Har man gemensamma barn och bor på samma adress räknas man som sammanboende vare sig man vill eller ej...

Detta var uppenbarligen knepigare än jag trodde.

Man tycker ju att om han står som ägare till 100% på huset samt att lånet endast står i hans namn så är det säkert att inte fogden kan ta huset.

Ganska sjukt egentligen om det är så...

Kfm kan nog inte röra egendomen så länge man är sambos eller gifta. Om man separerar är det en annan sak. Då kan de förmodligen ta halva... men är man sambos och har avtalat bort sambolagen, kan de nog inte göra något. Åven om man har barn.

Man talar om "dold äganderätt" i vissa fall, där en gäldenär exempelvis köpt en fastighet utan att söka lagfart.

Ett sådant förhållande är ofta mycket svårt att bevisa, och bevisbördan faller helt på KFM och fordringsägarna. Att fastigheten anskaffats för gemensamt bruk kanske låter sig göra. Men dessutom måste KFM visa att den skuldsatta kvinnan bidragit med pengar till köpet. Så vitt jag förstår har kvinnan inte gjort det, och då lär det bli en föga avundsvärd uppgift att bevisa motsatsen.

billy_baver skrev:
Man talar om "dold äganderätt" i vissa fall, där en gäldenär exempelvis köpt en fastighet utan att söka lagfart.

Ett sådant förhållande är ofta mycket svårt att bevisa, och bevisbördan faller helt på KFM och fordringsägarna. Att fastigheten anskaffats för gemensamt bruk kanske låter sig göra. Men dessutom måste KFM visa att den skuldsatta kvinnan bidragit med pengar till köpet. Så vitt jag förstår har kvinnan inte gjort det, och då lär det bli en föga avundsvärd uppgift att bevisa motsatsen.
Lagfart är sökt enbart i hans namn, lånet står i hans namn och handpenning och kontantinsats är betalat från hans konto med pengar från hans lön.

hantverkare1 skrev:
Lagfart är sökt enbart i hans namn, lånet står i hans namn och handpenning och kontantinsats är betalat från hans konto med pengar från hans lön.
Jag tyckte mig förstå det, och vågar därför hälsa bekantingarna att de kan sitta lugnt i båten.

Men de ska fundera allvarligt vad som händer i händelse av dödsfall. Vad händer om exempelvis pappan och något av barnen avlider efter en trafikolycka? Avlider de i "fel ordning" (om uttrycket ursäktas) riskerar mamman och överlevande barn att tvingas från gård och grund därför att mamman ärver barnet som ärvt sin fader - om så dödsfallen äger rum på operationsborden minuten efter varandra!

billy_baver skrev:
Jag tyckte mig förstå det, och vågar därför hälsa bekantingarna att de kan sitta lugnt i båten.

Men de ska fundera allvarligt vad som händer i händelse av dödsfall. Vad händer om exempelvis pappan och något av barnen avlider efter en trafikolycka? Avlider de i "fel ordning" (om uttrycket ursäktas) riskerar mamman och överlevande barn att tvingas från gård och grund därför att mamman ärver barnet som ärvt sin fader - om så dödsfallen äger rum på operationsborden minuten efter varandra!
Vi har haft denna diskutionen också.
Men det går väl aldrig att komma runt. Om karln dör så ärver väl barnen men om barn och karl dör så får hon ju lämna allt antar jag

hantverkare1 skrev:
Vi har haft denna diskutionen också.
Men det går väl aldrig att komma runt. Om karln dör så ärver väl barnen men om barn och karl dör så får hon ju lämna allt antar jag
Utan testamente ärver en sambo aldrig sin sambo.Vilket i detta fall nästan är en dygd. Annars går mammans obestånd gå ut över barnens välfärd, till den del de inte skyddas av laglotten.

Men - som sagt - om något av barnen dör tillsammans med sambon inträder den situationen att sambon faktiskt ärver sin sambo i sin egenskap av det avlidna barnets moder. Hon kan då välja att avsäga sig arvet i samband med bouppteckningen. Men jag låter det vara osagt om förfarandet är vattentätt mot KFM.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.