9 755 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Bryggor sjöbod och servitut
Sida 1 av 2
Hej! Nyggammal här på forumet och önskar hjälp med ett antal för mig viktiga frågor 
Har ett hus med sjönära läge (ca 50-75 meter till vattnet) men själva kust/strandremsan tillhör tyvärr inte oss utan tillhör familj A. Till vår fastighet finns ett servitut som beviljar brygga och sjöbod och dessa har byggts under åren (efter bygglov). Nu har grannfastigheten sålts (familj A) och det har bytts ägare (till familjB). Den nya ägaren familj B har visat intresse för att nyttja vår brygga vilket vi inte är så glada i. Vi har lagt ett par hundra tusen på detta och vill inte ha dennes båtar vid vår som skymmer vår utsikt. Vad har vi för rättigheter vad gäller detta? Har den nya ägaren rätt att bygga en sjöbod precis vid vår (och därmed skymma vår utsikt)? kan tillägga att det finns gott om möjligheter då familj B:s tomt är enorm och har bättre förutsättningar för att göra en egen brygga. orsaken till att familj B vill nyttja vår brygga är givetvis att den redan är etablerad och att allt är färdigt där.Usch, detta känns inte roligt alls och vi överväger nu att sälja vårt smultronställe då vi inte önskar massor med spring på vad som i generationer varit "vår tomt" (förutom då de sista 10 metrarna ned till vattnet).
En petitess i sammanhanget är att jag etablerat ett trädgårdsland som ligger på familj B:s tomt. detta var helt ok med tidigare ägare och det var tom hans förslag. Vi har även placerat en damm där. Har vi några som helst rättigheter vad gäller detta? har erbjudit oss att köpa loss den tomtbiten (ca 25X25 m) men det känns som nya ägaren vill ha detta som hållhake (kan ha fel).
tar tacksamt emot era tips och råd!
Har ett hus med sjönära läge (ca 50-75 meter till vattnet) men själva kust/strandremsan tillhör tyvärr inte oss utan tillhör familj A. Till vår fastighet finns ett servitut som beviljar brygga och sjöbod och dessa har byggts under åren (efter bygglov). Nu har grannfastigheten sålts (familj A) och det har bytts ägare (till familjB). Den nya ägaren familj B har visat intresse för att nyttja vår brygga vilket vi inte är så glada i. Vi har lagt ett par hundra tusen på detta och vill inte ha dennes båtar vid vår som skymmer vår utsikt. Vad har vi för rättigheter vad gäller detta? Har den nya ägaren rätt att bygga en sjöbod precis vid vår (och därmed skymma vår utsikt)? kan tillägga att det finns gott om möjligheter då familj B:s tomt är enorm och har bättre förutsättningar för att göra en egen brygga. orsaken till att familj B vill nyttja vår brygga är givetvis att den redan är etablerad och att allt är färdigt där.Usch, detta känns inte roligt alls och vi överväger nu att sälja vårt smultronställe då vi inte önskar massor med spring på vad som i generationer varit "vår tomt" (förutom då de sista 10 metrarna ned till vattnet).
En petitess i sammanhanget är att jag etablerat ett trädgårdsland som ligger på familj B:s tomt. detta var helt ok med tidigare ägare och det var tom hans förslag. Vi har även placerat en damm där. Har vi några som helst rättigheter vad gäller detta? har erbjudit oss att köpa loss den tomtbiten (ca 25X25 m) men det känns som nya ägaren vill ha detta som hållhake (kan ha fel).
tar tacksamt emot era tips och råd!
Jag tror du kan glömma trädgårdslandetom och dammen.
Du behöver inte upplåta båtplats vid brygga till grannen. De får såklart springa omkring hur mycket de vill på deras mark, antagligen får de vara och störa utsikten och bada från er brygga.
Du behöver inte upplåta båtplats vid brygga till grannen. De får såklart springa omkring hur mycket de vill på deras mark, antagligen får de vara och störa utsikten och bada från er brygga.
Det är vad som står i servitutet angående nyttjanderätten, strandskyddet låter alla vara på stranden och bada var de vill. Utsikten är inget du äger och marken närmast stranden och runt din sjöbod är ju inte din, du har endast ett servitut och där är det reglerat vad du får göra på fam Bs fastighet. Där kan även stå att fastighetsägaren(B) har rätt att nyttja bryggan för båtar och bad, så rota fram servitutet och läs.
Tack för era svar: Tyvärr är servitutet gammalt och inte mer utförligt än att det står att vi har rätt att bygga sjöbod och brygga vilket vi gjort (bygglov finns förstås) vilket förra markägaren bara varit positiv till. Hade underlättat om det varit mer specificerat dock men jag får väl fråga en jurist vad som gäller om det blir ett bekymmer framöver.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Om jag tolkar frågan så handlar det dels om huruvida grannen får nyttja bryggan, dels om grannens ev. rätt att bygga sjöbod som skymmer sikten, ovh över huvudtaget om grannens rätt att nyttja den delen av marken.
Vad gäller bryggan så skulle jag tro att grannen inte får nyttja den annat än väldigt tillfälligt. Men vet egentligen inte.
Men däremot så får grannen givetvis bygga egen brygga och sjöbod var han vill på sin mark. Iallafall ur servituts synpunkt. Däremot så är dte ju allt annat än uppenbart att grannen får strandskyddsdispens, och ev. kan ni även ha synpunkter på förläggning av sjöbod och brygga nära er tomtgräns, men det är i så fall en ren bygglovsfråga.
Det är så att ut strandskyddsynpunkt så är det gissningvis lättare att få tillstånd att bygga en sjöbod i närheten av den redan bef. boden.
Vad gäller bryggan så skulle jag tro att grannen inte får nyttja den annat än väldigt tillfälligt. Men vet egentligen inte.
Men däremot så får grannen givetvis bygga egen brygga och sjöbod var han vill på sin mark. Iallafall ur servituts synpunkt. Däremot så är dte ju allt annat än uppenbart att grannen får strandskyddsdispens, och ev. kan ni även ha synpunkter på förläggning av sjöbod och brygga nära er tomtgräns, men det är i så fall en ren bygglovsfråga.
Det är så att ut strandskyddsynpunkt så är det gissningvis lättare att få tillstånd att bygga en sjöbod i närheten av den redan bef. boden.
Tack för alla svar! var som ni uppfattade främst vad som gäller med bryggan som var kärnfrågan. har familj B inte nyttjanderätt så lär det absolut inte vilja placera sin sjöbod där då det finns betydligt bättre platser. Detta är två jordbruksfastigheter där iaf familj B har enorma områden. Enda anledningen till att de skulle vilja placera en sjöbod just brevid vår är att de önskar nyttja bryggan. Glömde även att skriva att vi har ca 1000 kvm tomt som familj B nyttjar men som egentligen tillhör oss. Inget som spelat någon roll tidigare då vi har tomt så det räcker och behöver
Mitt förslag kommer bli att vi byter rätt (trädgårdslandet) vilket borde vara en riktigt god affär för familj B? Vill familj B jäklas så är det förstås inte självklart då den mark vi lånat innebär ett visst arbete att verkställa på vår outnyttjade tomt (ett trädgårdsland flyttar man ju inte lika lätt). tror inte detta kommer bli några stora bekymmer men tänkte att det är bra att veta vad som gäller med bryggan då intresse för den visats. Även om det inte framgår i min text så är jag ingen som vill ha bråk utan en trevlig granne
Om någon vet med säkerhet vad som gäller med bryggan får ni gärna fortsätta fylla på med svar (även annars också förstås) och så får jag tacka för era svar!
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Jag hade varit väldigt försiktig med att reta upp en granne som äger fastigheten ni nyttjar.. Om ni har ett servitut på brygg och sjöbod utan vidare inskränkningar kan man väl likställa det med att ni äger dessa byggnader och inget han kan tvinga sig in på. Dock kanske det inte är värt att ta strid för en sån sak med tanke på omständigheterna.
Tyvärr är det svårt att säkerställa lugn och ro utanför sin egna mark, så det är väl bara att du böjer dig baklänges och hoppas grannen är schysst. Och det där med att ni byter områden mellan er bara sådär, det finns viss risk att det grundlägger framtida konflikter. Som det verkar ha gjort nu, när fastigheten bytt ägare.enchantix skrev:
Är familj B införstådd att de utnyttjar er tomt, och att ni utnyttjar deras?