Hej!
Vi utför ett husbygge på delad entreprenad där A-hus levererar byggsatsen och annan byggfirma nu utför allt annat inklusive markarbeterna.
Om jag förstår kontraktet rätt så är det byggfirman som på tomtmarken skall utför en tillräckligt bra provisorisk väg för mobilkran och lastbil för all byggnation.
Det vi skall göra är en tillräckligt bra väg fram till tomten och sen är det upp till byggfirman.

bild(4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är inte enbart svar på frågan, om det finns en fråga :)

1 Entreprenadform torde vara utförandeentreprenad.
2 Delad entreprenad är en avtalsform, den råder ej här då husleverantör ej är entreprenör utan materialleverantör.
3 Så om jag har gissat rätt har ni en utförandeentreprenad med avtalsform generalentreprenad där ni ansvarar för materialleverans.
4 Entreprenören får ej utföra arbete utanför tomt utan markägarens medgivande, dvs de ansvarar ej för farbar väg till fastighet. Dock tolkar jag som du att entreprenören ansvarar för provisorisk väg inom tomt.
5 Det förefaller som att följande inte ingår i entreprenaden: trädfällning, stubbrytning etc, bortforsling av massor, fyllning kring dräneringsledning, dåligt då det borde vara lätt att reglera.

A-hus gör byggsatsen och levererar den och byggfirman har hand om allt annat såsom schakt,grundläggning,byggnadsarbeten ovan grund, VA-arbeten o mark,VS- inomhus, målning samt klinkers
enligt kontraktet.
Vi har ett general entreprenadkontrakt skrivet med byggfirman "Entreprenadkontrakt ABS-09 mellan konsument och egen upphandlad entreprenör"
Och frågan är om vi är skyldiga att göra den provisoriska vägen och uppställningsplatsen för mobilkranen den ungefärliga sträckan är 15m som måste grusas med grövre grus och styras ut.

4 Entreprenören får ej utföra arbete utanför tomt utan markägarens medgivande, dvs de ansvarar ej för farbar väg till fastighet. Dock tolkar jag som du att entreprenören ansvarar för provisorisk väg inom tomt.
dvs entreprenören ansvarar ej för väg till tomt men entreprenören ansvarar för väg inom tomt ang kranbil, etc

Tack för svaren!

All input man får är man tacksam över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.