Detta kanske inte hör hemma på ett "bygga hus forum" men igår så ringde min telefon, så fort jag svarade så spelades det upp reklam som ville sälja biljetter till ett seminarium.

Mobilen är iofs en företagsmobil och jag veta att man får skicka spam email till företag, men detta är första gången mobilen ringer och det spelas upp reklam i den.

Är detta äns lagligt? Man kan ju själv välja när man vill läsa sin spam email och filtrera det, men det är svårare att filtrera telefonsamtal, tänk om de skulle börja ringa och försöka allt från rakhyvlar till kalsingar hela kvällarna.. man lär ju inte få en lugn stund..

Att stänga av telefonen på kvällarna är tyvärr inget alternativ för mig..

*suck*

Har hänt även för mig. Lagligt eller inte vet jag ej. Förmodligen måste vi dras med det precis om reklamen i TV.
Numera svarar jag bara på "kända" nummer. Eller kanske man kan säga, de som har ringt och har spelat eller försökt sälja ngt har jag noterat i adressboken. Så de svarar jag inte på. Skulle gärna vilja programmera telefonen att spola dessa samtal. Det borde gå för det gick på en gammal telefonsvarare.

Om du äger en någorlunda smart telefon så finns det en app som heter TrueCaller (finns även andra alternativ har jag för mig). I iPhone exempelvis så lägger denna app till en post i din telefonbok som heter "Blockerat av TrueCaller" som uppdateras med telefonnummer från kända telefonförsäljare och liknande. Skulle någon av dessa ringa så ser man det direkt.

Sätter man dessutom en "personlig" ringsignal på denna kontaktpost så kan man exempelvis slippa att telefonen ringer eller att man får en annan signal i fall det är en försäljare.

Går även att sätta ”stör ej” under vissa tider på dygnet, då kommer inga samtal fram som inte ligger i favoriter. Bra funktion om man har företagstelefon, då lägger man alla personliga kontakter i favorit och de kan ringa till en som vanligt men alla övriga hamnar i röstbrevlådan. Denna funktion finns på iPhone vet inte om den finns på andra.

Nej, det är inte lagligt. Titta i marknadsföringslagen, där finns en klausul om automatiska uppringare. Det står att ett företag får inte använda automatiska uppringare såvida inte den de ringer i förväg har godkänt användningen av automatisk uppringare.

ALLA telemarketing företag ansvänder automatiska uppringare, deras dator ringer samtidigt upp ett gäng nummer, när någon svarar så kopplar datorn in en "säljare". Om det då inte finns någon tillgänglig säljare så blir det ett s.k tyst samtal.

Detta är alltså olagligt, och ALLA företag som nyttjar telenmarketing bryter mot lagen.

jag har försökt få PTS (post och telestyrelsen) och senare konsumentverket att ta tag i frågan, konsumentverket håller med om att företagen bryter mot lagen men vill avvakta med åtgärder. Det vore bra med fler anmälningar så kanske vi kan få dem att ingripa.

Mina anmälningar gäller vanlig telemarketing som resulterat i "tysta samtal". Detta i tråden är ju en ännu värre variant med inspelade meddelanden.

Vi skulle behöva få igång en allmän bojkott av företag som nyttjar telemarketing, jag har själv som princip att undvika att göra affärer med företag som använder telemarketing, alltså även i andra sammanhang än när de ringer, de är alltid mitt sista alternativ. Jag har specifikt sagt upp abbonemang pga. att de ringt och försökt sälja mer till mig. Canal digital ringde, och jag svarade att det var ju jättebra att de ringde just nu under middagstid, så kan de ta emot min uppsägning av abonnemanget. Till min förvåning skötte de faktiskt uppsägningen. Andra som mobilabonnemang är tyvärr lite svårare att byta.

• Gilla
eritor
  • Laddar…
Jag tillhör de som inte svarar på okända nummer, har dessutom en app som talar om vem det är som ringer. Sålunda har jag inte svarat de senaste dagarna då Moderna Försäkringar envisas med att ringa runt klockan 21 varje kväll. Vad är det egentligen för tid att ringa?!?

När jag tvingas ange mobilnummer till företag som egentligen inte behöver det så brukar jag ange numret till mitt mobila bredband. Det är ett korrekt telefonnummer, men det är alltid upptaget om man ringer till det. Det här är jättebra på t.ex. compricer som envisas med att vilja ringa upp mig.

• Gilla
Seth89
  • Laddar…
Vemringde.se + afirewall är en bra kombination för android. Blockerar tfn + sms från kända telemarketingföretag.

Sent from my HTC Desire using Byggahus

Jag kan förstå att oseriösa företag använder telemarketing. De kan alltid lura några att köpa kalsongabonnemang, eller investera i en sommartsugetomt på botten av en aktiv vulkankrater osv. De som inte låter sig luras skulle knappast handla utan telemarketing heller.

Men det övergår mitt förstånd hur företag med en någorlunda stabil seriös försäljning kan förstöra sitt namn och rykte genom att anlita folk som systematiskt stör och irriterar företagets potentiella kunder. En klar majoritet (av de jag känner) blir bara sura när en telefonförsäljare ringer.

Ännu mer obegripligt är det när "vanliga" bolag släpper iväg sitt kundregister till telemarketing. De BETALAR för att låta ett telemarketingföretag systematiskt förstöra deras mest värdefulla tillgång, registret med (nöjda?) kunder. Som i de allra flesta fall är mindre nöjda efter samtalet från telefonförsäljaren än innan.

Gäller marknadsföringslagen enbart mot konsumenter (privatpersoner) eller gäller den även om de ringer till min mobil som betalas av min arbetsgivare?

Jag har inte så mycket mot telefon säljare som ringer min kontors telefon under arbetstid, men när de plockar mitt mobilnummer från min email signatur och sedan ringer upp på kvällen, och en dator sedan spelar upp reklam så fort jag svarar så blir jag sur. Hade det varit en levande persons som ringt så skulle jag ha skällt ut personen på direkten, men det går inte att argumentera med en ljudinspelning :-)

Vi har en affärsrelation med företaget, och reklamen var för att bjuda in oss (sälja biljetter) till ett seminarium. De gjorde även samma sak med ALLA på vårt företag som de hade mobilnummer till.

Jag har blivit lovad att deras VD skall ringa upp mig, så han kommer att få reda på att antingen slutar de med dessa dumheter eller så avslutar vi vår affärsrelation. De är välkomna atr ringa mellan 8-17 eller maila deras reklam, men de skall ge fan i att spela upp reklam i min telefon på min fritid.

heh he, vi får se vad deras VD säger om han vågar ringa.. jag var en aning sur igår när jag ringde deras växel..

Just företagstelefoner tror jag mer eller mindre är 'free for all', privatatelefoner registrerade i NIX bör dock inte ringas av telemarketing bolag. Mer att läsa finns på den här siten:

http://www.nix.nu/skyldigheter.aspx

jag skulle nog inte ställt ultimatum, en gång med inspelad reklam är två för mycket. Jag skulle faktiskt inte ge dem en chans till bättring, såvida de inte var väldigt väsentliga för min verksamhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.