1 575 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
villkor i gåvobrev
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag skall ge bort en tillgång till en släkting. Jag vet att jag i gåvobrevet kan stipulera att gåvan skall vara hans enskilda egendom.
Men går det att införa andra "regler". Det jag skulle vilja uppnå är att om mottagaren dör, utan att ha skrivit testamente, så vill jag inte att gåvan skall ärvas utav hans nuvarande arvingar (det gäller ej barn, så ingen laglott är inblandad).
Han har sagt sig ha för avsikt att skriva testamente för att undvika att hans berörda släktingar skall ärva (vet ej vem han kan tänkas testamentera till, och bryr mig inte). Men jag misstänker att han inte kommer att komma till skott med testamentet.
Men går det att införa andra "regler". Det jag skulle vilja uppnå är att om mottagaren dör, utan att ha skrivit testamente, så vill jag inte att gåvan skall ärvas utav hans nuvarande arvingar (det gäller ej barn, så ingen laglott är inblandad).
Han har sagt sig ha för avsikt att skriva testamente för att undvika att hans berörda släktingar skall ärva (vet ej vem han kan tänkas testamentera till, och bryr mig inte). Men jag misstänker att han inte kommer att komma till skott med testamentet.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Frågan är om en sådan klausul vore giltig. Dessutom så vill jag inte hindra honom från att testamentera till vem han vill, om han kommer till skott. Om det är hans aktiva val så får han tom testamentera till sin nuvarande naturlige arvinge, den jag ville förhindra.
Krånglar du inte till det lite väl mycket nu? Om han inte skriver ett testamente så är väl det också ett val?
(ja, jag vet, det var inget svar på frågan)
..eller så skriver du in ditt villkor. Går det så går det...
(ja, jag vet, det var inget svar på frågan)
..eller så skriver du in ditt villkor. Går det så går det...
Klicka här för att svara