Avtala om materialpåslag?

5k läst  16 svar

1. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Oväntade materialpåslag där man inte har avtalat nivåerna är ju ett vanligt förekommande ämne som hanteras i många långa och känsloladdade trådar. Själv står jag inför att anlita hantverkare med löpande räkning inför ett lite större jobb där det ingår en rad olika hantverksområden.

Jag är intresserad av hur ni som har skrivit avtal med era hantverkare har hanterat just materialpåslagsfrågan och hur det skiljer sig mellan de olika kategorierna av hantverkare.

Snickare
    Elektriker
    Rörmokare
    Murare
    etc.

Det jag tycker mig ha hört är att snickare kan lägga sig på 15% påslag medans det kan vara svårare att få till en fast procentsats gentemot elektriker och rörmokare.

Vilka påslag har ni kunnat avtala fram utan att det för den sakens skull har varit gråt och tandagnissel? Med påslag avser jag procentuellt påslag efter hantverkarens faktiska inköpspris, inte fantasifulla prislistor från grossister.

2. B
    Medlem Nivå 11
    Avtala om påslaget, uppvisande av kvitto plus x% redan vid offertstadiet.

Eller be om fast pris arbete plus material.

3. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Det är svårt att avtala fram påslag då det finns vägar runt detta.

Lösningen med kvitto plus påslag löser en del men det finns lösningar för hantverkaren att ändå kunna tjäna stora pengar på materialet så det är ingen höjdarlösning. Det finns leverantör som kan sälja efter dyr grossistprislista för att sedan ge alla rabatter i bonussystem som utbetalas månadsvis. Sådana leverantörer finns iaf i jämtland och skåne. Jag har själv sett kvitton där det sedermera har utbetalats månatlig bonus på upp till 70-80 % av materialkostnaden.

Det enklaste är att begära in materialprislista och sluta diskutera påslag helt

• Laddar…
  4. E
    Medlem · Nivå 21
    Högst intressant, kan man få veta hos vem ? i alla fall inom vilken bransch. Jag har trots alla mina år i byggsvängen ALDRIG hört talas om det system du nämner. Kan det vara någon mindre leverantör???

5. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    Som jag skrivit i liknande trådar, att tro på en lista och att man får rabatt eller att man får tillgång till hantverkarens kvitton på Bulk är naivt och farligt.

Enklast är nog att ni gör ett 80/20 överslag på materialet och kommer överens om priset det relevanta materialet, alt så köper du in bulken själv.

Hellre 100% påslag på klämningarna än på värmepumpen:)

6. B
    Medlem Nivå 11
    Eller avtala om arbete och köp in allt material själv?

7. Nimajneb
    Medlem Nivå 18
    Funkar kanske med snickaren men sällan med VVS o elektriker. Bättre att sila bort elefanterna.

8. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Både Beijer och xl bygg har systemet med att rabatten betalas ut månadsvis så den inte syns på fakturan, iaf här i värmland

Sent from my MB525 using Byggahus

9. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Är man rätt kund kan detta fås även hos elgrossist och två välkända vvs grossister. Kan förhandlas fram redan när man förhandlar får avtalsnummer och förhandlar rabatter mm

10. ullberg
    Medlem · Nivå 14
    Jag har jobbat med prissättningen på en kedja av byggvaruhandlare och ja, det förekommer, ett av mina uppdrag var att minska (egentligen ta bort men vi kom inte hela vägen) dessa upplägg, det var ganska hårda ord från många av våra kunder när vi ville föreslå ett mer "öppet" upplägg med direkta rabatter / nettopriser

Vi hade inga med så mycket som 80% efterhandsrabatt men 10-tals procent kunde det tveklöst handla om, och någon form av årlig bonus var ju väldigt vanligt. Där kan man ju bara titta på hur det funkar på privatsidan, där känns bonus nästan vanligare än direkt rabatt (Vi hade det inte men ex K-rauta har väl just det), och även Matvarubutikerna kör ju med sådant, så att det _inte_ skulle förekomma i hantverkssvängen, där det tom finns incitament, skulle förvånat mig mycket (och nu råkar jag ju veta att det förekommer också)

/U

11. P
    Medlem Nivå 8
    Hittade en intressant sida när jag kollade runt lite på olika upphandlingar;

http://www.orust.se/vanstermeny/upp...tkommun/el.4.4a65418712e6c41802b80005232.html

Ger lite perspektiv när man hör att elektriker bl a skulle behöva fakturera hutlösa priser om de inte fick sitt materialpåslag. Tydligen så går de runt på betydligt lägre priser och får inte heller debitera för resor eller servicebil som jag tolkar det:wow:

12. B
    Medlem Nivå 11
    Det ena företaget jobbar för 10 kr på helger. Intressant kring diskussion av skäligt.

Jag tror dock det gäller de flesta brancher, men det är såklart dyrare med flera små punktinsatser pga upphandlingstid o risker än ett års uppdrag. För mig varierade mitt arvode, samma uppgifter, mellan 1000 kr/ h för tre mån, men 650 kr/h om kunden avtalade ett år.

Redigerat 26 sep 2012 20:32
  13. H
    Moderator · Nivå 25
    Ekesiöö här i Stockholm kör det systemet, de ger ingen rabatt över huvudtaget till byggföretag, men ger i stället en bonus i efterhand. Är dock inte säker på om det är månadsvis eller årsvis.

Nu är ju Ekesiöö en stor "vanlig" byggleverantör, de är tom. billiga på viss elmateriel. Så jag tvivlar på att bonus nivåerna blir fullt så höga som 70 - 80% där.

14. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Jahapp, det blir väl till att begära in specar på det mer kostsamma materialet och förhandla pris för varje post.

Har visserligen möjlighet att själv handla från ett par grossister men kan likväl tänka mig att rörisen får köpa in mot ett rimligt påslag. Dels för garantier men även för att det inte ska missas att köpas in något obligatoriskt monteringstillbehör som man inte fanns med i några beskrivningar.

15. E
    Medlem · Nivå 21
    Hos "mina" elgrossister får man en årsbonus på ca 1 % om man handlar för 1 mille handlar man för 2 mille får man en halv % till. Jag tror att man om man är riktigt stor kan komma upp i ca 10 %, men dit når knappast några "vanliga" elfirmor. Hos dom stora byggsäljarna är det lite högre årsbonus men det handlar om några %. Prisbilden hos byggvaruhandlarna är för byggare 5 - 10 % under Byggmax prisnivå, men då oftast med något högre kvalitet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: