6 850 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Underleverantör kringgår huvudentreprenör med faktura direkt till kund
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jo jag tror att man kan kvitta sina fordringar mot ev. utstående slutbetalning. Iallafall om det gäller samma entreprenad.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Skulder mellan företag och privatperson preskiberas efter 3 år. Men det räcker att skulden asktualiseras med ett krav eller på annats sätt påminns så börjar 3 års perioden om.
Självklart inte, det saknas helt enkelt ett ursprungligt uppsåt att vilseleda för egen vinning. Det handlar istället om civilrätt och avtalsförhållanden som ändå gör att betalningsskyldighet uteblir men detta ger inte samband till brottslig gärning-MH- skrev:
Jag håller inte riktigt med. Som underleverantör har man självfallet rätt att kolla upp den du avtalar med och om denne går i konkurs så har du faktiskt ingen rätt att få pengar, utöver konkursboet. Det är inte speciellt seriöst att agera på något annat sätt. Det är därför företag drar UC n på andra företag ...-MH- skrev:
Redigerat:
Sanolikheten är inte helt litem att alternativet är att själv gå i konkurs. Då tycker jag nog man kan förstå att personen vill dela på förlusten av att HE gått i konkurs. Jobet har ju trots allt utförtsByggis1976 skrev:Jag håller inte riktigt med. Som underleverantör har man självfallet rätt att kolla upp den du avtalar med och om denne går i konkurs så har du faktiskt ingen rätt att få pengar, utöver konkursboet. Det är inte speciellt seriöst att agera på något annat sätt. Det är därförföetag drar UC n på andra företag ...
Jag vill dock, sorry TS, inflika med en brottsanmälan fråga. I vår entreprenad hade vi en totalentreprenad som innefattade elarbeten. Nu har el Besiktningsmannen anmält installatören till elsäkerhetsverket som efter vad vi förstår skall göra ett tillsynsärende av det hela. Besiktningsmannen trodde nämligen att identiteten var " stulen" och eftersom vi förvägrats id på plats mm mm och med tanke på brotten i elinstallationen så ifrågasatte han kompetensen. Vi misstänker att den vi avtalat med har tagit in en " icke elektiker" för att spara pengar. Vi är privatpersoner och jag tror det är brottsligt, är det inte så? Skall vi polisanmäla totalentreprenörsen? Eller är det enbart underleverantören som begått ett ev brott?
Så om jag som företagare riskerar konkurs så är det legitimt för mig att utställa felaktiga fakturor till privatpersoner? Nja, det håller inte riktigt tycker jag. Men, det finns åtskilliga trådar på forumet där folk drabbas av dessa " ä, jag testar" idiotin. Skulle väl tro att de lurar en del, varför annars försöka? Att stjäla för att överleva är ju ett moraliskt dilemma, men i mina ögon rättfärdigar inte det brottsliga beteenden, även om jag väl rent moraliskt kan förstå.....
Skulle inte tro det hamnar på samma bord som mord o allvarligare brott.
Men om din kommentar också är riktad till min Ev. el brottsanmälan så anser jag att medvetet lämna risk för brand o personskada i ett privat hem med barn så anser jag detta ganska allvarligt.....bluffakturor är ju kanske gränsfall...
Men om din kommentar också är riktad till min Ev. el brottsanmälan så anser jag att medvetet lämna risk för brand o personskada i ett privat hem med barn så anser jag detta ganska allvarligt.....bluffakturor är ju kanske gränsfall...
Redigerat:
Byggis1976 skrev:... Gränsfall. Om de skickat den fel så är det inget brott. Min gissning är att de inte skicka den fel utan att den saknar grund. Bluffakturor anser jag dock inte skall polisanmälas, utan enbart bestridas. Även om det som någon påpekade kanske skulle vara en bra signal ( om man gjort det medvetet! Inte av misstag)
Personligen skulle jag inte brottsanmäla en bluffaktura, men jag skulle nog inte heller brottsanmäla om någon stal min plånbok, utan spärra korten o gå vidare med livet typ. Iofs tror jag man måste brottsanmäla plånboken för körkortets skull. Men jag skulle inte ha någon illusion om att polisen gör något....
Redigerat:
Klicka här för att svara