5 926 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Inflyttning om 20 dagar, nu börjar helvetet
Sida 1 av 2
Hej
vi har hållit på att bygga ett bra tag nu i egen regi, men nu är lägenheten uppsagd och vi måste flytta in sista helgen i november. Vi har alla VVS jobb på anbud från ett företag som funkat rätt bra fram till nu men.... Trots att dom vetat om inflyttningsdatum i två månader har mycket litet gjorts och det är mycket kvar. När man trots allt var där och jobbade i förra veckan var kvaliten på jobben totalt undermålig, man har sågat sönder våran kommod, monterat VCn fel mm. Dessutom lämnade de i princip huset olåst!!! Jag har mailat dem att de inte får komma dit igen förrän en ansvarig från firman varit där och sett skiten samt lovat att dom tar på sig ansvaret och att jobben i fortsättningen är fackmässigt gjorda. Nu verkar de inte svara på mina meddelanden (vill inte ringa vill ha allt skriftligt). Så vad gör vi nu, måste flytta in om 20 dar, har varken vatten eller avlopp! Vad gäller rättsligt, vi har inget slutdatum eller vite i avtalet som förresten är ABS 09 hantverkarformuläret. Jag har ju tappat förtroendet för firman och vill/behöver ta in en annan utförare men vi kan ju inte betala jobben dubbelt!
MVH
Stenper
vi har hållit på att bygga ett bra tag nu i egen regi, men nu är lägenheten uppsagd och vi måste flytta in sista helgen i november. Vi har alla VVS jobb på anbud från ett företag som funkat rätt bra fram till nu men.... Trots att dom vetat om inflyttningsdatum i två månader har mycket litet gjorts och det är mycket kvar. När man trots allt var där och jobbade i förra veckan var kvaliten på jobben totalt undermålig, man har sågat sönder våran kommod, monterat VCn fel mm. Dessutom lämnade de i princip huset olåst!!! Jag har mailat dem att de inte får komma dit igen förrän en ansvarig från firman varit där och sett skiten samt lovat att dom tar på sig ansvaret och att jobben i fortsättningen är fackmässigt gjorda. Nu verkar de inte svara på mina meddelanden (vill inte ringa vill ha allt skriftligt). Så vad gör vi nu, måste flytta in om 20 dar, har varken vatten eller avlopp! Vad gäller rättsligt, vi har inget slutdatum eller vite i avtalet som förresten är ABS 09 hantverkarformuläret. Jag har ju tappat förtroendet för firman och vill/behöver ta in en annan utförare men vi kan ju inte betala jobben dubbelt!
MVH
Stenper
Nej vi har inte betalt den kontrakterade firman. Vad jag menade var att de ju kan kräva oss på hela kontraktssumman. Frågan är ju om helt undermåliga installationer och att massor av arbete är kvar ger oss rätt att bryta det påskrivna kontraktet?
Prova med att fråga kommunens konsumentsombudsman. Eller ditt försäkringsbolag. (rättskydd ingår i hemförsäkringen).
De kan guida dig vidare. Eller avvakta tills ngn mer kunnig ifråga, svarar här.
De kan guida dig vidare. Eller avvakta tills ngn mer kunnig ifråga, svarar här.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Får du inte tag på firman får du skicka ett brev där du meddelar att du vill avbryta arbetena. Fotografera så mycket du kan vad som är gjort hittills, för det blir säkert diskussioner om hur mycket ni ska betala. Sedan får du anlita en ny firma som snabbt kan komma och göra färdigt jobbet.
Hej och tack Marlene! Delvis har vi väl oss självs att skylla på att vi sitter där vi gör nu, vi trodde på VVS firmans löften om att "det hinner vi göra" alldeles för länge, och när dom väl kommer så ser jobbet ut, ja ofackmässigt täcker inte riktigt upp det! Eftersom vår inflyttning bara är 20 dagar bort så minst sagt brådskar det! Du har rätt vi får avbryta samarbetet med den kontrakterade firman och snabbt fixa en ny, dokumentera det som gjorts och ta kontraktstjafset senare, eventuellt i tingsrätten.
Tänk igenom detta noggrant först. Det är ju du som har kniven på strupen, inte VVS firman.
Att snabbt hitta en bra firma som hoppar in med kort varsel kan nog bli något av en rysare.
Om jag vore du så skulle jag besöka VVS firman och ta ett snack med ägaren/chefen. Jo, jag vet att du inte vill ta något muntligt men ibland kan denna metod få fart på hantverkare. Du kan ju ta med brevet där du meddelar att du avbryter arbetet och i så fall personligen överlämna denna om du ej får till en acceptabel lösning.
Oftast är det den som står på sig mest som får uppmärksamhet och resurser. Ett personligt besök har väsentligt mer tyngd än ett mail, brev eller telefonsamtal.
En sak till - oftast blir de mer medgörliga om man utrycker stor besvikelse snarare än ilska. Om man börjar med att skälla ut dem går de oftast omedelbart i försvarsläge med taggarna ut. Dra istället fram de problem som detta förorsakar och satsa på att tillsammans med VVS firman finna en lösning som gör huset beboeligt när ni måste flytta in.
När sedan allt är klart kan nu ju välja att aldrig ha med dem att göra igen.
Att snabbt hitta en bra firma som hoppar in med kort varsel kan nog bli något av en rysare.
Om jag vore du så skulle jag besöka VVS firman och ta ett snack med ägaren/chefen. Jo, jag vet att du inte vill ta något muntligt men ibland kan denna metod få fart på hantverkare. Du kan ju ta med brevet där du meddelar att du avbryter arbetet och i så fall personligen överlämna denna om du ej får till en acceptabel lösning.
Oftast är det den som står på sig mest som får uppmärksamhet och resurser. Ett personligt besök har väsentligt mer tyngd än ett mail, brev eller telefonsamtal.
En sak till - oftast blir de mer medgörliga om man utrycker stor besvikelse snarare än ilska. Om man börjar med att skälla ut dem går de oftast omedelbart i försvarsläge med taggarna ut. Dra istället fram de problem som detta förorsakar och satsa på att tillsammans med VVS firman finna en lösning som gör huset beboeligt när ni måste flytta in.
När sedan allt är klart kan nu ju välja att aldrig ha med dem att göra igen.
Tack MRK, jag håller i princip med dig om allt! Jag har absolut använt din föreslagna "taktik" tidigare i byggprocessen med gott resultat. Firman det handlar om har tidigare levererat godtagbara arbeten på utlovad tid. Nu vad jag förstår saknar de personal och har jobb med vitesklausuler dom inte heller hinner med. Problemet är ju att vi efter deras "jobb" förra veckan inte har något förtroende kvar, misstänker att de skickade dit två praktikanter! På en dag lyckades man alltså helt eller delvis förstöra en avloppspump, en tvättställskommod och en toastol (kanske går att rädda är limmad i golvet). Det har varit nytt folk vid senaste besöken som inte vet vad man ska göra utan frågar mig, dvs inte känner till ritningar, avtal och överenskommelser. Precis nu ringde en ansvarig från firman och skällde ut mig för att jag bara gnäller, jag kollade och av ca 50 mail jag skickat den genom byggprocessen har de tre senaste varit mer eller mindre kritiska.... Någon ansvarig från företaget har inte tid att komma dit på 2 veckor, men om jag visar montörerna kan de rätta till felen. Vad gör man när man saknar förtroende, det är mycket avancerat rörarbete som återstår!
Det är ett mindre företag, två killar som äger och delvis arbetar själva samt 5-6 anställda (och en massa praktikanter). Ja efter att ha blivit kallad gnällspik och hopplös och vi vill slippa det där skitjobbet känns det ju svårt att ta dit dem igen.... Ägaren sa också att han skulle berätta för montörerna att jag tyckte de var inkompetenta, det enda jag sagt var att arbetena inte är fackmässigt utförda. Vore man lagd för konspirationsteorier kunde man faktiskt tro att firman gör ett katastrofjobb för att jag ska reagera så att de kan slippa jobbet. Tyvärr är väl det här lite av en Stockholmssjuka, byggandet här går för fullt, finns massor av jobb och mycket dåligt med folk. När vi gick ut och tog anbud var vi solklara på att blandare och så inte skulle ingå eftersom vi kan ordna det billigt själva, det var helt klart och OK vid kontraktsskrivandet. Nu efter samtalet förstår jag att vi där trampade på några riktigt ömma tår! Får börja jaga installatörer i morgon då. Vilka garantier och så som gäller när det blir så här vågar jag inte riktigt tänka på nu!
Ta personlig kontakt, med mail blir det bara fel. Jag har lite erfarenhet av digra mail korrespondenser, dom leder nästan alltid till feltolkningar och irritation. Många har tyvärr lite svårt för det skrivna ordet och ett samtal där man kan förklara vad man menar och där motparten kan förklara vad han menar är alltid bättre. Det är mycket lätt att ta i lite för mycket när man inte behöver "se" motparten i ögonen och det leder alltid till dåliga resultat.
Så om det blir "problem" PRATA i första hand, jag kan ju i förbigående nämna att där jag jobbar får jag ta alla "jobbiga" kunder som skickar mail på mail, ofta om saker som skulle lösas på några minuters telefonsamtal.
Så om det blir "problem" PRATA i första hand, jag kan ju i förbigående nämna att där jag jobbar får jag ta alla "jobbiga" kunder som skickar mail på mail, ofta om saker som skulle lösas på några minuters telefonsamtal.
Stenper, det enda du måste tänka på är att säga upp samarbetet på rätt sätt. Så det inte är du som bryter avtalet på fel sätt, dvs begår avtalsbrott. För blir det så kan firman tvinga dig betala efteråt.
Jag vet inte tillräckligt för att säga hur det ska skrivas.
Jag tror att det ska utformas som ett erbjudande om att göra klart och rätt med en liten tidsfrist och ett "hot" om att sen tar ni en annan firma för att slutföra på deras bekostnad.
Sen antagligen lite om vilket avtal ni har (även om det är mutligt).
Men som sagt är jag helt rudis på detta, så jag hoppas du istället får hjälp av någon som kan.
Du kan kanske fråga forumets advokater under experthjälpen.
Jag vet inte tillräckligt för att säga hur det ska skrivas.
Jag tror att det ska utformas som ett erbjudande om att göra klart och rätt med en liten tidsfrist och ett "hot" om att sen tar ni en annan firma för att slutföra på deras bekostnad.
Sen antagligen lite om vilket avtal ni har (även om det är mutligt).
Men som sagt är jag helt rudis på detta, så jag hoppas du istället får hjälp av någon som kan.
Du kan kanske fråga forumets advokater under experthjälpen.
Om man pratar med dessa herrar kan en inspelare vara bra att ha med. Folk vill så gärna förvränga sanningen. Det, att man spelar in, behöver inte betyda att inspelningen ska användas på ngt sätt.
Men kan vara bra att ha.
Men kan vara bra att ha.
Redigerat:
Hej och tack för all vänlighet och alla tips! Efter vad en av delägarna sa till mig i telefon idag (se mitt förra inlägg) känns ändå samtalsvägen rätt stängd och jag kan egentligen inte tänka mig att ha dit dessa killar igen. Han föreslog ju själv att de skulle skicka en slutfaktura på hitintills utförda jobb så jag tror att jag kommer att begära att få ett förslag på en sådan (att det sedan förmodligen blir tvist om den förutsätter jag). Det känns helt fel att man skulle försöka tvinga det här företaget att göra något som de uppenbarligen varken har tid eller lust med. Innan de var där en dag förra veckan (inte avtalat med mig innan) hade de fyra gånger i rad uteblivit dagar då de sagt att de skulle komma (och jag var på bygget och väntade på dem). Tror att jag själv gör färdigt ett badrum och köket (inte så mycket kvar där) pluggar allt det andra och gör jobbet själv eller fixar någon som gör det senare. Kommer att försöka kontakta villaägarnas jurister innan vi tar nästa steg så att det inte blir helt fel.