5 721 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Hastighetssgupp/farthinder på servitutväg?
Hej,
Har ett väg servitut på min tomt som nyttjas av 3 fastigheter längre in på vägen. Vissa grannar/besökare kör rätt snabbt på denna väg och jag har 3 små barn som vi försöker hålla borta från vägen men man kan aldrig ha 100% koll på vad dom är så man är alltid lite orolig att dom ska bli påkörda.
Min fråga är vad jag som ägare till marken har för rättigheter, kan jag på något sätt bestämma hastigheten på servitutet? har jag rätt att sätta upp hastightesgupp/farthinder för att få ner hastigheten?
Har ett väg servitut på min tomt som nyttjas av 3 fastigheter längre in på vägen. Vissa grannar/besökare kör rätt snabbt på denna väg och jag har 3 små barn som vi försöker hålla borta från vägen men man kan aldrig ha 100% koll på vad dom är så man är alltid lite orolig att dom ska bli påkörda.
Min fråga är vad jag som ägare till marken har för rättigheter, kan jag på något sätt bestämma hastigheten på servitutet? har jag rätt att sätta upp hastightesgupp/farthinder för att få ner hastigheten?
Hör med Länsstyrelsen vad som gäller för din väg.
Är det frågan om en enskild väg så är det dom som beslutar. På privat mark bestämmer markägaren.
Att ett servitut skulle ge rätt till fri fart tvivlar jag starkt på.
Är det frågan om en enskild väg så är det dom som beslutar. På privat mark bestämmer markägaren.
Att ett servitut skulle ge rätt till fri fart tvivlar jag starkt på.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag har väldigt svårt att tro att du inte skulle få ha ett farthinder eller två. Det kanske är lämpligt att utforma dem så att de inte är värre än de som kan finnas på allmäna vägar. Är det för "häftigt" så kan det ses som ett hinder att nyttja vägen, och du får inte hindra trafik.
Frågan är om en servitutsväg kan falla in under beteckningen "enskild väg".
I mitt fall finns inget statligt bidrag eller dylikt, låter som större vägar över mark där det går allmän trafik.
I det servitut som finns på min tomt är bara beskrivet hur stor bred som grannarna har rätt att utnyttja för att ta sig in till sina tomter. Känslan är att jag, som sagt av "hemapularen", bör ha rätt att få ner hastigheten med ett gupp, men att jag inte får hindra grannarna att ta sig fram.
Dock skulle det vara bra att stödja sig mot ngn lag/bestämmelse om det skulle bli diskussion om vad som gäller...
I mitt fall finns inget statligt bidrag eller dylikt, låter som större vägar över mark där det går allmän trafik.
I det servitut som finns på min tomt är bara beskrivet hur stor bred som grannarna har rätt att utnyttja för att ta sig in till sina tomter. Känslan är att jag, som sagt av "hemapularen", bör ha rätt att få ner hastigheten med ett gupp, men att jag inte får hindra grannarna att ta sig fram.
Dock skulle det vara bra att stödja sig mot ngn lag/bestämmelse om det skulle bli diskussion om vad som gäller...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Så länge du inte hicrar trafik på vägen så får det väl vara upp till grannarna att visa ngn. lag/bestämmelse som säger att du inte får ha farthinder.
sant, men jag föredrar att förekomma detta snarare än att senare förekommas =)
dock så måste jag erkänna att jag inte tagit upp diskussionen med grannarna ang. detta tillräckligt, är en sådan där jobbig grej som kan orsaka en del osämja, denna tråd är dock bara för att få lite mer på fötterna. Har känt en viss anspänning ang. vägen i övrigt, annars har vi en rätt bra relation med folket som bor här, dock är väl vägen den gemensamma närmaren/inte så mycket umgänge i övrigt direkt
Steg ett är trots allt att försöka prata med folk ang. hastigheten...
dock så måste jag erkänna att jag inte tagit upp diskussionen med grannarna ang. detta tillräckligt, är en sådan där jobbig grej som kan orsaka en del osämja, denna tråd är dock bara för att få lite mer på fötterna. Har känt en viss anspänning ang. vägen i övrigt, annars har vi en rätt bra relation med folket som bor här, dock är väl vägen den gemensamma närmaren/inte så mycket umgänge i övrigt direkt
Steg ett är trots allt att försöka prata med folk ang. hastigheten...
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det är givetvis bra att redan från början sett till att man har reglerna på sin sida, men ur ett "hantera grannarna"-perspektiv känns det väldigt viktigt att först prata med dem innan man sätter upp fartgupp.PL600 skrev:
Om det plötsligt en dag sitter fartgupp på vägen tror jag det kan ha en rätt kraftigt negativ inverkan på grannsämjan.
sätt upp en skylt istället. "akta oss, här leker vi" det torde inte bli samma inverkan på grannsämjan.
Klicka här för att svara
