Hemmakatten
Beställde för över en månad sen varor hos First Design AB för drygt tusenlappen. Inga varor kom, varpå jag skickade ett mejl som blev obesvarat. Googlade då på företaget och uppenbarligen har många fler än mig drabbats, framförallt de senaste två månaderna. Har hävt köpet och begärt pengarna tillbaka utan framgång, förstås.

Riktigt idiotiskt av mig som normalt är ett kontrollfreak och kollar alla företag innan jag beställer. Kommer att polisanmäla i morgon (vilket jag meddelat företaget via mejl). Mina pengar är säkert förlorade, anar att företaget konkursar vilken dag som helst, men varnar härmed andra från att beställa varor från First Design AB.

Om du betalade med kontokort så kan du kräva banken/kortföretaget. Du har formellt ingen affärsrelation med First design, den har du med din bank, som i sin tur har en affärsrelation med firman.

Bara att reklamera betalningen.

Företaget tycks inte vara certifierat av Trygg e-handel. Personligen väljer jag alltid faktura om företaget ifråga inte är certifierade av Trygg e-handel.

Se det positivt. Det kunde ha varit värre.
Ta det som en lärdom, polisanmäl och släpp det.

hempularen skrev:
Om du betalade med kontokort så kan du kräva banken/kortföretaget. Du har formellt ingen affärsrelation med First design, den har du med din bank, som i sin tur har en affärsrelation med firman.

Bara att reklamera betalningen.
Jag tror tyvärr inte att det är möjligt i det här fallet. En beställning har formellt gjorts och överföringen är förmodligen fullbordad. Kortbetalning går normalt genom ett bolag som agerar tredje part och står för hanteringen av kortköpet. Om det vore att bara reklamera en kortbetalning och sedan få tillbaka sina pengar så skulle hela e-handelsbranschen befinna sig i kris.

Jodå, OM du betalar med kort och företaget ex. går i konkurs så kan du reklamera till kortföretaget, som skall ersätta dig.

Det gäller egentligen alla former av strul med e-handel. Men om det ex. handlar om att en vara faktiskt har levererats, men som är "dålig", så kan det ju uppstå bevisproblem.

Att reklamera köpet till banken, gäller väl bara när du handlat på kredit (dvs med ett kreditkort där du betalar mot faktura) om jag minns/förstått rätt. Har man handlat med bankkort (dvs ett kort som drar kostnaden direkt från bankkontot) gäller inte den reklamationsrätten. Skall vara 2 olika lagar som styr detta.

Där blir jag osäker, men jag har uppfattat reglerna som att det gäller som kort även om du använt bank kort. Men däremot inte om du gör en direkt kontoöverföring. Många E- butiker har ju möjligheten att du kan komma direkt in på ex. Nordea och överföra från ditt konto. Då är ditt kort aldrig inblandat annat än som ID handling (Nordea).

Kommer ihåg att när Sterling gick i konkurs (2007 tror jag det var), då fick de som betalat med kreditkort igen sina pengar (efter att ha gjort en reklamation till kreditgivaren/banken), men de som betalat med bankkort där pengarna drogs direkt från kontot blev utan.

Det beror på hur villkoren från banken ser ut. Jag har haft samma betalningsskydd på både betal- och kreditkort.

Mitt tips är att kolla med banken.

Kan inte låta bli, men det är väl så att bankkort oftast hat två funktioner
1 Bankort till kontot där man kan göra direktbetalning.
2 Krediftunktionen som är kopplad till kreditföertag Mastercard eller Visa.

Det inner bär att man vid köp oftast väljer vid "kassan" Direktbetalning = bankens namn eller kretitfunktionen = kreditföretaget

Vet att Swedbank har så. Handelsbanken har det inte. Så även där skiljer det från bank till bank. Med andra ord, som skrevs ovan. Man får läsa igenom villkoren hos sin bank/kreditgivare. Kreditköpen regler dock av lag, vilket står över bankernas villkor (om bankens är till din nackdel).

Redigerat:
Hemmakatten
Jag trodde pengarna var borta. Helt olikt mig, och dumt, att inte kolla företaget bättre.

Jag använde ett kreditkort, ett sådant man får en faktura från varje månad. Idag kom juni månads faktura och till min stora förvåning har företaget återbetalat beloppet den 5/6, dvs. innan jag skrev mitt första inlägg här. Anledningen tror jag beror på att jag hotade att polisanmäla företaget. Jag har inte fått något mejl från företaget om återbetalningen utan såg den först nu när jag fått fakturan.

Men jag vill fortsatt ändå varna för företaget. De har nu reklamkampanjer om nedsättning av vissa varor upp till 70% vilket säkert lockar många lika ouppmärksamma som jag var.

Hemmakatten
För att fortsätta på samma tema så kan jag berätta att jag gjort en likadan dålig affär. Beställde ny säng med tillbehör på en SOVA-butik. över 20' som jag betalade med samma kreditkort som jag betalade Firstdesign med. Tyckte jag var smart och skrev in en vitesklausul om sängen inte var levererad inom 8 veckor. Anledningen till den långa leveranstiden var bl.a. att en sänggavel och sängkappa skulle sys upp. Nu är vi inne på 11:e veckan. Lite kallsvettig med tanke på Firstdesign-köpet har jag ringt flera gånger. Sängen sägs vara på väg men får inga närmre besked annat än att jag ska bli "aviserad", vad det nu kan innebära, av transportföretaget. SOVA.personal säger att man ringt idag men inte fått några svar. Sänggaveln och sängkappan är inte med utan dröjer längre.

Började kolla upp SOVA och det var svårt att förstå läget. Det visade sig att det tidigare var en franchisekedja som nu i maj har övertagits/återtagits av SOVA AB. Det företag som jag gjort avtalet med är numera inkorporerat i SOVA. SOVA har dessutom ett otal nystartade företag för varumärkesskydd, logistik, marknadsföring, support mm. Lite märkliga turer, har franchiseföretagen gått dåligt eller bra? Varför köpe/löste man in företagen? För att tömma företagen på pengar och sedan sätta det nya företaget i konkurs och sedan behålla de andra SOVA-företagen?

Har hotat med att komma in på torsdag och häva köpet och begära pengarna tillbaka. Vad tror ni? Någon annan som köpt säng på SOVA senaste tiden?

Inte nyligen, men för några år sedan beställde jag en rejält dyr bäddmadrass hos SOVA och det uppstod en del märkliga turer som bla involverade Klarna.

Jag minns inte detaljerna nu, men det framstod ganska tydligt att SOVAs finanser inte var de bästa vid den tidpunkten.

Leverans fick vi dock.

VI beställde en säng till grabben i vintras hos SOVA. Leveranstid 3 - 6 veckor sas det.
Vi betalade allt i förskott för att underlätta leveransen.

När det gått 4 veckor ringer en kille från leveransavdelningen upp mig och avtalar en tid veckan efter då de ska komma med sängen.
Veckan efter, dagen innan ringer han igen och vill ändra dag då bilen som ska köra ut sängen har fått så många körningar i en annan del av länet att de vill byta rutten. Inga problem för mig, men jag frågar dock hur de gör sina planeringar då vi bestämde dag en vecka innan.

Samma dag som den nya utkörningen ska ske ringer samma kille igen och meddelar att de inte har vår säng på lager och därför inte kan leverera! Återigen undrar jag hur deras logistikplanering går till. De har haft 5 veckor på sig, de har bokat körningen två gånger. Allt detta utan att kontrollera om sängen faktiskt finns. Vi har dock ingen brådska, utan jag undrar lite stillsamt hur de ska lösa situationen till kundens bästa?

Snabbt förklarar killen att de kommer köra ut en liknande sämg men som är betydligt dyrare, dubbla priset, samt kreditera hela den första kostnaden. Jag blir tyst en stund och frågar sedan om jag förstått rätt i att jag kommer få en säng som är dyrare och dessutom få tillbaka alla pengar? En gratis säng alltså? Nja, inte gratis. Jag får betala för utkörningen fortfarande...

Sängen leverades samma dag, tre veckor senare efter lite påstötningar var pengara tillbaka på kortet igen.

Så även om företaget strulade lite är jag mer än nöjd med hur de löste situationen. Ett plus till de jag pratat med där att de alltid var trevliga och hjälpsamma, trots att jag hörde att de var stressade från gång till gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.