En godvän frågade mig följande idag:

Han och hon (sambo med 2 barn i yngre tonåren) köper ett hus.

Pga en kunkurs för ca 1 år sedan sitter hon hos kronofogden med skulder på ca 2 miljoner.
Jobbar nu som anställd sen kort tid tillbaka, kronofogden har ännu ej börjat ta pengar från lönen.

Han har egen firma vilken går bra, inga problem att försörja familjen även om hon blir av med jobbet.

Till saken:

Husköp är aktuellt men pga hennes skulder kan hon naturligtvis ej få lån och ska inte heller stå på kontraktet.

Kan kronofogden på något sätt ta detta hus för att betala hennes skulder?

Båda kommer vara skrivna där, de har barn ihop, de är Inte gifta, han står ensam på lån samt allt som har med huset att göra.

Jag tyckte att det var självklart, dom kan ej ta huset då hon ej står på ett enda papper som har med det att göra.

Han tror att då dom har barn ihop osv sp måste det skrivas någon form av papper.

Advokat är tillfrågad men ville ha hutlösa summor för att förklara och reda ut detta ( 5- siffror i beloppet, sjukt!)

Vem har rätt?

D09
Tror det där kan vara lurigt,

Om man kan uppfatta det som gemensam egendom på något sätt.

Kronofogden kommer ju att utreda er bådas inkomst troligtvis för jag antar att din sambo ska ansöka om skuldsanering någon gång

Gratis är att ringa till kronofogden anonymt och fråga. Dom följer ett regelverk och skiljer sig lite från kronofogden i Robin Hood.

Redigerat av moderator:
D09 skrev:
Tror det där kan vara lurigt,

Om man kan uppfatta det som gemensam egendom på något sätt.

Kronofogden kommer ju att utreda er bådas inkomst troligtvis för jag antar att din sambo ska ansöka om skuldsanering någon gång

Gratis är att ringa till kronofogden anonymt och fråga. Dom följer ett regelverk och skiljer sig lite från kronofogden i Robin Hood.
Det är inte mig det handlar om utan en god vän som jag försöker hjälpa.
(Jag vet, det brukar låta så, men nu är det sant, och iofs oväsäntligt))

Min vän har ringt till kronofogden men fick inget vettigt svar, ungerfär:vänta och se.

Om det skall göras skuldsanering osv vet jag inte.

Tänker mig att dom kanske kan skriva någon form av äktenskapsförord, trots att dom inte är gifta. Eller motsvarande kontrakt.

När jag läser på kronofogdens hemsidda så tolkar jag det som att om han kan bevisa, med tex kvitto att man äger ett visst föremål så kan dom ej utmäta detta.
Då borde ju ett köpekontrakt med endast hans namn samt att lånet endast står i hans namn räcka gott och väl.

Men vore bra om någon med koll har ett svar.

Redigerat av moderator:
D09
Ha ha mitt fel, läste fel ;)

Hemmakatten
Jag tror att man måste skriva ett avtal där man anger att sambolagen ej ska gälla vid husköp för gemensamt boende.

• Gilla
grävaren
  • Laddar…
Sambolagen reglerar väl bara vad som händer vid en separation?

det bör gå att skriva huset som enskild egendom.
(då har huset en ägare)
ta kontakt med en jurist, det kan vara värt pengarna.

Är det inte möjligt att han köper huset själv och flyttar dit med barnen och efter det flyttar hon in som sambo?

• Gilla
kest
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Är det inte möjligt att han köper huset själv och flyttar dit med barnen och efter det flyttar hon in som sambo?
Nu är jag inte med, skulle det göra skillnad om han bor där själv ett tag först?

hantverkare1 skrev:
Nu är jag inte med, skulle det göra skillnad om han bor där själv ett tag först?
Då kan dom skriva huset som hans enskilda egendom....

hantverkare1 skrev:
Nej, troligen inte, då syftet med husköpet ändå är att de ska bo där tillsammans. Men det går som sagt utmärkt att skriva ett papper om att sambolagen inte ska gälla huset.Nån gång i framtiden när hennes skuldproblem är lösta kan man ändra på detta igen.

Om hon inte står som lagfaren ägare kan inte fogden göra ngt...
På vår lagfart står det text att vårt ägandeförhållande är 70/30 jag 70 frun 30, med andra ord kan fogden bara mäta ut 30% om min fru får en enskild skuld...

Oftast stå det 50/50 då man båda står på lånen, men i vårt fall hadde jag pengar från ett arv som jag la in i huset och då ändrade vi ägarförhållandet mot det normala....om vi skiljer oss och säljer får jag 70% av vinst/förlust...

Rigor skrev:
Oftast stå det 50/50 då man båda står på lånen, men i vårt fall hadde jag pengar från ett arv som jag la in i huset och då ändrade vi ägarförhållandet mot det normala....om vi skiljer oss och säljer får jag 70% av vinst/förlust...
Jag ska först och främst erkänna att jag är dåligt insatt i det här, men jag är ganska säker på att du är helt ute och cyklar.

Skiljer man sig (och inga papper är skrivna) så delar man på allt.

Eller rättare sagt: Har du en bil för 100.000:- så får du ge henne 50.000:- osv.

Nyfniken skrev:
Jag ska först och främst erkänna att jag är dåligt insatt i det här, men jag är ganska säker på att du är helt ute och cyklar.

Skiljer man sig (och inga papper är skrivna) så delar man på allt.

Eller rättare sagt: Har du en bil för 100.000:- så får du ge henne 50.000:- osv.
Korrekt, om man inte som jag har ärvt pengarna (samt det som kommer i pengarnas ställe, tex hus/del av hus) som enskild egendom. Är man däremot sambo är ju läget helt annorlunda och väääldigt krångligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.