Villa vista skrev:
Fel? nej det är ju rätt det du skriver. Du kanske tycker att det är fel att inte garantin är påtvingande?

Syftade på att tidigare författare i tråden hade fel... glömde bara citera :)

JohannesP skrev:
Bra info här. Måste erkänna att jag inte har koll. Så om jag gör ett jobb åt en privatperson och inte lämnar garanti så gäller ändå reklamationsrätt? Och att samma då gäller om jag jobbar åt ett företag?
Är säljare näringsidkare och köparen privatperson gäller Konsumentköplagen, och 3 års reklamationsrätt. Är både köpare och säljare näringsidkare gäller avtal och eller Köplagen och då är inte reklamationsrätten given. Mitt råd är som tidigare, ögna igenom lagarna.

DrBosa skrev:
Är både köpare och säljare näringsidkare gäller avtal och eller Köplagen och då är inte reklamationsrätten given.
Nja, nu måste jag reagera. Det är inte frågan om någon tveksamhet alls, reklamationsrätten enligt KKL är aldrig tillämplig mellan näringsidkare ! För den lagen är ju bara tillämplig om ena parten är näringsidkare och den andra konsument/privatperson. Någon lag som ger reklamationsrätt mellan näringsidkare finns inte.

Sedan gäller Köplagen - som dock kan tillämpas mellan näringsidkare - mig veterligen bara vid köp av vara/lös egendom. Är övervägande delen istället köp av tjänst, gäller överhuvudtaget inte Köplagen. Och det har ju TS redan antytt att så är fallet - h*n kommer ofta till ett ställe/uppdrag där materialet redan är inköpt.

Utgångsläget är ju då - i alla fall teoretiskt - att TS inte behöver lämna någon garanti alls. Alla avvikelser från detta måste avtalas om. Om det avtalet sedan är skriftligt eller skapas under mindre trevliga förhållanden mellan fyra ögon i en avsides gränd kan ju variera - beroende på vem som är uppdragsgivaren finns många alternativ om man är näringsidkare. Och skyddsnäten är få....

Redigerat:
P
Vad som omfattas av begreppet garanti kan alltid diskuteras. Man bör dock inse att man som underentreprenör trots allt har ett visst ansvar för att arbetet blir korrekt och fackmannamässigt utfört. Om huvudentreprenören ingår ett avtal med en konsument omfattas detta avtal av KKL, även de jobb som utförs av underentreprenören. Om det finns brister i detta arbete bär huvudentreprenören (konsumentens motpart) ansvaret för dessa. Om det uppstår kostnader för huvudentreprenören som en direkt konsekvens av brister i underentreprenörens arbete finns alltid risken att huvudentreprenören kräver ekonomisk ersättning för dessa från underentreprenören.

Ingper skrev:
Nja, nu måste jag reagera. Det är inte frågan om någon tveksamhet alls, reklamationsrätten enligt KKL är aldrig tillämplig mellan näringsidkare ! För den lagen är ju bara tillämplig om ena parten är näringsidkare och den andra konsument/privatperson. Någon lag som ger reklamationsrätt mellan näringsidkare finns inte.

Sedan gäller Köplagen - som dock kan tillämpas mellan näringsidkare - mig veterligen bara vid köp av vara/lös egendom. Är övervägande delen istället köp av tjänst, gäller överhuvudtaget inte Köplagen. Och det har ju TS redan antytt att så är fallet - h*n kommer ofta till ett ställe/uppdrag där materialet redan är inköpt.

Utgångsläget är ju då - i alla fall teoretiskt - att TS inte behöver lämna någon garanti alls. Alla avvikelser från detta måste avtalas om. Om det avtalet sedan är skriftligt eller skapas under mindre trevliga förhållanden mellan fyra ögon i en avsides gränd kan ju variera - beroende på vem som är uppdragsgivaren finns många alternativ om man är näringsidkare. Och skyddsnäten är få....
...precis som jag nyss skrev med andra ord. Köplagen mellan näringsidkare och Konsumentköplagen då minst en av parterna INTE är näringsidkare.

DrBosa skrev:
...precis som jag nyss skrev med andra ord. Köplagen mellan näringsidkare och Konsumentköplagen då minst en av parterna INTE är näringsidkare.
Nej, inte "precis som jag nyss skrev".
Du skrev "Är både köpare och säljare näringsidkare gäller avtal och eller Köplagen och då är inte reklamationsrätten given".
Köplagen gäller ju inte i TS fall med den info som TS faktiskt har givit, och det är inte frågan om att reklamationsrätten "inte är given". Det finns överhuvudtaget ingen lagstadgad reklamationsrätt som TS skulle vara skyldig att ge.

Nyansskilnad kan tyckas, och petnissefasoner från min sida. Men För att hjälpa TS är det nog viktigt att svaren är tydliga - i alla fall vad gäller det juridiska ;).

Så vad menar du är felaktigt med det jag skrev?

Se inlägg #21.

Ok, konstaterar att detta inte leder någonstans. Tack för mig.

DrBosa skrev:
Konsumentköplagen då minst en av parterna INTE är näringsidkare.
Njae, är ingen av parterna näringsidkare, dvs köp mellan två konsumenter/privatpersoner, är inte konsumentköplagen tillämplig. Då är det återigen köplagen som gäller såvida denna inte avtalats bort.

Ingper skrev:
Se inlägg #21.
DrBosa skrev faktiskt och/eller köplagen... så jag kan inte heller se felet du påpekar i det du skriver. TS är ju inte den enda typen av näringsidkare. Jag förstår inte heller vad du menar med att TS ska "ge reklamationsrätt" det är en rätt som beställaren har och inte som säljaren (oavsett vem) lämnar om han vill

Köplagen säger bara att reklamationsrätten mellan två näringsidkare kan avtalas bort. Är dylikt avtal inte upprättat gäller reklamationsrätten även här.

Jag vill dock minnas (efter diskussion med försäkringsbolaget) att företag som säljer tjänster inom upprättande av långsiktiga lösningar (bygg, trädgård, asfaltering mm.) Ska lämna 10 år utförandegaranti. Osäker på om detta är en lag... någon som vet?

Redigerat:
Alfredo skrev:
Njae, är ingen av parterna näringsidkare, dvs köp mellan två konsumenter/privatpersoner, är inte konsumentköplagen tillämplig. Då är det återigen köplagen som gäller såvida denna inte avtalats bort.
Du har rätt. Jag tänkte tokigt. :-SS

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.