5 506 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Överklaga officialservitut
Sida 1 av 2
Vi är i full gång med att bygga hus. Några av grannarna har redan från start gjort allt de kan för att hindra vårt bygge, överklagat förhandsbesked, bygglov etc. Men de har inte kommit någon vart utan vi har fått bygglov och startbesked utan större problem. Nu hävdar de istället att vi inte har rätt att nyttja den befintliga vägen. Vi har ett officialservitut som Lantmäteriet utfärdade i samband med avstyckningen av vår tomt. Enligt Lantmäteriet har vi all rätt till att använda vägen. Finns det någon möjlighet att de kan överklaga vårt officialservitut eller på annat sätt hindra oss att nyttja vägen?
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Det skall inte gå att hindra.
De kan säkert strula genom att spärra vägen på olika sätt, men det är i så fall egenmäktigt förfarande, och det skall gå att få hjälp av polis (handräckning) inom timmar.
De kan säkert strula genom att spärra vägen på olika sätt, men det är i så fall egenmäktigt förfarande, och det skall gå att få hjälp av polis (handräckning) inom timmar.
Det går inte att rubba ett officialservitut.
Tror det är Kronofogden som man skall vända sig till om någon spärrar vägen, men som hempularen skriver så fixar dom det på någon timme. Man skall dock inte ta saken i egna händer, även det är egenmäktigt förfarande.
Tror det är Kronofogden som man skall vända sig till om någon spärrar vägen, men som hempularen skriver så fixar dom det på någon timme. Man skall dock inte ta saken i egna händer, även det är egenmäktigt förfarande.
Tack för svaren! Enligt de som arbetar på tomten har de fotograferat lastbilarna när de kör på vägen förbi deras hus. Så nu undrar vi vad de tänker använda de bilderna till. Det kommer antagligen visa sig så småningom. Vi tycker bara att det är tråkigt att de hela tiden hittar på nya sätt att jävlas med oss.
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Det kanske är läge att fingranska servitutet inför bygget, så det inte smäller vid sämsta tidpunkt.
Det förekommer att misstag görs vid servitutsärenden. Typ. att det finns en remsa på en meter vid anslutningen till allmän väg som någon annan äger, och som man då inte får åka över. Eller att man får servitut på att använda en bef. väg. som ser ut att vara 4m bred. Men som juridiskt bara är en gångstig på någon meters bredd.
Det förekommer att misstag görs vid servitutsärenden. Typ. att det finns en remsa på en meter vid anslutningen till allmän väg som någon annan äger, och som man då inte får åka över. Eller att man får servitut på att använda en bef. väg. som ser ut att vara 4m bred. Men som juridiskt bara är en gångstig på någon meters bredd.
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Har de framfört någon form av argumentation om på vilka grunder de inte anser att ni får använda vägen?
Jag skulle kunna tänka mig att de kommer att hävda att de "jättelika" lastbilarna skadat vägen. Och kommer att kräva att ni reparerar vägen. Det kan i så fall vara ett korrekt krav. Se till att dokumentera hur vägen ser ut nu (kanske försent). Mät upp djup på ev. gropar osv.
Jag skulle kunna tänka mig att de kommer att hävda att de "jättelika" lastbilarna skadat vägen. Och kommer att kräva att ni reparerar vägen. Det kan i så fall vara ett korrekt krav. Se till att dokumentera hur vägen ser ut nu (kanske försent). Mät upp djup på ev. gropar osv.
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Vägen vi nyttjar har flera olika ägare. Enligt Lantmäteriet har vi rätt att nyttja hela vägen fram till utfarten till den stora vägen. De säger att de aldrig godkänner en avstyckning om det inte finns möjlighet att ta sig till och från fastigheten. Problemet är att grannarna aldrig skriftligt godkänt att vi får nyttja deras bit av vägen. Lantmätaren hade en muntlig överenskommelse och utfärdade sedan servitutet.hempularen skrev:Det kanske är läge att fingranska servitutet inför bygget, så det inte smäller vid sämsta tidpunkt.
Du har säkert all rätt att använda vägen men se det så här: På något sätt har era byggplaner rubbat cirklarna för några av era grannar och stört deras sinnesfrid. Så är livet, men det gäller samtidigt att försöka skapa lite lugn för deras oro och inte skapa en livslång grannfejd för det blir ohållbart för er.
Utan att veta förutsättningarna så är det svårt att råda men naturligtvis kan en massa lastbilar mitt i sommaren vara jobbigt för dom, så se till att göra allt för att inte skita ner vägen, om det är en grusväg se till att ni tex dammbinder med salt så att det inte ryker på grannarna när bilarna kör och framför allt försök prata med grannarna och informera innan vilka moment som ska ske för att dom skall känna sig lite delaktiga.
Att börja sitt nya husliv med strider är trist och måste undvikas för er egen skull. Även om ni har laglig rätt så ta inte striderna om dom går att undvika.
Utan att veta förutsättningarna så är det svårt att råda men naturligtvis kan en massa lastbilar mitt i sommaren vara jobbigt för dom, så se till att göra allt för att inte skita ner vägen, om det är en grusväg se till att ni tex dammbinder med salt så att det inte ryker på grannarna när bilarna kör och framför allt försök prata med grannarna och informera innan vilka moment som ska ske för att dom skall känna sig lite delaktiga.
Att börja sitt nya husliv med strider är trist och måste undvikas för er egen skull. Även om ni har laglig rätt så ta inte striderna om dom går att undvika.
Ja vi förstår att vi måste reparera vägen vid eventuella skador. Än så länge har vi kostat på saltning av vägen för drygt 5000kr för att det inte ska damma alltför mycket när lastbilarna kör. Så vi försöker vara tillmötesgående men är lite oroliga att de ska börja ställa helt orimliga krav.hempularen skrev:Har de framfört någon form av argumentation om på vilka grunder de inte anser att ni får använda vägen?
Deras främsta argument är att de inte vill ha bilar som kör förbi på grund av insyn (det finns dock redan andra fastigheter som bor längre upp på vägen som redan kör förbi deras hus) och sedan hävdar de att vägen inte håller för mer trafik (då kan man tillägga att vägen även används av skogsmaskiner och stora lastbilar när avverkning av skog sker med jämna mellanrum allra längst upp på vägen).
Har man inga bra argument så får man använda sig av dåliga argument.MadeleneHolmgren skrev:Deras främsta argument är att de inte vill ha bilar som kör förbi på grund av insyn (det finns dock redan andra fastigheter som bor längre upp på vägen som redan kör förbi deras hus) och sedan hävdar de att vägen inte håller för mer trafik (då kan man tillägga att vägen även används av skogsmaskiner och stora lastbilar när avverkning av skog sker med jämna mellanrum allra längst upp på vägen).
I ert fall hade jag ringt till kommunens tjänstemän och bett om råd med hur ni ska hantera situationen med grannar som försöker hitta varje möjlighet som finns att jävlas med er genom okynnesanmälningar och överklaganden. Förhoppningsvis har kommunen några tips, men viktigast av allt är att ni etablerar en negativ bild av grannarna hos kommunens tjänstemän. Ni kanske kan insinuera att det är äldre personer som börjar bli lite gaggiga, eller liknande? Offentliga tjänstemän avskyr att bli indragna i grannfejder, och det finns en god chans att anmälningar från sådana personer får en väldigt styvmoderlig behandling.
I övrigt hade jag inte varit alltför eftergivlig mot grannarna. De verkar redan ha bestämt sig för att de inte vill ha er där, och ger ni dem lillfingret så kanske de försöker ta hela armen. Jag hade hellre försökt prata med dem, vänligt och bestämt, och försökt komma fram till hur en god samexistens ska fungera. T.ex. alla tar ansvar för skador på vägen, inga ravepartyn till kl 5 på morgonen, inga okynnesanmälningar till kommun och länsstyrelse osv. Framhåll att ni vill ha en bra grannrelation.
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Låt saltningen bli det sista ni gör som "goodwill". Självklart skall ni åtgärda ev. skador som er byggtrafik faktiskt ställer till. Men saltningen är ju ett typexempel på orimligt krav (om nu grannarna krävde det). Om det är problem med damm från vägen så är det ett gemensamt problem som ni alla borde dela på. Och rent formellt så har ni ingen skyldighet att ens hjälpa till att betala, men moraliskt.
Det är nog ganska tveksamt för du har skyldighet att se till att dina arbeten inte förorsakar skada för andra. Och körning till och från arbetsplats med dammspridning tillhör nog detta. Även om det kommer från vägen men förorsakas av arbetsfordonen.hempularen skrev:Låt saltningen bli det sista ni gör som "goodwill". Självklart skall ni åtgärda ev. skador som er byggtrafik faktiskt ställer till. Men saltningen är ju ett typexempel på orimligt krav (om nu grannarna krävde det). Om det är problem med damm från vägen så är det ett gemensamt problem som ni alla borde dela på. Och rent formellt så har ni ingen skyldighet att ens hjälpa till att betala, men moraliskt.
Sen är det just denna attityd som skulle retat gallfeber på mig........"jag har rätt att sprida damm så då kommer jag hit och gör det oavsett om det stör er som bott här i 50 år"....... (detta inte sagt att TS gör utan hänför sig till Hempularens argumentation)
Varför inte agera proaktivt och se till att man inte förorsakar onödigt lidande för andra ??????
Redigerat:
Hur är det här med saltning?
Jag vet att det har man gjort sedan "Hedenhös tid" men folk har blivit mer och mer miljömedvetna.
Det är väl inte särskilt bra för växter som möjligen växer på din grannes tomt ?
Kanske detta är en öppning för en dialog och samarbete att närma sig grannen med att höra dennes syn på saltning och vad man istället skulle kunna göra för att det blir så bra som möjligt för grannen och hans eventuella växter.
Då får du möjligen en plus-poäng när du sträcker fram en hand och vill lösa dammproblemet och då kanske en håla i vägen glöms bort i hastigheten.
Jag vet att det har man gjort sedan "Hedenhös tid" men folk har blivit mer och mer miljömedvetna.
Det är väl inte särskilt bra för växter som möjligen växer på din grannes tomt ?
Kanske detta är en öppning för en dialog och samarbete att närma sig grannen med att höra dennes syn på saltning och vad man istället skulle kunna göra för att det blir så bra som möjligt för grannen och hans eventuella växter.
Då får du möjligen en plus-poäng när du sträcker fram en hand och vill lösa dammproblemet och då kanske en håla i vägen glöms bort i hastigheten.
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Vägen används av andra också, en personbil sprider också damm, om vägmaterialet är av dammande typ. Det kör skogsmaskiner och timmerbilar på vägen. Ett hus bygger man en gång på typ 100 år, här går tydligen timmertransporter någon eller flera gånger per år.
OM det vore så att byggtrafiken är ett avsevärt värre damm problem än den normala trafiken, ja då är det givetvis motiverat att försöka undvika störningar.
OM det vore så att byggtrafiken är ett avsevärt värre damm problem än den normala trafiken, ja då är det givetvis motiverat att försöka undvika störningar.