Jag har sedan i september förra året haft ett första hands hyreskontrakt på en etta. Hyresvärden är ett litet privat familjeföretag, alltså inget stort hyresbolag.
Jag köpte mitt lilla röda hus i juli iår då jag bhöver flytta ihop med min sambo pga av ekonomiska skäl, två boenden blir väldigt dyrt. Vi har inte fått tag i annat boende än den brf vi köpt och att jag och han skulle trängas i den ettan på 20 kvm utan ordentligt kök och ordentlig dusch med tre illrar funkade bara inte. I mitt hyreskontrakt står det inget märkvärdigt 3 månaders uppsägningstid och att man ska försöka återställa eventuella borrhål i princip. Och så lite triveselreler att det ska vara tyst i huset efter klockan 22.00 och om städning av tvättstuga missköts så kan man stängas av från den. Inget märkvärdigt.
Jag har tömt lägenheten nu, jag hade en del saker kvar i förra veckan men fick typ inte ha kvar dem. Hyresvärden hade visning på lägenheten i lördags förra veckan, eftersom jag fortfarnde betalar hyra för oktober ut så har ju inte jag stressat med varken städning eller flyttning av mina grejjer.
På måndagen efter visningen av lägenheten får jag klagomål via telefon. Att nya hyresgäster har ju varit och tittat, men de störde sig väldigt mycket på lukten i lägenheten att det luktade illa. Jag fick då uppmaning om att jag måste ta bort mina saker och städa lägenheten i veckan. Jag kontrade med, men jag har ju betalat hyra för oktober ut, jag kan ju välja att städa 31 oktober om det inte är så att hyresgästen vill flytta in omgående för då kan jag städa med en gång.
Hyresvärden svarar då med att de vill flytta in snarast, men att lägenheten behöver stå några dagar städad och vädrad så att illerlukten har försvunnit. Jag svarar då med ja men då kan jag städa den i helgen och påpekar att illrarna luktar ju inte mer än en katt eller hund och att lägenheten har ju en ganska egen lukt, och det hade den även när jag flyttade in. Han svarar med ja vi får väl se hur det luktar när du städad för nu ser det inte bra ut, jag vet inte vad vi ska göra om det luktar efter att du har städat, du får väl bekosta en totalsanering. Jag avslutade samtalet med att jag kan inte göra mer än att städa vilket jag gör i helgen.

Lite bakgrundfakta om huset. Huset är ett stenhus från 1913 när man kommer in i trapphuset så luktar det fukt. Lägenheten som ligger granne till min hade en hel vägg som möglat helt hyresgästerna flyttade pga av att de blivit sjuka. Min lägenhet har luktat skumt från början lite surt, fuktigt. Jag brydde mig inte om detta då jag som student hade valet den lägenheten eller sova i bilen..
Golvet i min lägenhet är helt fellagt. Det finns ett trägolv gjort av plankor under plastmattan. Plastmattan är dock skuren för liten så det uppstår en glipa på ca 3-5 mm mellan plastmattan och golvlisten. Det har gjort att det blir som en liten ränna runt hela lägenheten. Allt man spiller på golvet i närheten av en vägg rinner in under plastmattan. Det finns heller ingen som helst ventilation i den här lägenheten.

Jag var där och städade i fredags, var där idag och spacklade hål. Jag och min sambo tyckte att det luktade surt, kanske liiite iller, min spekulation är att illrarnas mat och någon gång när de råkat kissa på golvet så har detta fastnat under det fellagda golvet och stannat där och eftersom det inte heller ventileras ut så stannar lukter kvar till viss del. Jag mailade hyresvärden om att jag nu städat och kontonummer så att den nya hyresgästen kunde betala in återstående hyra.
Får då till svar att det absolut inte är aktuellt med inflytt i oktober och att hyresvärden verkligen hoppas att illerlukten är borta.

För det första jag känner mig blåst på mina hyrespengar, jag pressade in städning av lägenheten och flyttade mina grejjer i tron om att en ny hyresgäst skulle flytta in. Nu betalar jag fortfarnde hyra men "får" inte använda lägenheten, för jag kör ju inte tillbaka mina grejjer nu liksom, men jag hade hellre tagit dem i lugn och ro när jag hade tid istället för att stressa fram tid bara för att någon ska kunna flytta in som inte kommer flytta in så jag hade lika gärna kunnat ha kvar mina grejjer.

För det andra hur mycket kan hyresvärden göra mot mig/kräva mig på angående lukten?
Det enda försvar jag har är att jag har två större möbler från denna lägenheten som är min sängmadrass och en rya matta(båda ganska nya). Dessa möbler luktar lika surt som lägenheten och den lukt som hyresvärden uppenbarligen stör sig på. Jag har haft alla andra mina möbler i illerlukt i åtta år, så om det i lägenheten stinker iller så borde ju alla mina möbler rimligtvis lukta likadant. Men det gör dem inte. Inga illersaker eller andra möbler har denna sura lukten. Det innebär att det måste ju vara en lukt som lägenheten har och som illrarna inte bidrar till..

Så långt inlägg..har jag någon chans om de börjar kräva mig på pengar? Och har de rätt att kräva mig på pengar till ex en totalsanering? Med tanke på husets skick och det fellagda golvet och mitt "möbelbevis"

Trist läge,

Jag kan inte hyreslagen så jag svarar för 1 jag vill följa tråden :) och 2 jag har kanske något bra råd.

1 Jag misstänker att du får känna dig lurad på sista månadshyran.
2 Det kan vara bra att gå med i hyresgästföreningen, de bistår en i tvister.

Det finns fall där hyresgäster har fått stå för saneringar pga katter, i ditt fall låter det som att lägenheten är bristfälligt underhållen och jag tror att hyresgästen skulle få svårt att få ersättning för sanering, det åligger också hyresvärden att bevisa att du har förstört lägenheten i omfattning att sanering krävs.

Det är ett jätte trist läge speciellt då hyresvärden har varit privat och haft en hel del struliga hyresgäster och problem med hyror, då har man försökt vara en hyresgäst som inte ställer skyhöga krav utan bara påpekat brister när de uppkommit men inte tjafsat om det. Om jag skulle sätta hårt mot hårt så är hyresvärden säkert skyldig mig flera tusen för olägenheter.
Ex två exempel av den allvarligare sorten, förra året hade jag under 4-6veckor mellan 10-14 grader i min lägenhet.Hyresvärden var där och kollade upp det men kunde inget göra, pannan orkade inte dra upp värmen sa han och något elelement hade inte han men jag fick gärna köpa ett själv, och någon hyresreduktion fick jag inte heller för det var ju inte hans fel att pannan inte klarar kylan.
Ex nummer två var att något rör någonstans läckte så jag hade svart surt element vatten över hela golvet i trinett köket, jag kunde inte ha mina illrar där utan tillsyn utan fick betala för att ha dem på pensionat för det kunde vara giftigt för dem att dricka av vattnet. Det enda hyresvärden gjorde var ja du får torka när det läcker för jag vet inte var läckan är och det vet inte rörmokarn som varit här och tittat heller så vi får hoppa att det slutar. Jag hade elementvatten i två veckor på mitt golv sedan bara slutade det, jag har inte fått någon ersättning för detta.

Med tanke på hur golvet är lagt så kan den sura lukten faktiskt uppkomma från den här läckan för att det vattnet kanske ligger under golvet och har möglat..

Jag känner lite såhär just nu att får jag hem en faktura på sanering så har jag lust att skicka en faktura tillbaka på min madrass och min matta som deras lägenhet har förstört eftersom inga andra av mina möbler luktar så...

Jag har inte heller något konkret svar, men om bristerna i lägenheten är så långtgående som du beskriver finner jag det otroligt att du skulle kunna bli krävd på pengar.

Jag kan tänka mig att det i det här läget kan vara bra att sammanställa det man har i dokumentationsväg kring din kommunikation med hyresvärden. Om du mailat, skriv ut eller se i alla fall till att mailen inte är raderade. Annars, sammanställ ev. fysisk korrespondens. De svar du säger dig ha fått från hyresvärden gör ju verkligen att man kan misstänka att det finns orsaker andra än illrarna till illaluktande. Inte många golv klarar att det rinner vatten på dem i två veckor...

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Här är en bild på hur fellagt golvet är och den "rännan" som bildas mellan golvlist och plastmattan där allt som man spiller på golvet kan rinna ned igenom och in under plastmattan. Detta kan väl knappast vara ett korrekt lagt golv? Och det känns lite som att vad jag än har spillt på golvet som är någorlunda flytande lägger sig under golvet och orsakar lukt...Kanske inte världens bästa bild, men glipan är ju iaf tillräckligt stor för att fastna på bild då kanske ni kan få en uppfattning om hur stort mellanrummet faktiskt är i verkligheten, titta runt kanten där tröskel och golvllist sitter IMAG1148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det första som slog mig var att du faktiskt får använda lägenheten så länge du betalar hyra, han kan inte kräva nåt, men jag tror dock att du ska vara behjälplig och visa upp lägenheten, men du har rätt att ha lägenheten till det datum du betalt hyra, punkt slut.

Bara att han inte tagit tag i en fuktskada låter inget bra, lukten kan ju komma från mögel efter den fuktskadan. Låter som en sån där slumvärd som man ser på film ifrån staterna. Jag hade nog själv talat om för vederbörande att han inte är ett piss värd och om han vill ha en besvärlig vardag så kan han fortsätta bråka och hoppas på det bästa.

Sen är det ju det här med illrar, min föredetta svärmor hade illrar och dom har nån luktblåsa som dom kan aktivera om dom blir rädda/nervösa, då kan det lukta fan om dom(jag tyckte dom luktade illa jämt), det är ett svårt läge, om han skickar en faktura på detta så bestrid den, frågan är ju hur långt han går eftersom han inte ens bemödar sig med att underhålla huset.

lite OT. Den där hyresvärden skulle ha ett kok stryk låter det som, dock ingen uppmaning!! ;)

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Du får nog svårt att få ersättning för gamla skador.

Du kan begära att lägenheten skall besiktigas och att du skall närvara. Eller rättare sagt, det borde vara det enda sättet för hyresvärden att kräva dig på ersättning, dvs genom en besiktning som påvisar illerlukt/skador.

Dessutom borde det finnas ett besiktningsprotokoll från när du flyttade in. Finns det inte det är det svårare för hyresvärden att bevisa att du har orsakat skadan. Du får hävda att det alltid har luktat surbäver i lägenheten.

Men prova först att vara vänlig och bemötande, du vill väl undvika tvist inte skapa en :)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Den här länken kan ju vara intressant.

Det är alltså hyresvärden som måste bevisa att du orsakat skadorna. Har du bevis för att värmesystemet stått och läckt vatten och huset varit mögligt så skulle jag tro att det är jäkligt svårt. Men gå med i hyresgästföreningen för säkerhets skull. Det kostar några hundralappar.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
xdigger skrev:
Det första som slog mig var att du faktiskt får använda lägenheten så länge du betalar hyra, han kan inte kräva nåt, men jag tror dock att du ska vara behjälplig och visa upp lägenheten, men du har rätt att ha lägenheten till det datum du betalt hyra, punkt slut.

Bara att han inte tagit tag i en fuktskada låter inget bra, lukten kan ju komma från mögel efter den fuktskadan. Låter som en sån där slumvärd som man ser på film ifrån staterna. Jag hade nog själv talat om för vederbörande att han inte är ett piss värd och om han vill ha en besvärlig vardag så kan han fortsätta bråka och hoppas på det bästa.

Sen är det ju det här med illrar, min föredetta svärmor hade illrar och dom har nån luktblåsa som dom kan aktivera om dom blir rädda/nervösa, då kan det lukta fan om dom(jag tyckte dom luktade illa jämt), det är ett svårt läge, om han skickar en faktura på detta så bestrid den, frågan är ju hur långt han går eftersom han inte ens bemödar sig med att underhålla huset.

lite OT. Den där hyresvärden skulle ha ett kok stryk låter det som, dock ingen uppmaning!! ;)
Klart jag "får" använda den, men jag känner mig liksom lurad till att inte använda den om du förstår hur jag menar. För min plan var ha lägenheten som ett lite mini lager för väldigt skrymmande grejjer som sängmadrassen, datorstolen och lite småbös till den sista oktober då jag hade planerat att städa och lämna nycklar. Sedan hade hyresvärden fått gå in och ut hur mycket han ville med eventuellt nya hyresgäster. Men nu tömde jag lägenheten helt och städade den och spacklade hål i tron om att jag skulle få tillbaka lite pengar på hyran för att hyresvärden sa att han har nya hyresgäster som vill flytta in snarast.
Snarast i min värld är så fort du har tagit bort dina grejjer. Och sen en dag efter att jag har gjort iordning allt för inflytt så är det absolut inte aktuellt med inflytt i oktober. Det känns som att de har tvingat bort mig från lägenheten innan jag egentligen ville bort från den om du förstår mitt resonemang och därför känner jag mig lurad.

Sedan illrar luktar absolut! Alla djur luktar Men det jag har svårt att acceptera är att jag skulle ha orsakat en jätte dålig lukt med mina djur när lägenheten har sådana här brister och dålig lukt kan uppstå bara pga golvet konstruktion tycker jag.Lite såhär om mina illrar hade pinkat på ett korrekt golv så hade inte det runnit in under och inte luktat, så jag kan ju inte ställa till svars för att golvet är fel. Det känns som det spelar ingen roll om det är illerpink eller cola eller en fyllespya allt hade luktat om det kommit in under det här golvet och det kan väl knappast jag få betala för?

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
pelpet skrev:
Den här länken kan ju vara intressant.

Det är alltså hyresvärden som måste bevisa att du orsakat skadorna. Har du bevis för att värmesystemet stått och läckt vatten och huset varit mögligt så skulle jag tro att det är jäkligt svårt. Men gå med i hyresgästföreningen för säkerhets skull. Det kostar några hundralappar.
Den länken känns ju lite betryggande i denna situation som fått mig att må jätte dåligt. För mitt liv med illrarna måste ju räknas som normalt slitage kan jag tycka. Jag har ju inte med mening hinkat ut litervis med illerpink på golvet utan de har missat lådan någon gång så att det kan ha runnit in under golvet och satt sig där.

Kan tillägga att när hyresvärden köpte huset 2007 så besiktigades det aldrig han köpte det i "god tro". Huset är för övrigt ute till försäljning nu så om någon vill kika på husets konstruktion så kan jag länka mäklarens länk.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Det är upp till hyresvärden att bevisa att ev. skador på lägenheten har orsakats av dig. Och det kommer han aldrig att klara med den beskrivning av huset som du ger här.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag skulle inte diskuterat illerpink ens hypotetiskt i din situation. Dvs, inget om att ett rättkonstruerat golv hade tålt kiss. Däremot hade jag påminnt om vattenläckan som pågick under två veckor utan att han åtgärdade den, och de mögliga väggarna och lukten som fanns redan när du flyttade in.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
klonk skrev:
Jag skulle inte diskuterat illerpink ens hypotetiskt i din situation. Dvs, inget om att ett rättkonstruerat golv hade tålt kiss. Däremot hade jag påminnt om vattenläckan som pågick under två veckor utan att han åtgärdade den, och de mögliga väggarna och lukten som fanns redan när du flyttade in.
Exakt, fokusera på rätt saker. I alla fall och framförallt när det kommer dithän att någon utomstående ska göra en bedömning.
Så fort du själv tar ordet "illerpink" i din mun så är det nästan som att du medger detta problem.

Men säger någon annan det, så får man anlägga en väldigt förvånad min, dröja med svaret lite och sen meddela att:
-nä, sånt händer inte!
Typ. :)

Men det här känns bättre. Alltid bra att fråga på forumet^^ Nu har jag lite mer raka och konkreta saker att sätta upp mot dem om de strular ytterligare mot mig. Kommer helt enkelt svara Bevisa att jag har orsakat skadan tills dess så godtas inga räkningar ingenting. =)

Och kom ihåg att du regelrätt måste bestrida en eventuell faktura från slumvärden, gärna med rekommenderat brev så du vet att han läst det. Samma om han drar till inkasso/kronolle, samma visa där bestrid. Det kostar mycket att försöka fakturera en som inte vill betala, jag vet av egen erfarenhet.. :banghead:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.