Det var absolut inte meningen att vara nedlåtande utan bara ett rakt svar. Och det kan möjligen upplevas nedlåtande när man försöker hålla texten kort utan utsvävningar. Om du uppfattade det som nedlåtande så ber jag om ursäkt för det.

Men jag blev samtidigt förvånad över din pkt 1 med det du skrivit i övrigt. Dvs att ni fått lov att gratis förlägga en brunn på annans mark och då samtidigt börja ställa krav.

Om jag uppfattat det rätt så skulle jag se det från grannens sida så här istället.
Om grannen är som de flesta människor så tar man inte på sig tvång frivilligt. Han har låtit er anlägga en brunn på sin mark utan några krav på er.
Om han nu själv föreslår och vill reglera det i ett avtal så torde han inte föreslå det för att få en massa tvång på sig utan för att se till att det inte i framtiden blir orimliga krav på honom.

Om jag vore honom så skulle jag vänt i dörren när du la fram krav om begränsningar för honom eller att han skulle stå ansvarig för en sinande brunn oavsett orsak. Jag skulle om jag vore honom lagt fram ett avtal som gav er rätt på eget ansvar och egen kostnad anlägga en brunn på marken men också med förbehållet att jag som markägare inte skulle stå ansvarig för ev problem med brunnen.

Om du ser det från din gode grannes sida och inte från din egen, blir det lättare att formulera ett avtal som ni båda kan bli nöjda med. Ditt förslag ovan var ensidigt till förmån för dig.

Hemmakatten
Jag måste be om ursäkt för stavningen i mitt inlägg i går kväll. Låg i sängen och skrev från mobilen och höll på att somna. Tyvärr kan jag inte rätta inlägget idag då det gått mer än 3 timmar.

En ytterligare kommentar är att om brunnen sinar så förfaller servitutet. Ni kan inte kräva att grannen borrar ny brunn och ni kan inte heller kräva att ni själva ska få borra ny brunn på annat ställe.

I så fall får ni borra brunn på er egen fastighet. Vilket i normalfallet är det bästa. Att ha servitut brukar alltid bli strul oavsett om man är den tjänande eller härskande fastigheten.

hempularen: Hmm, det är mycket att tänka på och inte så självklart som man kan tro. Tack för inputen, jag ska absolut nämna ledningarna också (som jag hoppas ligger djupt nog. :) De drogs för över 30 år sen så jag var inte så inblandad...), och även se över vem som är ansvarig om något faktiskt förstörs, även om det var av misstag. Det är svårt det här, man vill vara tydlig utan att verka otacksam och förstöra grannsämjan.

Oceanis: Kanske uttryckte jag mig klumpigt också. Jag är såklart jättetacksam att vi får ta vatten från hans mark, men det är ju inte konstigt att jag undrar om markägaren har skyldigheter också. Som andra nämnt så ingår det ju per automatik i servitutet att han inte får förstöra brunnen medvetet eller hindra oss från att från att ta vatten, men som sagt, vad händer om han råka ha sönder något? Jag kan förstå att olyckor händer, men det är ju också bra att veta vem som måste fixa det. Hade jag varit grannen och drullat mig så hade jag känt att jag också skulle laga det. Men det är ju bara jag. :)

Mitt råd är att ni inte lägger något extra ansvar på grannen, ett "normalt" servitut.

Om man börjar försöka utöka grannens ansvar utöver vad lagen säger så tror jag Oceanis har rätt. Alltså en olycka bör regleras enl. lagstiftningen, det finns ofta en bra anledning att lagar är författade som de är.

Ang. om brunnen sinar. Då är det givetvis bäst att borra på sin egen tomt, men man bör kanske inte begränsa servitutet på den punkten, såvida inte grannen begär det (skulle jag begära om jag vore granne). Den dag det blir aktuellt så kan det trots allt visa sig sämre att borra inom egna tomten.

Ok, då kör vi så, rätt upp och ner. :)

oceanis skrev:
Oooops............ vad har jag missat som du har sett ??

Tvingas att upplåta ?? Grannen vill inte ha betalt och det var just grannen som själv kikade förbi och föreslog det hela. Så var finns det tvingande momentet i frågeställningen ???
När servitutet väl är skrivet är det tvingande. Att ta bort punkt 1 innebär i praktiken att grannen kan bryta servitutet när helst hen vill.

Det kan vara bra att skriva in vem som ska anlägga brunnen och bekosta den, för det är inte självklart. Det är tvärtom ett vanligt tvistemål att en fastighet som innehar ett servitut kräver att den tjänande fastigheten sköter underhållet, trots att det i allmänhet är så att servitutet bara upplåter utrymmet, men inte ska behöva betala för det.

I vissa fall med vägservitut är det tjänande fastighet som betalar underhållet, men det är ju inget man kan förutsätta.

Anna_H skrev:
När servitutet väl är skrivet är det tvingande. Att ta bort punkt 1 innebär i praktiken att grannen kan bryta servitutet när helst hen vill.

Det kan vara bra att skriva in vem som ska anlägga brunnen och bekosta den, för det är inte självklart. Det är tvärtom ett vanligt tvistemål att en fastighet som innehar ett servitut kräver att den tjänande fastigheten sköter underhållet, trots att det i allmänhet är så att servitutet bara upplåter utrymmet, men inte ska behöva betala för det.

I vissa fall med vägservitut är det tjänande fastighet som betalar underhållet, men det är ju inget man kan förutsätta.
Du är nog lite i ofas för vi diskuterade något innan ett sevitut var skrivet.
Och det begriper jag mycket väl att när man väl skrivit ett avtal så gäller det som står i avtalet, men det var ju inte det som diskussionen handlade om.

Diskussionen handlar väl om vad som bör stå i servitutet? Eller har jag missuppfattat det?

Anna_H skrev:
Diskussionen handlar väl om vad som bör stå i servitutet? Eller har jag missuppfattat det?
Det verkar som dom andra inkl TS har förstått andemeningen i mina inlägg avseende att ställa "orimliga" krav eller helt enkelt bara att kräva en massa från någon som upplåter något gratis.

Och så länge inga avtal är skrivna är det definitivt inget som tvingar grannen att göra något eller ens gå med på något som berör hans egendom och mark.

Men läs tråden och gärna de inlägg som varit i dag så förstår nog du nog. Det är nog egentligen snarare så att det är grannen som kan kräva något om det nu ska utkrävas saker och ting. Och det är ju faktiskt han som har trumf på hand när han går till TS med ett avtal.

Och jag tror att diskussionen kom till ett bra avslut i morse så någon vidare långkörare behövs nog inte i detta ärende ;)

Anna_H skrev:
Så klart han/hon inte kan, det finns lagar som gäller även utan avtal. Att hälla gift i någons brunn är inte tillåtet, servitut eller ej.

Vattenledningen ligger säkert djupt (om det inte är sommarvatten, då den kanske ligger ovanpå tom), så det skulle jag inte oroa mig för.

Fråga om du får märka ut brunnen ordentligt (bygg en ställning av impregnerade 2"x4" som går 2 m ovan brunnen och spreja lysorange) så råkar inte maskiner köra över när det skall avverkas. Det är inte lätt att se allt under en halvmeter snö (eller 2m om du bor norröver).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.