Hej

Ska försöka förklara vårt problem på bästa sätt: För ca 2 månader sedan började vi leta efter en inredare då vi kände att vi kört fast gällande inredningen hemma. Scoutade marknaden och hittade ett företag i Stockholm som lät bra. Mail skickades till dem om de kunde vara behjälpliga med våra behov av inredningstips. Företaget heter Inredningsakademin.

Den 13/3 så får vi mail av en från Inredningsakademin att dom kan hjälpa oss. Två alternativ presenteras. Antingen så kommer hon ner till oss eller så sköts allt via mail. Efter lite mailkontakt så bestämmer vi oss för att köra på rådgivning via mail den 20/3 och godtar en kostnad på 1500kr.

Kort därefter skickar vi ett mail om att vi först innan hon börjar arbeta skicka referenser på vad hon gjort. Vi får till svar att genom att tacka ja till anbudet på 1500kr har bundit oss till hennes tjänst. Det fanns ingen uppgift tidigare i mail om att allt var bindande.
Hon kan inte heller påstå att hon påbörjat något arbete då hon inväntar bilder från vårt hus som ska ligga till grund för vad hon har att jobba med.

Referenser kommer i form av två adresser i Stockholm där vi hänvisas till att gå in på Hemnet och kolla på bilder då det är hon som stylat för visning. Då detta känns magert så ber vi om mer referenser.
Sex bilder kommer på mail. Då inget av det hon visar upp är i närheten av det vi söker i stil samt att vi fått tag i en ny inredare så avslutar vi tjänsten.

Den 22/4 dimper en faktura från hennes chef ner i mailboxen, inte i brevlådan då vi inte har delat vår adress. Den ignoreras av oss. Igår den 6/5 så kommer påminnelse om betalning annars hotar inkasso.

Vi ifrågasätter fakturan med motivet att hon knappats kan ha fullgjort sitt arbete genom att skicka två adresser o några bilder som för övrigt var referenser. Men nu ikväll får vi ett mIl att det arbetet hon gjort, dvs ange referenser, är att betrakta som att hon fullföljt en del av hennes arbete.

Dom kan knyta oss till en mailadress som i och för sig är mittförnamn.mittefternamn@gmail.com och det är lite ovanligt. I övrigt så har dom inget att komma med...

Så gott folk vad göra? Betala o vara glad? Strunta i fakturan då dom inte har mer än mailadress?

Chepo skrev:
...Efter lite mailkontakt så bestämmer vi oss för att köra på rådgivning via mail den 20/3 och godtar en kostnad på 1500kr...
Kort därefter skickar vi ett mail om att vi först innan hon börjar arbeta skicka referenser på vad hon gjort...
Av vad du skrivet verkar det som att du

1) Har gjort ett avtal via mail att få rådgivning utförd för en kostnad av 1.500 kr (godtar en kostnad).
2) Därefter frågat efter referenser.

Har du ingått ett avtal eller inte?
Av det du skriver har du gjort det, och skall därmed betala.
Dina skriverier om mailadress, namn osv låter mest som ett försök att fula ut sig.
Är det det du vill?

Kanske ett litet senkommet råd på vägen:
a) Fråga efter referenser först.
b) Tag kontakt med lokala inredningsarkitekter i stället.

Jag förstår inte alls hur en sådan här sak skulle kunna lösas via mail och fotografier.
Det kräver personlig närvaro som jag ser det.

• Gilla
mniku och 2 till
  • Laddar…
Det låter som ett avtal har ingåtts, MEN man får faktiskt bryta avtal. Fast det kostar pengar att bryta avtal. Firman har då rätt till skadestånd. Skadeståndet skall vara baserat på vilken kostnad firman har för det brutna avtalet.

Visserligen har de ju bara utfört en liten del av arbetet här. MEN firman skall gå skadeslös, dvs. de har rätt även till den förväntade vinsten. Så skulle du bli stämd för avtalsbrottet, så gissar jag att du kommer att få betala en summa som ligger ganska nära 1500, plus kostnader för stämmning, inkasso osv.

Att nyttja den relativa anonymitet som avtalsformen har, känns lite lågt.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
O
Det blir nog till att betala, le och hoppas att de blir glada.... Det verkar som att det finns ett avtal nämligen....
Nu är det inte hela världen i pengar som tur var.... Se det som läropeng!

• Gilla
småstuga och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Av vad du skrivet verkar det som att du

1) Har gjort ett avtal via mail att få rådgivning utförd för en kostnad av 1.500 kr (godtar en kostnad).
2) Därefter frågat efter referenser.

Har du ingått ett avtal eller inte?
Av det du skriver har du gjort det, och skall därmed betala.
Dina skriverier om mailadress, namn osv låter mest som ett försök att fula ut sig.
Är det det du vill?

Kanske ett litet senkommet råd på vägen:
a) Fråga efter referenser först.
b) Tag kontakt med lokala inredningsarkitekter i stället.

Jag förstår inte alls hur en sådan här sak skulle kunna lösas via mail och fotografier.
Det kräver personlig närvaro som jag ser det.
Jo lätt att vara efterklok... Frugan som skickade det jakande mailet var lite snabb...

Vill absolut inte fula ut mig. Inte det det handlar om. Men jag betalar inte för en tjänst som inte är genomförd. Vi har inte fått rådgivning utan hon har lämnat referenser på utförda arbeten. Det känns inte OK.

Chepo skrev:
Jo lätt att vara efterklok... Frugan som skickade det jakande mailet var lite snabb...

Vill absolut inte fula ut mig. Inte det det handlar om. Men jag betalar inte för en tjänst som inte är genomförd. Vi har inte fått rådgivning utan hon har lämnat referenser på utförda arbeten. Det känns inte OK.
Att du inte fått tjänsten som du beställt beror väl på att du inte gett förutsättningarna !
Skicka över material som behövs så får du väl vad du beställt. Det verkar mer som det ligger på dig att ni inte fått något och inte på leverantören.....fel eller rätt uppfattat?

Edit:

Låt mig dra en liknelse:
Du beställer hem en målare men ska själv hålla färg och penslar. Målare kommer men du lämnar inte över varken färg eller penslar.
Efter ett tag åker målaren och fakturerar för tiden.
Enligt ditt sätt att se på saken så ska du inte betala för målaren målade ju inget, eftersom han/hon inte hade materialet som du skulle fixa

Vill nog hålla med KnockOnWood att du försöker fula ut dig för att försöka slippa betala.

Redigerat:
Försök att lösa det hela på ett enkelt men snyggt sätt.

Svara att ni ångrar er och vill bryta avtalet, men är villiga att betala för det besvär ni orsakat.
Skyll på ändrade förutsättningar, fördröjning eller vad som helst.
Erbjud t.ex. att betala halva beloppet, eller vad du anser vara rimligt utan att verka snål.

Även småfirmor är nog i allmänhet angelägna om att ha goda relationer till sin potentiella kundkrets.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Om ni nu ändå får betala de 1500 så kan ni ju lika gärna köra en styling.
När hon har stylat färdigt så ska det ju vara något ni är nöjda med, om inte så måste ni ju kunna säga att det inte alls är i er stil, hon får göra om tills ni blir nöjda, nu menar jag inte att ni ska jäklas med inredarna utan ni ska få något som ni vill ha.

Självklart ska jag betala för de utgifter o den tid dom lagt ner för oss. Liknelsen med målaren köper jag. Men i vårt fall så handlar det om två adresser o sex bilder som är angivna som referens. Dvs ingen hjälp med inredning hemma hos oss. Därav ifrågasätter jag att dom fakturerar hela summan, ingen tjänst är utförd och därmed ingen tid nedlagd borde summeras med inga eller ringa kostnad för företaget.

Om man ber om referenser av tex en hantverkare så kan väl han knappast ta betalt för att förmedla tex telefonnummer till tidigare kunder o hänvisa att han lagt ner tid på att ge referenser?

Sen visst vi har tackat ja till anbudet för att dom ska utföra ett jobb. Men är något jobb utfört? I min värld är svaret nej på den frågan!

Salle60 skrev:
Om ni nu ändå får betala de 1500 så kan ni ju lika gärna köra en styling.
När hon har stylat färdigt så ska det ju vara något ni är nöjda med, om inte så måste ni ju kunna säga att det inte alls är i er stil, hon får göra om tills ni blir nöjda, nu menar jag inte att ni ska jäklas med inredarna utan ni ska få något som ni vill ha.
Ja om vi kommer till att betala hela summan på 1500kr så ska hon få jobba klart uppdraget! Annars håller inte dom sin del av avtal.

-MH- skrev:
Du hade två veckors ångerrätt (innan de börjat tror jag de är).
[länk]

Men nu har ni inte sagt upp avtalet, och ni har fått en faktura som ni sket i. Dumt. Ring upp och be dem göra jobbet innan ni betalar.
Tack för länken. Den var väldigt bra och informativ!

Har lusläst mailen och då kan man snabbt konstatera att företaget brutit i information om ångerrätten. Ska maila länken o se vad som händer!

Tjaa, eftersom de nu inte hade informerat om ångerrätten så har ju TS ett år på sig att ångra sig, även om de faktiskt hade levererat något.

Hur det än må vara tycker jag företagets "approach" är tvivelaktig.
Pengak*ta och ser inte att kunden ska bli nöjd i första hand.
Häng gärna ut dem när allt är klart.

cust3000 skrev:
Hur det än må vara tycker jag företagets "approach" är tvivelaktig.
Pengak*ta och ser inte att kunden ska bli nöjd i första hand.
Häng gärna ut dem när allt är klart.
Inredningsakademin, det skrev han redan i första inlägget ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.