tillsammans med nästa månadshyra. Nu det sista har de dock blivit lite slarviga och den räkningen har inte blivit betald, det kan ta någon månad eller 2 innan den betalas. Brukar skicka något SMS som påminner och så lovar de att de ska betala. Pengarna har alltid kommit in men jag får ligga på lite. Kan jag som privatperson skriva en faktura, där jag kan skriva när pengarna ska vara tillgängliga på kontot, och ev skicka påminnelse med en avgift för det? Hur mycket kan man ta för påminnelsen och vad är lämplig betalningstid?

Ja visst, du kan skriva en faktura och skicka.

Rimlig betalningstid borde vara samma som du har på på fakturan du fått. Skicka fakturan till din hyresgäst så snart du fått fakturan själv så bör det inte bli många dagars glapp.

Här kan du läsa lite om reglernam, du är borgenär och en som har en skuld till dig är geldenär, privatperson eller inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Betalningspåminnelse

Varför inte lägga på en schablon på månadshyran och reglera mot faktiskt belopp halv eller helårsvis?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.