thestrut skrev:
så nu är det löst... att det inte fanns något kontrakt verkade snabba på processen :)
MVH/T
Skönt att det är löst... men just det faktum att hon månatligen betalat in hyran styrker att det faktiskt funnits ett kontrakt, om än muntligt... (Dock har ju hyresvärden rätt tydliga bevis på att det finns ett hyresförhållande, samt muntligt kontrakt här...)

Men som någon klok person någon gång sa.. "Muntliga avtal är inte ens värda pappret de är skrivna på"..

muntligt kontrakt, ja det känns okej men då borde muntligt angående tidigare avflyttning väga lika tungt =)

lagen är ju ganska tydlig där. Och det är nog tur. För en möjlighet till helt muntlig uppsägning skulle ju rimligen slå åt båda hållen, Om jag som hyresgäst skulle kunna hävda att jag muntligen sagt upp hyresavtalet, så kan givetvis värden också säga upp ett avtal muntligen.

Det kan då slå väldigt snett. En hyresvärd har all rätt i värden att säga upp ett hyresavtal på vilka dåliga grunder som helt, och totalt strunta i besittningsrätten. Hyresgästen kan däremot då få uppsägningen ogiltigförklarad i hyresnämnden med hänvisning till besittningsrätten, hyresgästen måste alltså hävda sin besittningsrätt, annars gäller även en oskälig uppsägning.

Skulle man börja acceptera muntliga uppsägningar så kan en värd bara komma en dag och undra varför du inte flyttat ut, "jag ringde ju och sade upp hyreskontrkaktet", då är det försent att gå till hyresnämnden.

hempularen skrev:
lagen är ju ganska tydlig där. Och det är nog tur. För en möjlighet till helt muntlig uppsägning skulle ju rimligen slå åt båda hållen, Om jag som hyresgäst skulle kunna hävda att jag muntligen sagt upp hyresavtalet, så kan givetvis värden också säga upp ett avtal muntligen.

Det kan då slå väldigt snett. En hyresvärd har all rätt i värden att säga upp ett hyresavtal på vilka dåliga grunder som helt, och totalt strunta i besittningsrätten. Hyresgästen kan däremot då få uppsägningen ogiltigförklarad i hyresnämnden med hänvisning till besittningsrätten, hyresgästen måste alltså hävda sin besittningsrätt, annars gäller även en oskälig uppsägning.

Skulle man börja acceptera muntliga uppsägningar så kan en värd bara komma en dag och undra varför du inte flyttat ut, "jag ringde ju och sade upp hyreskontrkaktet", då är det försent att gå till hyresnämnden.

känns ju ganska rimligt, skrifliga kontrakt är nog rätt viktigt, men 3 månadersregeln var för mig något helt nytt, och rätt ologisk kan jag tycka...

Hemmakatten
Vad skönt att frågan nu verkar löst. Och nu har ni dessutom blivit klokare till en annan gång.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.