Hej,

En granne till mej har en konflikt med styrelsen i vår samfällighet som gått till Hyresnämnden. I ett brev som Hyresnämnden skickat ut till min granne fanns skrivelser från båda parter. Dessutom har styrelsen bifogat ett mejl som jag skickat dem i ett helt annat ärende. Mejlet innehöll bl a mycket personlig information kring min sjukdom, något jag trodde jag delgav styrelsen i förtroende. Varför de bifogat mitt mejl till Hyresnämnden har jag ingen aning om då det ej har något att göra med den konflikt de har med min granne. Min inblandning i konflikten mellan styrelsen och min granne har varit att jag hjälpt grannen med en del formuleringar.

Nu, min fundering, har en styrelse rätt att skicka ut personlig information de fått från någon av sina medlemmar?

//Thomas

Om du i skrivelsen tydligt utrycker att den är i ett visst syfte så ser jag att dom inte kan använda den som
inlaga i ett annat syfte.

Med vänlig hälsning sdl 706

Samfälligheten har ingen sekretess skyldighet, så formelt har de inte gjort något fel. Och detta att de skickat med handlingen måste ju innebära att de på något sätt ser den som relevant. Eller så är det något rent misstag, typ pekat på fel rad vid utskruft.

Att det sedan är olämpligt av styrelsen, framförallt om det inte har med sakfrpgan att göra är ju en annan sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.