Mikael_L
katten12 skrev:
Men har man normalt antal djur och har dem rumsrena så är det ju sjukt att inte enstaka olyckor hör till normalt slitage. Mina illrar har ju varit rumsrena men någon gång har de ju inte hunnit till lådan och råkat pinka utanför så det är ju inga mängder vi pratar om i mtt fall utan kanske en kissfläck en gång i månaden som jag direkt torkat upp...Så jag har ju svårt att tänka mig att illrarna har bidragit till någon extrem lukt.
Nu är det så att ingen kan säga exakt hur det förhåller sig i detta fall.

Det enda sättet att ta reda på det är att låta det gå till domstol, samt ev överklaganden så högt som det känns värt och ges prövningstillstånd.
Det som skett i din lägenhet kanske går som normalt slitage eller inte, när juristerna vridit och vänt på frågan tillräckligt.

Och även om ett annat fall varit upp i rätten är det ingen intäkt för att ditt fall kommer bedömas likadant. Troligen finns det skillnader, och även utan skillnader kan domslutet ändå bli annorlunda.
Ett riktigt prejudikat är förvisso mer kraftigt vägledande, och skiljer det inte så väldigt mycket mellan fallen kan man antagligen "tro på" prejudikatet ganska hårt.

Det du har är ett juridiskt spörsmål. Och det avgörs till syvende och sist i rättsalen. Och juridik är liksom inte som naturvetenskap, att det går att mäta, att det är lika och att det finns en sanning.
Juridik är en bedömningssport, ungefär som konståkning.

Så när du inser detta så inser du också vilka saker som du öht ska försöka se till att det inte alls diskuteras.
Du måste ta makten över spelplanen. För dig är det en miljon ggr bättre om det pratas om mögel och mögellukt än om samtalet handlar om illrar och piss.
Så just därför ska du alltid hålla dig så kort som det bara går så fort det glider över dit. Och istället fokusera på de andra sakerna som ger upphov till lukt och skador.

Sen ska du också i viss hålla dig ifrån att gnälla på andra gamla saker från det förflutna.
Att ni fått frysa en vecka har kanske en moralisk poäng, men rent juridiskt är det bara en belastning att ta upp något sådant, som inte alls hör till målet.
Om du vill "gnälla" på den kalla veckan för du starta ett civilmål om just detta, med krav på ersättning, ty detta är ett helt annat mål. Det har nämligen inget alls med slitaget på lägenheten att göra.

edit:
Men slitaget och lukt kan alltså bero på den dåliga ventilationen, det kan bero på dåligt underhåll, på felaktigt lagda mattor och allt annat sånt. Så det är det bara bra att prata om, men hela tiden leda in till varför just felet i fråga kan vara orsaken till problemet.

Och så en sak till, allt det jag nu skrev i detta inlägg har mest med att göra hur du ska agera om/när detta kommer så långt att det ska avgöras av utomstående (hyresnämnd, domstol osv osv).
Hur du egentligen ska agera mot värden just nu tycker jag är lite knepigare.
Helst av allt ska du undvika att detta blir en långbänk och t.o.m ev en process. Det kommer spöa ur så jäkla mycket kraft ur dig.
Så att försöka att inte trissa upp tonläget är ju bra.
Att gå på lite mer moraliska men icke juridiska argument håller nog här.
Att möjligen, möjligen, när de flesta andra vägar verkar stängda hota lite lätt med hur risigt värden ligger till, t.ex. map att ni har bott i oventilerat utrymme utan gjord OVK. osv
Men det där sista är ju en riktig krigsförklaring, det bör man verkligen inte göra förrän man är beredd på att göra det, och har en plan för hur.
Vissa triggas nämligen stenhårt av sådana hot, viker sig inte det minsta.

Egentligen borde du dokumentera så mycket som möjligt nu.
Fotografera osv, gärna ta dit någon som har så stort pålitlighetsvärde som möjligt, helst oberoende besiktningsman, som kan vittna till din fördel.
Men man vill ju inte betala för det. Men någon som inte självklart borde ställa sig och ljuga för din skull borde det gå att få fram.
Titta på allt som du vet är skumt, unket och tokigt.
Be personen göra lite minnesanteckningar.

Redigerat:
Och om hyresvärden kräver dig på totalsanering kan det vara bra att du ödmjukast ber Marlen Eskilsson om att denna tråd tages bort då det står ofördelaktigt mycket om illerpiss, och vem som helts (hyresvärden) kan läsa tråden och se bilderna på sin lägenhet.

Villa vista skrev:
Och om hyresvärden kräver dig på totalsanering kan det vara bra att du ödmjukast ber Marlen Eskilsson om att denna tråd tages bort då det står ofördelaktigt mycket om illerpiss, och vem som helts (hyresvärden) kan läsa tråden och se bilderna på sin lägenhet.
Kan säga att jag redan varit lite spänd att jag ska få ett argt mail från värden angående denna tråden, me jag kände jag behövde skriva av mig om min situation och få lite råd och hjälp så jag tog risken. Detkan ju inte vara olagligt att be om hjälp speciellt då jag inte avslöjat vem värden eller vilket hyreshus det gäller.

Nej, olagligt är det inte. Men det kan ligga dig i fatet på så vis att hyresvärden menar på att du här "erkänt" att Görans artfränder pissat brevid.

Närvara på besiktningen och dränk in dig rejält i deo. Problem solved.

När det gäller att inte kunna använda lägenheten fast du betalar hyra, så kunde det varit värre. Jag flyttade ut med 2 1/2 månad kvar på uppsägningstiden. Två veckor efter att jag flyttat ut, medan jag fortfarande betalade hyra, så hade någon annan flyttat in. Hade det inte varit för att det inte var de nya hyresgästernas fel så skulle jag ringt kronofogden och begärt avhysning...

Troberg skrev:
Jag flyttade ut med 2 1/2 månad kvar på uppsägningstiden. Två veckor efter att jag flyttat ut, medan jag fortfarande betalade hyra, så hade någon annan flyttat in. Hade det inte varit för att det inte var de nya hyresgästernas fel så skulle jag ringt kronofogden och begärt avhysning...
En faktura till hyresvärden (med hot om avhysning) hade varit på sin plats, man får inte fakturera dubbel hyra. Om det var mindre än tre år sedan är det inte för sent att komma med ett krav till fastighetsägaren.

Det är tretton år sedan, så det tåget har gått för länge sedan.

Lite synpunkter att ta i beaktande...
1 Finns det bygglov att det f.d förrådet får användas som lägenhet? Om inte så är fastighetsägaren ute på djupt vatten.
2. Det måste finnas en godkänd OVK (lagstadgat) även för självdragshus (OVK=Obligatorisk Ventilationskontroll). Om inte så har inte fastighetsägaren fullföljt sina skyldigheter och hyresgästen kan kräva nedsatt hyra tills OVK är gjort och ev. anmärkningar är åtgärdade.
3. Hyresgästen har strikt ansvar för skador som orsakats av husdjur och andra i hushållet inneboende
4. En hyresgäst har strikt tillsyns ansvar för husdjur i lägenhet och på fastighetens tomt. Ja faktiskt också om djuret gör skador även annorstädes.
5 Ja, en olycka kan hända (tex ett barn eller djur kissar) på golv. Om detta inte tas omhand omgående utan tränger ner i golvmaterial har hyresgästen varit försumlig. Det värsta är om tex hund lämnas hemma ensam och kissar på parkettgolv. Detta tränger ner i golvet och kan aldrig återställas med mindre än att golvet bytes. Detta hade knappast hänt om hyresgästen hade tillsyn.
6 I detta fallet tyder jag det så att det är en typ plastmatta som har glipor på några millimeter runt väggarna. Det är högst osannolikt att man ständigt och jämnt spiller just vid kanterna utan att torka upp omedelbart.
7. Hyran skall spegla bruksvärdet på lägenheten låg standard = låg hyra. Om hyran är hög och standarden låg kan Hyresnämnden fastställa korrekt hyra vid ansökan.
8. Hyresvärden och hyresgästen kan fritt avtala om att tex hyresgästen städar det allmänna duschutrymmet vid ett visst intervall. Detta skall normalt speglas i en nerjusterad hyra.
9. Normalt anses väl att allmänna utrymme tex duschrum, tvättstuga rengöres av den som använt utrymmet, efter användning. Detta är ofta en tvist mellan hyresgäster då det i regel alltid är någon som slarvar med detta. Tyvärr
10. En lägenhet uthyres i befintligt skick. Man kan inte (utan hyrestillägg) kräva utökad utrustning tex en frys som inte fanns från början. Däremot så kan man kräva att befintlig utrustning skall fungera eller repareras på fastighetsägarens bekostnad.
11. Ytskikt skall/bör underhållas vid vissa intervall och ingår i hyran. Riktlinjer på detta finns ofta i överenskommelser mellan den lokala fastighetsföreningen och hyresgästföreningen. Om fastighetsägaren är fristående kan du som medlem få hjälp av Hyresgästföreningen.
12 Att det inte finns ett besiktningsprotokoll på fastigheten saknar i sammanhanget betydelse. Det viktiga är att du såg till eller krävde en besiktning av din lägenhet vid inflyttning och att du har en kopia på detta. Att fastigheten har bytt ägare under tiden saknar betydelse och ditt hyreskontrakt gäller även om det blir ägare byte av fastigheten
13. Vid en tvist torde det inte vara svårt för ett saneringsföretag att fastställa orsaken till lukt.
14. Vad som framkommit ovan så är min bedömning att både hyresgäst och fastighetsägare inte riktigt vet vad som gäller. Vattenläcka, mögellukt, husdjur som förorenat. Borde nog vara läge om förlikning där båda parter lägger ner sina anspråk och tar det som lärdom för framtiden.
15. Beträffande ny hyresgäst kan det vara så att tänkt hyresgäst hoppat av innan påskrift av hyresavtal. Detta kan knappast hyresvärden hjälpa. Han är inte skyldig att korta utflyttande hyresgästs hyrestid men det är ju goodwill sak att hjälpa till om det finns möjlighet. Men tyvärr är det inte alltid att allt klaffar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.