7 459 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Byte av takstolar inifrån, pga. fel vid uppbyggnad efter brand. Vad kan vi kräva??
Oundvikliga faktiska extra kostnader kommer ju dessutom att bli resor "hem" för fodring/tillsyn/skötsel av våra hästar/katter/höns ca 4 ggr/dag, Det är 1 mil enkel resa från vår gård till det tänkta boendet och tar dessutom extra tid att resa fram och åter flera gånger om dagen.
Ja, åtta stallkatter som inte är vana att vara instängda på 80 kvm tillsammans hela dagarna kan ju låta rimligt, och mycket spännande att se hur lägenheten ser ut efter det
Fast FB känner till vår situation. Kanske tänker de att snickarna kan fodra och fixa med djuren, de är ju ändå här kl. 07.00 och "jobbar"
Fast FB känner till vår situation. Kanske tänker de att snickarna kan fodra och fixa med djuren, de är ju ändå här kl. 07.00 och "jobbar"
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det rör sig om ca 3 - 4 veckor om jag förstår det rätt. Skriv ihop ett brev/mail till FB och beskriv vad kostnaderna skulle bli med lägenheten, tex möbelflytt, resor till djuren, hyran, + diverse. låt säga ca 15 - 20 000 kr eller vad ni kommer fram till. Erbjud att ordna med egen logi för den summan. Då får ni bo och fixa tv, internet etc själva för ersättningen.
Villa vista, det är väl något sådant vi får göra, nu vet vi ju att de i alla fall kan betala en lägenhet på 7800 kr i månaden där hyran kommer att bli för 2 månader då bygget kommer att ske över ett månadsslut. Jag ska ringa till "Konsument vägledningen" igen med deras förslag på lägenheten och höra vad dom säger.
Nu börjar vi närma oss varandra. Vi får en viss summa som vi kan acceptera och bor då i vår sommarstuga en bit från huset (300 meter). Den summan betalar FB ut för endast 2 veckor säger dom. Nu har det ju från början sagts att det kommer att ta 3 veckor och jag tänker att om det händer något och blir försenat så känns det inte så bra om dom bara ger en summa för 2 veckor men den biten får jag fortsätta med på måndag.
Låter positivt! Men som du själv är inne på så tycker jag ni skall vara försiktiga med att gå med på några begränsningar i ersättningen så här i förskott. Den exakta omfattningen av skadan går ju inte att precisera i förväg med risken för t.ex. förseningar osv. OK att de säger 2 veckor nu, men skriv inte i nuläget på något som innebär att ni avsäger er möjligheten att kräva ytterligare ersättning.
Har ni kontakt med FB:s kundombudsman och/eller konsumenternas försäkringsbyrå? Skulle nog vara bra för er att få stöd med juridiken då det ju egentligen nu inte handlar om ett skadeärende längre, utan felaktigheter som uppstått i samband med regleringen av den ursprungliga brandskadan, dvs. snarare ett reklamationsärende. Så frågan om vilket lagrum som gäller är kanske inte helt glasklar.
Har ni kontakt med FB:s kundombudsman och/eller konsumenternas försäkringsbyrå? Skulle nog vara bra för er att få stöd med juridiken då det ju egentligen nu inte handlar om ett skadeärende längre, utan felaktigheter som uppstått i samband med regleringen av den ursprungliga brandskadan, dvs. snarare ett reklamationsärende. Så frågan om vilket lagrum som gäller är kanske inte helt glasklar.
Jag avvaktar lite med svar tills jag kommit på hur jag kan formulera det, för det kan ju dra ut på tiden och då ska inte ersättningen vara begränsad. Dom har ju upptäckt fel nu under tiden dom håller på att spika om panelen och isolera så det kan ju dyka upp mer saker i taket också. Jag har kontaktat konsumenternas försäkringsbyrå, det var dom som tryckte på att vi inte kan bo kvar här som FB ville från början och att vi skulle ha ett skäligt boende. Ett sådant "evakueringsboende" var det frågan om efter branden (ett par år sedan) men det var bara på typ 25-30 kvm stort och det skulle inte vara rimligt att vi skulle bo så (4 pers) med alla stall-ombyten (vinterperiod och regn och lera överallt) och en helt uppkörd lerig trädgård och lera i alla hästhagar så vi löste det på annat sätt även då.
Klicka här för att svara