3 673 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Vem betalar besiktningsmannen
Ja, varför fortsatte du att anlita en besiktningsman som du tydligen ifrågasatte när hans och dina åsikter inte gick samma väg.
Jag måste ju säga, att låta en person som man anser har fel ifråga om utförda arbete, vara ens medlare bäddar ju bara för ännu mer problem.(utan att ta ställning till vem av er som i sak har rätt).
Det måste ju finnas ett grundmurat förtroende om man låter en annan person föra ens talan.
Jag måste ju säga, att låta en person som man anser har fel ifråga om utförda arbete, vara ens medlare bäddar ju bara för ännu mer problem.(utan att ta ställning till vem av er som i sak har rätt).
Det måste ju finnas ett grundmurat förtroende om man låter en annan person föra ens talan.
Det var väl så att den förste besiktningsmannen var anlitad av byggaren och verkade helt gå byggarens ärende.roland53 skrev:Ja, varför fortsatte du att anlita en besiktningsman som du tydligen ifrågasatte när hans och dina åsikter inte gick samma väg.
Det måste ju finnas ett grundmurat förtroende om man låter en annan person föra ens talan.![]()
Den här sista som nu TS har problem med var väl den som TS tog in och som fick till stånd att nu jobbet måste göras om för tredje gången. Att han nu skulle vara så värdelös verkar ju som sagt lite egendomligt eftersom han var på TS sida från början och verkade hitta alla fel som TS ansåg fanns.
Man börjar ju undra...........som det gamla ordspråket brukar säga "det är inte ens fel att två träter"
Tyvärr har väl alla parter mist mycket av sin energi och är uttröttade vilket leder till konflikt, vilket naturligtvis är trist.
Igår låg ett kontrakt innanför dörren som de ville ha min påskrift på, jag får en viss summa om jag lovar att aldrig någonsin "baktala" firman på något forum.
Jag har dock inte baktalat någon då jag har tagit ärendet med alla berörda innan jag gått ut med det på olika forum.
Vi hade först en uppgörelse om att de skulle ersätta mig för skadade takpannor till en viss summa, igår när jag kollade pannorna hade ytbelägningen börjat släppa som färgflagor på några och jag ville att de ska byta ut alla skadade pannorna istället (nästan alla) detta står i besiktningsprotokollet med,
Jag skrev alltså inte under detta kontrakt.
Jag har dock inte baktalat någon då jag har tagit ärendet med alla berörda innan jag gått ut med det på olika forum.
Vi hade först en uppgörelse om att de skulle ersätta mig för skadade takpannor till en viss summa, igår när jag kollade pannorna hade ytbelägningen börjat släppa som färgflagor på några och jag ville att de ska byta ut alla skadade pannorna istället (nästan alla) detta står i besiktningsprotokollet med,
Jag skrev alltså inte under detta kontrakt.
Hej Oceanis! jag tycker inte att nuvarande besiktningsman är värdelös, tvärtom han är duktig men förstår mig ej helt då jag säger att jag vill ha det taket jag betalade 125 000kr för.
Jag har förklarat att jag vill ha taket lagt i enlighet med monteringsanvisningar vad gäller papp mm, men blir en smula upprörd när man inte gör som monteringsanvisningen säger utan godkänner vissa saker.
Gör man ej som i anvisningen så lämnar inte tillverkaren av materialet någon som helst garanti.
Jag har också sagt att jag inte vill ha vindskivor med hål i där skruvar tidigare har suttit, nu ser dom ut som en schweizerost (överdrivet) men det är många hål som inte borde vara där på ett nybyggt tak.
Jag har förklarat att jag vill ha taket lagt i enlighet med monteringsanvisningar vad gäller papp mm, men blir en smula upprörd när man inte gör som monteringsanvisningen säger utan godkänner vissa saker.
Gör man ej som i anvisningen så lämnar inte tillverkaren av materialet någon som helst garanti.
Jag har också sagt att jag inte vill ha vindskivor med hål i där skruvar tidigare har suttit, nu ser dom ut som en schweizerost (överdrivet) men det är många hål som inte borde vara där på ett nybyggt tak.
Hej,
Låter jobbigt. Vi har varit i likande sits med ett takföretag. Vi gjorde besiktning efter besiktning pga fel de hade.....vi hade avtalat att de skulle bekosta ombesiktningar men när de började hota med tingsrätt mm var vi tvugna att få ner saker på papper. Sen konkade de och har nu startat nytt igen.
Vi hade förseningsvite så till slut blev det ett nollsummespel för oss.
Segt! Men välj dina strider. Att ha besiktningsmannen på dinsida om det blir en process är väldigt viktigt.
Låter jobbigt. Vi har varit i likande sits med ett takföretag. Vi gjorde besiktning efter besiktning pga fel de hade.....vi hade avtalat att de skulle bekosta ombesiktningar men när de började hota med tingsrätt mm var vi tvugna att få ner saker på papper. Sen konkade de och har nu startat nytt igen.
Vi hade förseningsvite så till slut blev det ett nollsummespel för oss.
Segt! Men välj dina strider. Att ha besiktningsmannen på dinsida om det blir en process är väldigt viktigt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vem betalar för enskild väg som lantmäteriet beslutat om?
Juridik -
Entrepenadens kostnad avsevärt lägre än vad jag betalar dem.
Juridik -
Besiktningsmannen kände säljaren i hemlighet - missade brister för 175 000 kr
Artikelkommentarer -
Ert mäklaravtal hus:år det mäklaren betalar Hemnet annons? - ej mitt
Juridik -
Vem betalar kostnaden för besiktningsmannen?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus