Byggahus.se

Vem ansvarar?

1. R
    Medlem · Stockholmslän · 3 inlägg

Roger Levenrot

Medlem
    Vilket ansvar har en samfällighet då markägaren ( LB Hus konkursbo) inte utför tex snöröjning och halkbekämpning?Styrelsen menar att dom inte får sköta marken eftersom att vi inte äger den ännu!? Stämmer det? Vad händer om någon gör sig illa pga is/snö eller att räddningstjänsten inte kommer fram och styrelsen inte tillser att det blir snöröjt, halkfritt trots detta?Jag vill tro att vi får sköta marken och kan kräva ersättning från konkursboet om dom inte utför sina åtaganden med den risken att vi inte kommer få någon ersättning. Vi skulle ju stått för kostnaden själva om vi bara fått marken överlåten, så den risken är nog medlemmarna villiga att ta.

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 466 inlägg

hempularen

Moderator
    Låter som ett väldigt märkligt resonemang från styrelsen. Är det möjligen så att samfälligheten inte är riktigt igångkörd ännu? Om inte så kanske samfälligheten inte kan debitera avgifter fullt ut. Då skulle det kunna ligga något i resonemanget. Dvs de får röja snö, men de kanske inte kan kräva in pengar från medlemmarna ännu?

3. R
    Medlem · Stockholmslän · 3 inlägg

Roger Levenrot

Medlem
    Mjaa... Samfälligheten har funnits ett tag och alla tomter/hus är inflyttade sedan drygt ett år... första husen har varit bebodda 3-4 år.
    Styrelsen har tydligen haft det jobbigt med LB Hus under uppförandet. Tyvärr känner jag inte till hela historien men jag reagerar på den märkliga inställningen. Förstår så klart att man inte kan utföra arbeten/ändringar på marken förrän den är "vår". Årsmöten och debiteringar rullar på som det ska.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.