Mikael_L
Det går ju en tråd just nu om hur en granne har tagit över delar av någons tomt, och hur h*n ska få stopp på detta.

I samband med denna tråd började jag fundera på hur man skulle tänkas göra om man vill låta en granne ( i samförstånd med denne givetvis) nyttja ens tomt på något vis.

Visst kan man ju bara rent muntligt meddela att "Javisst, du kan grusa upp det där hörnet lite och långtidsförvara din båt på vintern och husvagnen på sommaren där".

Men det kanske kan leda till tråkigheter senare. Kanske byter grannhuset ägare och man vill att detta ska upphöra. Kanske vill man sälja själv och detta förhållande är belastande för fastigheten.

Det borde ju finnas något vis att avtala skriftligt om allt som gäller markanvändningen, eller?
Vad håller juridiskt?

Som exempel har vi en drygt meter bred markremsa bakom garaget mot grannfastighet, denna och en liten bit till bredvid uppfarten skulle jag jättegärna överlåta i grannfastighetens vård så jag slipper tänka på det själv. Och det är inget område jag ser själv, utan det är grannen som har mest intresse av att det ser bra ut.

Men jag vill ju inte få skador på garaget, inte få försvårat underhåll och kunna avbryta nyttjandet om så skulle behövas. Åtminstone vid ägarbyte av någon av fastigheterna.

(Detta är inget som är aktuellt just nu iaf, men det är ett exempel som skulle kunna bli aktuellt i någon framtid.)

Arrendeavtal med tidsbegränsning och uppsägningsregler borde väl vara det naturliga valet. Det är då en person och inte en fastighet som du tecknar avtalet med till skillnad mot ett servitut. Säljer grannen så följer inte avtalet med till den nya köparen.

Finns gott om färdiga mallar för arrende av mark utan byggnader.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tänk om alla frågor kunde vara lika enkla att svara på. :|

Det kan dock bli komplicerat..

Läs på Jordabalken 7 kap. Det finns mycket som kan hända, speciellt vid försäljning.

T
Det går väl att upprätta ett avtalsservitut, det följer väl med person och inte fastighet vill jag minnas.
Men nu kanske jag är ute och cyklar.

Tror att ett arrende ska betalas för, men det kan ju handla om en krona. Glöm inte att skriva kvitto :thumbup:

Och arrende gäller allt som oftast mot den nye ägaren. Lite beroende på förstås.

Är det inte enklare att bara skriva ett vanligt avtal med tydliga villkor för nyttjande och uppsägning och tex skriva in att avtalet upphör att gälla om fastighet x byter ägare.

TechMark skrev:
Det går väl att upprätta ett avtalsservitut, det följer väl med person och inte fastighet vill jag minnas.
Men nu kanske jag är ute och cyklar.

Avtalsservitut följer fastigheten. Vill man att avtalsservitutet ska "synas" för andra så skickar man det till Lantmäteriet, Inskrivningen så förs det in en anteckning om avtalsservitutet i fastighetsregistret. Kostar 300 - 500kr tror jag. Ett servitut gäller för all framtid, eller tills man avtalar om att det ska upphöra.

Nyttjanderätt följer inte fastigheten utan är bundet till en person. Även det kan skickas till Inskrivningen så det antecknas i fastighetsregistret. Nyttjanderätt är bindande i max 50 år, beror på hur lång tid man skriver i nyttjanderättsavtalet, men max 50 år är möjligt att skrivs. Efter 50 år är inte nyttjanderätten bindande längre utan båda parter kan säga upp det enkelt. Om man inte säger upp det så löper det på tills det sägs upp.

Du kan ju skriva ett kort nyttjanderättsavtal, typ 2 år, sedan förnyar ni det successivt så slipper du ett avtalsservituts evighetsperspektiv.

Man kan teckna ett lägenhetsarrende. lättast att säga upp.

Vid typ nyttjanderättsavtyal så kan man skriva in som villkor att det bara gäller för den ägaren och att avtalet inte kan överlåtas eller skrivas in i fastighetsboken.

;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.