Förra året så köpte jag en liten jordbruksfastighet ("jf") på ca 12 ha.
Frågan är hur man deklarerar den.
Här finns en hel del kunnigt folk som kanske vet svaren på följande frågor.
Vad jag förstår så är det ingen fastighetsskatt på den, men att den räknas som en näringsfastighet.

1. Är det blanket NE / NEA som gäller ?
2. Lagfartskostnaden blev betald i år, så den ingår inte i årets deklaration ?
3. Jag får en arrendeinkomst på den på ca 4000 kr/år. Fakturan på året 2013 ska betalas i jan 2014 och blev betald då. Så den tas inte heller upp i årets deklaration ?
4. Räntekostnader för lånet. Ska de tas upp som privaträntekostnader i "inkomstdeklaration 1" eller på blanket NE / NEA?
5. Jag har både F och A inkomster. "Blandas" deklarationen från jordbruksfastigheten ihop med min firma (som typ en bilaga NEA) ?
6. Om jag bygger ett förråd på jf, så är väl den kostnaden i princip avdragsgill om jf deklareras som ett företag. Kan man välja om man vill ha jf som ett företag eller inte ?

Redigerat:
BB427 skrev:
5. Jag har både F och A inkomster. "Blandas" deklarationen från jordbruksfastigheten ihop med min firma (som typ en bilaga NEA) ?
Nja! Enligt Bokföringsnämnde skall du bokföra alla intäkter/utgifter i din näringsverksamhet i samma bok. Det innebär att intäkter/utgifter på din "jf" skall direk tin i samma bokföring som din övriga näringsverksamhet. Man kna alltså INTE ha två separata böcker. Jag tror det ger lite svar på dina övriga frågor.

6. Om jag bygger ett förråd på jf, så är väl den kostnaden i princip avdragsgill om jf deklareras som ett företag. Kan man välja om man vill ha jf som ett företag eller inte ?
Äger du "jf" så är du näringsidkare antingen du vill eller ejoch skall deklarera som sådan. Nu var du ju det innan, så då är det bara in med verifikaten i boken och räkna om din bokföring. ;)

Kostnaden för förråd skall egentligen skrivas av (kan var 4% per år men minns inte). Det syndas nog en del med det där, men om det är en liten vedbod kan det väl gå ann. Större maskinhall? Troligen inte. :)

Byggnaden ska även ingå i företagets verksamhet så tex. en "friggebod" eller ett garage för din motorcykel, kan man inte dra av OM man inte har inkomster på dom.

-MH- skrev:
Kostnaden för förråd skall egentligen skrivas av (kan var 4% per år men minns inte). Det syndas nog en del med det där, men om det är en liten vedbod kan det väl gå ann. Större maskinhall? Troligen inte. :)
Skriver man inte av så betalar man dessutom för mycket skatt, så det är ingen bra idé. Tror det är 3% på lantbruksbyggnader. Minns inte, fråga mej nästa vecka då vet jag allt. :x

Skriver man inte av så direktavskriver man kostnaden för materialet, så det betalas inte så mycket skatt alls.

Jag missade att det var ett nybygge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.