Din bekant har inte helt enkelt tagit upp det med hantverkaren som en vanlig fråga i trevlig ton?
"Vi kom ju överens om det här fasta priset, nu har du specificerat timmar. Är det av bekvämlighet eller har vi missförstått varandra?" Bättre ta det nu, än att tvista senare.

80.000 i jobb, det skall väl bli så där 200 timmar (nu vet jag ju inte vad han satt för timkostnad). Då har han fakturerat ca 60% jobb, ungefär som med materialet. Motsvarar det progress på bygget?

Kan det vara så att hantverkaren väljer att göra förlust på materialet men att överredovisa antalet timmar? DVS ett missbruk av rot-avdraget som drabbar skattebetalarna men inte er?

Jag har nu åter talat med mina bekanta som i sin tur har talat med hantverkaren.

Timmarna som diffade härrör från resetid, administrativ tid samt att han har prefabricerat vissa saker i sin verkstad. Det kom inte riktigt upp i hans fakturerade 126 timmar så han prutade ner det till 120 "som en god gest" som han hade uttryckt det.

Ang materialet så säger han att det är den summan som han köpt ut material för även om allt ännu inte har levererats till byggnadsplatsen. Det som saknas är golvmatta och kakel samt lite grejer runt det. Nu tror jag väl inte att firman ska gå i konkurs inom den närmaste framtiden men hur är det; kan man säga att "det där materialet är mitt" när man inte har annat än en faktura där det står "material xx.xxx:-" att hålla fram som bevis OM firman skulle gå i konkurs i morgon? Bör de neka att betala den del av fakturan som avser ej levererat material?

Material som står hos hantverkaren vid en konkurs lär inte någon av hans kunder få ut därefter. Det finns folk som blivit av med miljontals kronor för att dom inte trodde att deras leverantör skulle gå i konken.

"En god gest"? Att sänka fakturerade timmar så att de motsvarar det man arbetat, skulle det vara "en god gest"?
Att debitera mer än man arbetat kallas bedrägeri, för att tala klarspråk.

Att fakturera material man inte levererat är enligt min mening också på gränsen till bedrägeri i ett sånt här fall.

Det mest anmärkningsvärda är dock sättet att fakturera när överenskommelsen säger att det är fastpris som gäller. Jag tycker att din gode vän ska bestrida fakturan i sin helhet och begära en som är i bättre överensstämmande med vad man kom överens om, dvs en faktura där det tydligt framgår att debiterat belopp är en del av ett fast pris.

Av vad jag hört här så verkar den här hantverkaren verkligen inte vara någon att lita på!

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
Nog för att detta från början blivit rätt tokigt, men nu har det ju ändå arbetats en hel del och jag gissar att man har en bra känsla för vad som levereras från detta företag.

OM det är så att arbetet utförs på ett bra sätt (dvs med kvalitet, på utsatt tid etc) och dialogen fungerar kanske det är lite överilat att börja bestrida fakturor och dra i nödbromsar...... Detta kan ju potentiellt skapa en konflikt som inte finns idag och att börja om från början med en annan hantverkare kan bli mycket dyrare....

Fortfarande så är ju frågetecken kvar kring hur mycket arbete som är kvar och hur stor fakturan är.

Har hantverkaren gjort t.ex. 60% av arbetet och fakturerat 60%?

charta77 skrev:
Fortfarande så är ju frågetecken kvar kring hur mycket arbete som är kvar och hur stor fakturan är.

Har hantverkaren gjort t.ex. 60% av arbetet och fakturerat 60%?
Det framgår i klartext att hantverkaren medgett att han fakturerat mer än han arbetat.

Han har dessutom fakturerat timmar trots fastpris. Antingen tar man tjuren i hornen nu, eller så står man där med skiten sen och kan inget göra eftersom man accepterat timdebiteringen då man betalat.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

thomasx skrev:
Det framgår i klartext att hantverkaren medgett att han fakturerat mer än han arbetat.

Han har dessutom fakturerat timmar trots fastpris. Antingen tar man tjuren i hornen nu, eller så står man där med skiten sen och kan inget göra eftersom man accepterat timdebiteringen då man betalat.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Så då har hantverkaren gjort 58% av arbetet? Vi vet inte ens om hantverkaren bjöd på några timmar, för att göra en halvt missnöjd kund glad. Läs att även OPs uppskattning diffade 30-40t vilket det inte gjorde.

(låt oss säga 50% klart, fakturerat 40'. Då borde slutpriset hamna på 80'.)

Hur mycket har hantverkaren tagit för timmarna?
Timmarna specificeras väl även vid fastpris.

Varför är det inte relevant ett kolla upp och fråga om det fortfarande är fast pris man "går vidare".

Och de frågorna tycker jag borde vara självklara innan man säger 'bu'.

Redigerat:
Ett bra avtal med mycket av arbetet detaljspecat och bilder och underlag, betalningsplan, besiktningar? mm är A o O. Allt annat från O till Ö är att hantverkare skall vara vettig. det kan man inte avtala även om ett bra avtal kan skydda dig från TV4....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.