13 754 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
En faktura med orimlig tidsåtgång (snickeriarbete) - vad göra?
Sida 1 av 3
I samband med husbyggnation så frågade jag snickarna om de när de ändå var i huset och byggde upp allt hade lust att montera upp 2st skjutdörrsgarderober.
Visst sa dom, vi räknar ut hur lång tid det tar och så får du betala sen efter hur många timmar det tar, dvs löpande räkning.
Jag vet att man egentligen inte ska göra såhär utan istället begära offert med fast pris, så påpekanden om det undanbedes snällt.
Jag valde denna lösning pga att snickarna varit mycket trevliga, duktiga och hjälpsamma, jag litade helt på dom.
Skjutdörrarna var från märket ELFA, dessa beställde jag och betalade själv för.
Deras jobb var enbart monteringen.
Monteringen är väldigt simpel och går väldigt snabbt, men jag valde att ta hjälp då det kändes skönt att de var på plats vid inflytt.
Dessa skjutdörrar är det
http://www.bygghemma.se/inomhus/inredning/skjutdorrar/skjutdorr-elfa-original/p-166504
Monteringen går till som så att man monterar en skena i golvet (enbart med självhäftande tejp.
Sedan en skena i taket med några skuv (förborrat) och sist så sätter man upp en gavelskiva om den inte ska in exakt mellan 2 väggar.
I vårt fall var det en gavelskiva, den sätter man med 2-3 vinkeljärn mot väggen, vinkeljärnen hade jag också köpt själv.
Gavelsidan behövdes kapas på höjden men inte på bredden.
Sist så ställer man helt enkelt på dörrarna, färdigt.
I vårt fall så hade vi 2st garderobsuppsättningar.
Dvs totalt 2st takskenor, 2st golvskenor samt 2st gavelsidor.
Vad är en rimlig tid för detta?
Jag själv hade nog klarat jobbet på 3h totalt enligt min egen uppskattning.
En professionell snickare borde klara det snabbare än så.
Jag fick en faktura på 18,5 timmar.
Vad gör man?
Visst sa dom, vi räknar ut hur lång tid det tar och så får du betala sen efter hur många timmar det tar, dvs löpande räkning.
Jag vet att man egentligen inte ska göra såhär utan istället begära offert med fast pris, så påpekanden om det undanbedes snällt.
Jag valde denna lösning pga att snickarna varit mycket trevliga, duktiga och hjälpsamma, jag litade helt på dom.
Skjutdörrarna var från märket ELFA, dessa beställde jag och betalade själv för.
Deras jobb var enbart monteringen.
Monteringen är väldigt simpel och går väldigt snabbt, men jag valde att ta hjälp då det kändes skönt att de var på plats vid inflytt.
Dessa skjutdörrar är det
http://www.bygghemma.se/inomhus/inredning/skjutdorrar/skjutdorr-elfa-original/p-166504
Monteringen går till som så att man monterar en skena i golvet (enbart med självhäftande tejp.
Sedan en skena i taket med några skuv (förborrat) och sist så sätter man upp en gavelskiva om den inte ska in exakt mellan 2 väggar.
I vårt fall var det en gavelskiva, den sätter man med 2-3 vinkeljärn mot väggen, vinkeljärnen hade jag också köpt själv.
Gavelsidan behövdes kapas på höjden men inte på bredden.
Sist så ställer man helt enkelt på dörrarna, färdigt.
I vårt fall så hade vi 2st garderobsuppsättningar.
Dvs totalt 2st takskenor, 2st golvskenor samt 2st gavelsidor.
Vad är en rimlig tid för detta?
Jag själv hade nog klarat jobbet på 3h totalt enligt min egen uppskattning.
En professionell snickare borde klara det snabbare än så.
Jag fick en faktura på 18,5 timmar.
Vad gör man?
Vet att du inte ville ha kommentar om fast pris kontra rörligt men tänker säga tvärtom. Är det hantverkare man litar på så är rörligt i mina ögon inte alls fel utan oftast billigast och enklast. De gör ett bra jobb utan tidspress och du slipper betala för det de har slagit på vid ett fastpris. Sen ibland kan det gå fel ändå tyvärr.
Det du ska göra är att begära en detaljerad faktura och be om förklaring vad som tagit sådan tid. Finns det inga vettiga förklaringar så bestrid fakturan hela vägen och betala vad som är rimligt tid. Du stödjer dig på konsumenttjänstlagen och i slutändan blir det en rimlighetsbedömning
Det du ska göra är att begära en detaljerad faktura och be om förklaring vad som tagit sådan tid. Finns det inga vettiga förklaringar så bestrid fakturan hela vägen och betala vad som är rimligt tid. Du stödjer dig på konsumenttjänstlagen och i slutändan blir det en rimlighetsbedömning
Över två dagars arbete för 1 man, helt orimligt !
Att man bara har samvete att faktuera så många timmar....
Att man bara har samvete att faktuera så många timmar....
MagnusSt skrev:
Ingen inredning nej.
Den tänkte vi själva montera upp nämligen.
Jag har ringt och stämt av. Chefen för företaget står på sig och säger att det är tiderna som han har fått inrapporterat av sina snickare som varit på plats.
Han skulle dock dubbelkolla det sa han, men det händer i princip aldrig att det blir fel där säger han.
Jag har fått höra från andra att han gillar att ta riktigt bra betalt så att säga.
18,5 timmar för att montera fronter och yttergavlar? Det är löjligt, jag har pysslat med just skjutdörrsgarderober de senaste fem år och kan säga att jag hade satt det på en förmiddag inklusive kaffepaus.
För tusan hakar, jag har kvar kalkylprogram så vill du ha mer kött på benen för att få dem att ge sig så PM'a mig, kostar inget utan jag blir bara sur när en del beter sig så *mutter*
Dvs jag kan ge dig en monteringskostnad på grejorna och det kan du sen använda som skäligt pris. Det jag behöver veta är öppningsbredden antal dörrar och material i dessa och sen kan jag ge dig en "offert" där monteringskostnad framgår. Då kan ju sen de försöka hävda att 18,5 timmar är skäligt *ler lite*
Det du skall göra är att bestida fakturan och hävda att den är oskälig, du får rätta siffror av mig. Sen får ni bråka sinsemellan.
/Kent
och jag kanske borde tipsa om min blogg med ibland, www.byggcoach.com
För tusan hakar, jag har kvar kalkylprogram så vill du ha mer kött på benen för att få dem att ge sig så PM'a mig, kostar inget utan jag blir bara sur när en del beter sig så *mutter*
Dvs jag kan ge dig en monteringskostnad på grejorna och det kan du sen använda som skäligt pris. Det jag behöver veta är öppningsbredden antal dörrar och material i dessa och sen kan jag ge dig en "offert" där monteringskostnad framgår. Då kan ju sen de försöka hävda att 18,5 timmar är skäligt *ler lite*
Det du skall göra är att bestida fakturan och hävda att den är oskälig, du får rätta siffror av mig. Sen får ni bråka sinsemellan.
/Kent
och jag kanske borde tipsa om min blogg med ibland, www.byggcoach.com
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
Jag monterade elfa min hall, ett par dörrar. Det tog "en kväll efter jobbet" för mig att sätta upp skjutdörrarna och montera väggskenor, korgar och en klädhängarstäng. dvs. kanske 4 timmar i makligt tempo.
Om du pratar med chefen igen, kan du då inte speca arbetsuppgifterna muntligt för honom en gång till och be om hans åsikt avseende hur lång tid det borde ta. Kanske lägga till lite försynt på slutet med en fråga om det är rimligt att arbetet är så omfattande att två man inte ens skulle klara detta på en hel arbetsdag utan att de måste åka tillbaks dagen efter för att slutföra. Alternativt jobba över ett par timmar den dagen arbetet utfördes. Han måste bara inse det orimliga.
Om du pratar med chefen igen, kan du då inte speca arbetsuppgifterna muntligt för honom en gång till och be om hans åsikt avseende hur lång tid det borde ta. Kanske lägga till lite försynt på slutet med en fråga om det är rimligt att arbetet är så omfattande att två man inte ens skulle klara detta på en hel arbetsdag utan att de måste åka tillbaks dagen efter för att slutföra. Alternativt jobba över ett par timmar den dagen arbetet utfördes. Han måste bara inse det orimliga.
Anmärkningsvärt.Mattias_Maria skrev:Jag monterade elfa min hall, ett par dörrar. Det tog "en kväll efter jobbet" för mig att sätta upp skjutdörrarna och montera väggskenor, korgar och en klädhängarstäng. dvs. kanske 4 timmar i makligt tempo.
Svaren i denna tråd bekräftar ju bara mina farhågor, att jag här är ordentligt lurad.
Jag har pratat med chegen och precis som du skriver frågat snällt om han inte tycker att det är orimligt med denna tidsåtgång på detta jobb.
Han svarar bara att snickarnas inlämnade arbetsbok gäller.
Men vad gör jag nu konkret.
Om jag bestrider fakturan så är jag ändå rädd att jag får påminnelser, dröjsmålsränta, inkasso m.m.?
Redigerat:
Du ska i sådana fall bestrida hela vägen. Bestrid till honom gärna med rek post. Får du inkassokrav( de tar normalt inte fakturor som är bestridna men han kan ju "missa" nämna detta) så bestrid detta antingen via rek eller få bekräftelse på detta. Om de då lämnar till fogden så bestrider du även där.
Det som blir kvar för byggaren är att stämma dig. Du bör ha betalat det som är rimligt efter bestridande, exempelvis det som andra offererar men inte mer.
Det som blir kvar för byggaren är att stämma dig. Du bör ha betalat det som är rimligt efter bestridande, exempelvis det som andra offererar men inte mer.
Menar du att inkassoföretagen normalt sett inte tar emot fakturor som är bestridna?kinglolle skrev:Du ska i sådana fall bestrida hela vägen. Bestrid till honom gärna med rek post. Får du inkassokrav( de tar normalt inte fakturor som är bestridna men han kan ju "missa" nämna detta) så bestrid detta antingen via rek eller få bekräftelse på detta. Om de då lämnar till fogden så bestrider du även där.
Kan man isf påpeka för inkassoföretaget att denna är bestriden och på så sätt få dom att dra tillbaks kravet?
Om jag bestrider hela vägen som du säger, löper jag då någon risk att få betalningsanmärkning, dröjsmålsränta eller något annat?
De får inte driva kravet vidare om fakturan är bestriden. Det kan ju vara så att det fakturerande företaget låter bli att berätta att fakturan är bestriden, men då är det bara att skicka en kopia på bestridan till inkassoföretaget.hockey1976 skrev:Menar du att inkassoföretagen normalt sett inte tar emot fakturor som är bestridna?
Kan man isf påpeka för inkassoföretaget att denna är bestriden och på så sätt få dom att dra tillbaks kravet?
Om jag bestrider hela vägen som du säger, löper jag då någon risk att få betalningsanmärkning, dröjsmålsränta eller något annat?
Om de skulle få för sig att driva en faktura trots att de vet att den är bestriden så anmäler du dem till Datainspektionen (som bedriver tillsyn över inkassoföretag).
Du får inte någon betalningsanmärkning. Om ärendet går till rättegång och du förlorar kan du bli skyldig att betala ränta på skulden.
Nej, du kommer inte att få någon betalningsanmärkning om du bestrider kravet från inkassobyrån och gör det samma om det skulle komma ett krav från kronofogdemyndigheten. Kronofogden är ingen myndighet och befattar sig inte med tvistiga fakturor.
Det hantverkarföretaget kan göra är att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Först då, om det går så långt, tycker jag det är läge att anlita en jurist. Men du kommer fortfarande inte få "en prick" eller ha en betalningsanmärkning på dig.Inte ens om domaren dömer till hantverkarens fördel.
Det hantverkarföretaget kan göra är att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Först då, om det går så långt, tycker jag det är läge att anlita en jurist. Men du kommer fortfarande inte få "en prick" eller ha en betalningsanmärkning på dig.Inte ens om domaren dömer till hantverkarens fördel.
Okej, det jag kan förlora som mest om jag förlorar i rätten är ränta med andra ord, korrekt?
Pratar vi dröjsmålsränta på 20% som det står på fakturan eller blir det isåfall marknadsmässig ränta som snarare är 3-4%?
Pratar vi dröjsmålsränta på 20% som det står på fakturan eller blir det isåfall marknadsmässig ränta som snarare är 3-4%?
Korrekt om räntan dock lär detta mål bli förenklad process (småmål) vilket gör att parterna bär sina egna kostnader oavsett utgång i processensouba skrev: