13 603 läst ·
64 svar
14k läst
64 svar
uppsägningstid hyreslägenhet utan kontrakt
Sida 1 av 5
Hej!
nu är det så att tjejen flyttat till mig och hon har tidigare hyrt en lägenhet i sedan maj månad.
hon har flera ggr påtalat för hyresvärden att de skulle skriva avtal men inget vart gjort av denne strulige hyresvärd.
när vi bestämde att hon skulle flytta till mig så ringde hon hyresvärden och sa det och då var det helt okej och han kunde lätt hitta ny hyresgäst från 1 nov.
både hon och jag har tipsat vänner och bekanta om denna lägenhet och gett numret till hyresvärden.
senaste månaden har det inte gått få tag i hyresvärden, han svarar inte på telefon eller sms, och igår när tjejen städat ur lägenheten och skulle lämna igen nycklarna så påstår värden att det är 3 månaders uppsägningstid!?!
jag tänker såhär, inget kontrakt=ingen uppsägningstid men har läst lite och det kanske inte stämmer...
vad säger ni?
får man inte tag på värden kan man ju inte säga upp lägenheten??
nu är det så att tjejen flyttat till mig och hon har tidigare hyrt en lägenhet i sedan maj månad.
hon har flera ggr påtalat för hyresvärden att de skulle skriva avtal men inget vart gjort av denne strulige hyresvärd.
när vi bestämde att hon skulle flytta till mig så ringde hon hyresvärden och sa det och då var det helt okej och han kunde lätt hitta ny hyresgäst från 1 nov.
både hon och jag har tipsat vänner och bekanta om denna lägenhet och gett numret till hyresvärden.
senaste månaden har det inte gått få tag i hyresvärden, han svarar inte på telefon eller sms, och igår när tjejen städat ur lägenheten och skulle lämna igen nycklarna så påstår värden att det är 3 månaders uppsägningstid!?!
jag tänker såhär, inget kontrakt=ingen uppsägningstid men har läst lite och det kanske inte stämmer...
vad säger ni?
får man inte tag på värden kan man ju inte säga upp lägenheten??
1 När ringde hon hyresvärden och sa att hon skulle flytta?
2 Hur lång uppsägningstid hade de avtalat (muntligt)?
Nu ska det ju vara så att(om jag har förstått hur det fungerar med avtal rätt) ett muntligt avtal i det här fallet är lika bindande som ett skriftligt så du har nog fel i ditt "tänkande".
Men man skulle kunna tolka att iom att de kom överrrens om att hon skulle flytta ut till den 1 november som att kontraktet var uppsagt eftersom det inte finns något skriftligt kontrakt som reglerar hur kontraktet ska sägas upp(typ: skriftligt 3 månader innan).
2 Hur lång uppsägningstid hade de avtalat (muntligt)?
Nu ska det ju vara så att(om jag har förstått hur det fungerar med avtal rätt) ett muntligt avtal i det här fallet är lika bindande som ett skriftligt så du har nog fel i ditt "tänkande".
Men man skulle kunna tolka att iom att de kom överrrens om att hon skulle flytta ut till den 1 november som att kontraktet var uppsagt eftersom det inte finns något skriftligt kontrakt som reglerar hur kontraktet ska sägas upp(typ: skriftligt 3 månader innan).
Jordabalken (1970:994), kap 12:
4 § Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla
1. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet,
4 § Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla
1. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet,
1tror hon ringde hyresvärden andra halvan av september och meddelade att hon skulle flytta
2 de hade inte avtalat någon uppsägningstid alls muntligt
muntliga avtal är lika bindande det har du rätt i men det är ju inte lätt att bevisa.
precis de har ju kommit överrens om utflyttning den 1 nov muntligt,
nu tror jag det är så att hyresvärden går igenom någon personlig kris eller så och att han helt enkelt inte orkar ta tag i en ny hyresgäst och vill ta den bekväma vägen att låta tjejen betala 3 månader till så han slipper handskas med allt vad en ny hyresgäst innebär.
som tidigare sagt, vi har lätt kunnat hittat en ny hyresgäst eftersom lägenheten ligger attraktivt till..
2 de hade inte avtalat någon uppsägningstid alls muntligt
muntliga avtal är lika bindande det har du rätt i men det är ju inte lätt att bevisa.
precis de har ju kommit överrens om utflyttning den 1 nov muntligt,
nu tror jag det är så att hyresvärden går igenom någon personlig kris eller så och att han helt enkelt inte orkar ta tag i en ny hyresgäst och vill ta den bekväma vägen att låta tjejen betala 3 månader till så han slipper handskas med allt vad en ny hyresgäst innebär.
som tidigare sagt, vi har lätt kunnat hittat en ny hyresgäst eftersom lägenheten ligger attraktivt till..
eftersom hyresvärden inte går att få tag i så är lägenheten fortfarande formellt sett inte uppsagd ännu. det var en lycko/otursträff att hon stötte på han igår...Alfredo skrev:
man skulle ju likväl då kunna hävda att den sagts upp för 3 månader sedan muntligt.... det är att ljuga men eftersom han nu verkar börja krångla så kan man krångla tillbaka...
själv blir jag förbannad på sånt här! man vill ju kunna lita på vad folk säger!
Nu hänger jag inte med riktigt. Du skrev "tror hon ringde hyresvärden andra halvan av september och meddelade att hon skulle flytta". Detta borde väl duga som uppsägning om hon nu inte uttryckte sig väldig luddigt. Det finns mig veterligen inga formkrav kring uppsägning av en lägenhet.thestrut skrev:
precis, då svarade han och sa att det var okej att flytta sista oktober/1novemberAlfredo skrev:
EDIT: alltså det var troligen någon gång mellan 15 och sista september hon ringde honom
Om hon sa upp lägenheten i mitten av september och vi räknar framåt 3 månader så hamnar vi ju i december, och månadsskiftet blir ju dec/jan.
Fast nu hade han ju godkänt att hon flyttade ut tidigare men verkar inte stå för det så jag förstår att det blir problem.
Redigerat:
ja precis, men det var ju muntligt, och vid samma tidpunkt sa värden att det var okej med kortare uppsägningstid alltså 1 nov.fredda skrev:
finns inget skrivet alls... så formellt är den inte uppsagd ännu....
Det är ju ord mot ord här; ni skulle kunna hävda att lägenheten är uppsagd from 1nov baserat på att han sa att det var ok. Medans han hävdar att så inte är fallet och vill ha hyra för ytterligare 3 månader.thestrut skrev:
Ni har 3 val som jag ser på det:
1, Bestrid hans krav med hänvisning till att ni sagt upp lägenheten från 1 nov.Om det är så att hyresvärden har en del personliga problem så kan de ju vara så att han inte orkar driva det hela vidare.
2. vik ner er och betala.
3. kompromissa
Tyvärr är det som Alfredo säger och det står som följer angående uppsägning : 8 § En uppsägning skall vara skriftlig, om hyresförhållandet har varat längre än tre månader i följd vid den tidpunkt till vilken uppsägningen sker. Uppsägningen får dock, utom i fall som avses i 58 a §, vara muntlig, om det är hyresgästen som säger upp avtalet för upphörande och hyresvärden lämnar ett skriftligt erkännande av uppsägningen. Uppsägningen får ske hos den som är behörig att ta emot hyra på hyresvärdens vägnar.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K12 här kan ni läsa om alla regler
Hyresvärden har i detta fall inte gett någon skriftlig bekräftelse på hennes muntliga uppsägning. Jag tror det räcker om hon via telefonsamtalsloggar kan bevisa vilket datum hon ringde hyresvärden för att fastställa uppsägningstiden.
Eftersom hyresvärden verkar jävlas och inte har varit intresserad av ett skriftligt kontrakt finns nog möjligheten att han inte redovisar och deklarerar intäkten. Prova att konfrontera hyresvärden med att om han skjuter på uppsägningstiden så går din tjej till Skatteverket och meddelar total hyra som betalats in, så kanske han mjuknar, om ni får tag i honom dvs.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K12 här kan ni läsa om alla regler
Hyresvärden har i detta fall inte gett någon skriftlig bekräftelse på hennes muntliga uppsägning. Jag tror det räcker om hon via telefonsamtalsloggar kan bevisa vilket datum hon ringde hyresvärden för att fastställa uppsägningstiden.
Eftersom hyresvärden verkar jävlas och inte har varit intresserad av ett skriftligt kontrakt finns nog möjligheten att han inte redovisar och deklarerar intäkten. Prova att konfrontera hyresvärden med att om han skjuter på uppsägningstiden så går din tjej till Skatteverket och meddelar total hyra som betalats in, så kanske han mjuknar, om ni får tag i honom dvs.
vi kommer inte betala mer än till 1 nov,
tjejen har betalat in hyra till värdens företags bankgiro. på allabolag finns inte uthyrning av bostäder eller liknande med i verksamhetsbeskrivningen.
OM vi tänker vidare och vill jäklas.... det finns inget skriftligt avtal MEN vi kan ju gå med på 3 månaders uppsägning och betalar 100:- i månaden... vad säger han då? hyresnivån finns ju inte med i något avtal?
sedan om hyresvärden vill jäklas kan man inte typ säga/hota honom med: "det är väldigt osmart av dig att kräva 3 månader, vi kommer duscha hett i 3 månader dygnet runt och då kommer du gå back på det"
mycket tankar som flyger runt i huvudet nu.. man blir som förbannad!
tjejen har betalat in hyra till värdens företags bankgiro. på allabolag finns inte uthyrning av bostäder eller liknande med i verksamhetsbeskrivningen.
OM vi tänker vidare och vill jäklas.... det finns inget skriftligt avtal MEN vi kan ju gå med på 3 månaders uppsägning och betalar 100:- i månaden... vad säger han då? hyresnivån finns ju inte med i något avtal?
sedan om hyresvärden vill jäklas kan man inte typ säga/hota honom med: "det är väldigt osmart av dig att kräva 3 månader, vi kommer duscha hett i 3 månader dygnet runt och då kommer du gå back på det"
Medlem
· Stockholm
· 4 638 inlägg
Bli inte arg.
Läs och förstå det som skrivs här.
Vissa regler finna för att skydda både hyresvärdar och hyresgäster.
Se till att nyttja reglerna till er fördel.
Att bli förbannad gör bara att man tänker fel, tänk på att det faktiskt kan vara så att hyresvärden har rätt och ni är tvungna att betala, då är det ju bara er själva ni är arga på i slutändan.
Jag kan personligen lite om vad som gäller, och försöker bara få er att tänka rätt, jag håller tummarna att ni gör rätt och lyckas.
Läs och förstå det som skrivs här.
Vissa regler finna för att skydda både hyresvärdar och hyresgäster.
Se till att nyttja reglerna till er fördel.
Att bli förbannad gör bara att man tänker fel, tänk på att det faktiskt kan vara så att hyresvärden har rätt och ni är tvungna att betala, då är det ju bara er själva ni är arga på i slutändan.
Jag kan personligen lite om vad som gäller, och försöker bara få er att tänka rätt, jag håller tummarna att ni gör rätt och lyckas.
Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?thestrut skrev:vi kommer inte betala mer än till 1 nov,
Är det en hyresrätt kan ni alltid hota med att gå till fastighetens ägare och skvallra att han hyr ut svart i andra hand.
Att han låter pengarna gå in på sitt företagskonto låter lite skumt...
det är en hyresrätt. och värden äger fastigheten.