6 398 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Kan man betala halva fakturan och bestrida resten?
Jag lyfte en gammal tråd, men det kanske inte passade i den TS så jag startar en egen.
Jag har ju som konsument rätt att hålla inne betalning för fel som inte årgärdats. Jag har en sista faktura på 10% av totalsumman som jag tror är högre än vad de fel som är kvar är. För att vara lite mer konkret. T ex. Fakturan är på 100.000 kronor och har OCR-nr 123456789 och ska betalas den 15 Augusti. Felen värderar jag kosta 50.000 kronor att åtgärda. Då måste ju jag betala 50.000 kronor till entreprenören.
Betalar jag 50.000 kr på den fakturan jag fått på OCR-nr 123456789 även om den är på 100.00 kr? Ska jag sedan bestrida denna faktura för att inte bli betalningsskyldig på resterande 50.000 kr?
Eller ska jag be entreprenören om en ny faktura på det beloppet jag anser tänker betala?
Jag har ju som konsument rätt att hålla inne betalning för fel som inte årgärdats. Jag har en sista faktura på 10% av totalsumman som jag tror är högre än vad de fel som är kvar är. För att vara lite mer konkret. T ex. Fakturan är på 100.000 kronor och har OCR-nr 123456789 och ska betalas den 15 Augusti. Felen värderar jag kosta 50.000 kronor att åtgärda. Då måste ju jag betala 50.000 kronor till entreprenören.
Betalar jag 50.000 kr på den fakturan jag fått på OCR-nr 123456789 även om den är på 100.00 kr? Ska jag sedan bestrida denna faktura för att inte bli betalningsskyldig på resterande 50.000 kr?
Eller ska jag be entreprenören om en ny faktura på det beloppet jag anser tänker betala?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Du kan betala en del av fakturan och ange det OCR numret. Formellt så gäller förfallodatumet. Som sagt viktigt att du bestrider fakturan.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det där med att begära en ny faktura på rätt belopp. Jg körde med det en gång i bostadsrättsföreningen där jag var ordf. En slutfaktura för ett underhållsarbete på 450 000. Det fanns bes. anmärkningar som var värda ca 60 000, byggaren gjorde ingen ansats att åtgärda anmärkningarna. Men slutfakturan på 450 000 kom.
Jag returnerade den och meddelade att vill ni ha betalt så får ni lära er skriva riktiga fakturor. Strulet som följde gjorde att de åtgärdade bes. anmärkningarna och vi fick ytterligare 90 dagars kredit. Fast då hade vi hunnit hota att häva entrepenadkontraktet. På den tiden var en normal ränta 15% så 90 dagars kredit var inte helt ointressant.
Jag returnerade den och meddelade att vill ni ha betalt så får ni lära er skriva riktiga fakturor. Strulet som följde gjorde att de åtgärdade bes. anmärkningarna och vi fick ytterligare 90 dagars kredit. Fast då hade vi hunnit hota att häva entrepenadkontraktet. På den tiden var en normal ränta 15% så 90 dagars kredit var inte helt ointressant.
Ok, jag förstår. Fakturan är ställd på ett kreditbolag som entreprenören använder sig av. De lär inte bry sig om vilka fel som kvarstår. Ska jag bestrida dels till kreditbolaget för att jag inte ska bli betalningsskyldig och även till entreprenören där jag listar varför jag inte betalar allt?
Gällande värdering av felen får jag helt enkelt uppskatta, vilket iofs är jävligt svårt.
Gällande värdering av felen får jag helt enkelt uppskatta, vilket iofs är jävligt svårt.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag trodde det fanns en värdering. Har du ett bes. utlåtande som definierar vad som är fel?
Du borde nog ha någon form av utomstående värdering som grund att stå på, den behöver du iofs inte visa förrän någon ifrågasätter hur felen värderats. Men antingen en värdering från bes. mannen, eller offerter från andra byggare som bevis.
Som skäl för bestidandet är det troligen en fördel att inte vara alltför precis, utan hänvisa bara till bes. protokollet.
Du borde nog ha någon form av utomstående värdering som grund att stå på, den behöver du iofs inte visa förrän någon ifrågasätter hur felen värderats. Men antingen en värdering från bes. mannen, eller offerter från andra byggare som bevis.
Som skäl för bestidandet är det troligen en fördel att inte vara alltför precis, utan hänvisa bara till bes. protokollet.
Jo, det finns ett besiktningsutlåtande. Men de har inte värderat vad varje fel är värt i kronor. Vissa fel är rätt svåra att värdera beroende på vilken typ av åtgärd som krävs för att fixa. Jag tänkte dock inte överdriva för jag vill inte betala dröjsmålsränta på överskjutande belopp.
Det tror jag också är bra, dvs att inte precisera allt för noga.hempularen skrev:
Men samtidigt bör man nog vara tillräckligt precis för att skälen till bestridandet åtminstone skymtar.
Jag tycker inte generaltipset : "Skriv bestrides tvärs över fakturan, och skicka tillbaka den." är speciellt bra. Ja det är jättebra när det gäller rena bluffakturor och andra väldigt grova försök att luras.
Men gäller det en ingången affärsrelation tycker jag att man minst ska skriva något typ:
"Resterande belopp innehållet till dess föreliggande besiktningsanmärkningar blivit åtgärdade".
Eller något i den stilen, som passar till det aktuella fallet.
Nu har jag betalat en del av fakturan och bestridit den samtidigt. Forumleringen blev något i stil med Mikael_Ls förslag och vad som står på Konsumentverkets sida som bör finnas med. Skickades per mail, fax samt per post (dock ej REK).
Entreprenören har ju 2 månader på sig att fixa besiktningsanmärkningar och övriga fel.Om dessa fel nu inte fixas inom denna tid och det är svårt att få tag i entreprenören. Måste jag göra nåt eller underrätta entreprenören att jag kommer använda pengarna jag håller inne till att betala en annan hantverkare?
Målet är givetvis att få dem att utföra alla fel, men jag vill inte gärna allt för länge med att få dem fixade.
Målet är givetvis att få dem att utföra alla fel, men jag vill inte gärna allt för länge med att få dem fixade.
Klicka här för att svara