Går det verkligen till inkasso så måste du bestrida till inkassobolaget. Nu tvivlar jag på att de ens skickar den till inkasso. Det kostar en hel del pengar för firman att anlita inkasso, dålig investering när man har så låg chans att få rätt.

B
perkaby skrev:
Skrev du inte i första inlägget att ni, efter att ni sagt ja och fått referenser, bad att få avsluta tjänsten? Dvs ångrade er? Och detta meddelade ni till företaget innan dom påbörjat de arbete som ni beställt?

Borde inte det betyda att ni utnyttjat ångerrätten?
Jag fattade det som att TS bara struntade i att betala, inte meddelade firman att de ville bryta avtalet.

Aha, ja då är det ju lite knivigare...

Men snälla nån, vad kan man förvänta sig för 1500 kronor? Det är ca 2 timmars debitering för en hyfsat duktig inredningsarkitekt med erfarenhet.

Jag googlade "inredningshjälp kostnad" och fick rätt många träffar, priserna låg i intervallet 600 - 1000:- per timme.

"If you want to pay peanuts, expect to get monkeys".

Erbjud er att betala hälften, de andra 750:- får ni sätta upp på utblidningskontot.

Chepo skrev:
22 april kom första fakturan via mail.

6 maj kom påminelse om fakturan och hot om inkasso den 12 maj om ej betalning sker.

Varför skulle vår ignorans efter första fakturan påverka ev tingsrättsförhamdling?
Svara påminnelsen (mail?) med begäran om leveranskvitto:
"Vi bestrider fakturan".

Inget mer.

Kommer något från inkasso svarar ni inkassobolaget samma sak. Skickar de per post tar ni bara kopian på inkassokravet, och skriver på fakturan; "bestrides" och postar tillbaka.

Sen är det upp till dom att driva det vidare. Hör du inget mer efter bestridandet kan du släppa det.

Hej

Betala inte, meddela bara att du bestrider fakturan mot att ingen tjänst har utförts. Vilket faktiskt inte inte har gjorts. Du kontaktade dom för styling rådgivning och att begära referenser var inte en del i avtalet. Om det sker för eller efter spelar ingen roll.

Sedan skulle jag vilja se hur dom ska får en faktura indriven som varken har personnummer eller hemadress till en beställaren på bara en mail från en gmail adress.

Meddela sedan att du kommer anmäla dom för Försök till bedrägeri om vidare krav skickas till dig.

En sådan liten firma har inte musklers att börja krångla juridiskt med en så liten faktura. Vidare verkar dom inte särskilt kunniga i affärsjuridik.

Mvh
Calle

Hej, Jag som själv är inredningsarkitekt och ibland gör mindre uppdrag åt privata kunder blandat med större uppdrag åt företag, skulle aldrig någonsin fakturera för att ha skickat referenser! Om kunden ångrar sig efter att ha sett bilder, skulle jag släppt det och gått vidare. Ingen skada skedd. Ofta har man ett första möte som till och med är kostnadsfritt, innan man lämnar offert. Allt handlar om god kommunikation och att bete sig schysst, både som kund och konsult. En privatkund är ofta inte en van beställare av en sådan här tjänst, och då får man som konsult informera bättre om vad som gäller. I detta fall tycker jag det verkar som om inredaren inte har en särskilt professionell attityd. Sedan vet jag inte hur mycket arbete som skulle innefattas av de 1500kr, men det är en mycket liten summa och ca. 2-3 timmars jobb för en professionell inredare. Vänliga hälsningar, Christel Månsson

• Gilla
Uppsaladröm och 3 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Går det verkligen till inkasso så måste du bestrida till inkassobolaget. Nu tvivlar jag på att de ens skickar den till inkasso. Det kostar en hel del pengar för firman att anlita inkasso, dålig investering när man har så låg chans att få rätt.
Jag har vid flera tillfällen träffat på småföretagare som raskt lägger över fakturan på sitt egna inkassoföretag ..:x

Gissar också att en liten firma med liten inkomst inte har lust att lägga 20 t arbetstid på att driva in de futtiga 1500 kr (för 2-3 t arbete), så förmodar att de släpper kravet när ni börjar sätta er emot. De försöker nog bara, men ger sen upp när de ser att det är fruktlöst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.